Troškovi javnih tvrtki su prijetnja fiskalnoj stabilnosti

Autor: Jadranka Dozan , 07. listopad 2014. u 10:53
Podaci o Autocesti Zagreb-Macelj i Bina Istri tajna/M. Topolovec/PIXSELL

Monetizacijom autocesta država će nakratko doći do daha, ali bez restrukturiranja javnih poduzeća nema reforme javnog sektora.

Rezultati poslovanja poduzeća od strateškoga i posebnog interesa za RH pokazuju da ta društva još posluju sa značajnim i visokim troškovima koja prijete fiskalnoj stabilnosti države, a njihove potencijalne obveze i dalje mogu srozavati kredibilitet države.

Tako su, među ostalim, nalaze polugodišnjeg izvješća Državnog ured za upravljanje državnom imovinom (DUUDI) ocijenili Anto Bajo s Instituta za javne financije (IJF) i Marko Primorac sa zagrebačkog Ekonomskog fakulteta. U najnovijem izdanju Aktualnog osvrta IJF-a taj dvojac ističe i kako se monetizacija autocesta čini opravdanom mjerom za hvatanje kratkog daha za državu. No, dodaju i da će "bez cjelovitog restrukturiranja svih javnih društava i državnih agencija, koje se mora temeljiti na jasno utvrđenom strateškom opredjeljenju o broju i vrsti društava od posebnog državnog interesa, te bez nastavka provedbe privatizacije utjecaj tih poduzeća na fiskalnu poziciju države i dalje biti visok".

Izvješćem DUUDI-ja obuhvaćene su ukupno 54 državne tvrtke, a autorima osvrta nije jasno zašto ne i Autocesta Zagreb-Macelj i Bina Istra, tj. zašto su njihovi poslovni podaci poslovna tajna. Uz usporedbu polugodišnjih rezultata za 2014. i 2013., Ministarstvo financija izradilo je i ostvarenja u odnosu na planove, uključujući i investicije kod kojih se planovi i ove godine (zasad) pokazuju loše odmjerenima. U šest mjeseci ulaganja 54 društva dosegnula su 3,11 milijardi kuna, što je čak 23% ili gotovo 900 mil. kn manje nego lani. Posljedica je i pad udjela investicija u prihodima (s 11,1 na 9,3%), unatoč tome što su i oni pali. Rashodi su, međutim, pali i više, pa je neto dobit 34 društva (2,42 mlrd. kn) veća nego lani 17,3 posto, dok je 19 gubitaša zabilježilo 731,6 milijuna minusa.

U odnosu na plan investicije su na samo 29,9% i generalno su podbacile, zbog lošeg planiranja ili visokih rashoda za tekuće potrebe. Subvencije su, pak, nešto veće nego u prvom polugodištu 2013., a sredinom godine već su dosegnule 84% plana za 2014.   Podaci u cjelini upućuju na znatno zaostajanje u provedbi reformi, ističu Bajo i Primorac. Iako imaju dvojbi oko kriterija strateške kategorizacije tih društava, DUUDI-jevu uratku daju epitet "uz državni proračun, vjerojatno najznačajnijeg izvješća o poslovanju javnog sektora". Bilo bi odlično, kažu, da je Ministarstvo financija priredilo i pregled raznih podataka agregatno i po pojedinim društvima, od broja zaposlenih do financijskih pokazatelja. 

Komentari (4)
Pogledajte sve

ISISAN SAV KAPITAL PODUZETNIKA I PODUZEĆA…..sve – zbog javnih
troškova ..i piramide birokracije…..!!!

Koliko će još dugo Hrvatska moći podnositi slabu učinkovitost javnih poduzeća i probleme njihovih zaduženja? Nedostatak novca u državnoj blagajni za mirovine i plaće ili nestrpljenje kreditora mogli bi potaknuti ovu ili buduću vlast ne samo na monetizaciju autocesta, nego i na prodaju vlasnički udjela ili privatizaciju nekih javnih poduzeća.

Ma nisu! [emo_ooooo][emo_plazi]

Prodati će na 40 godina autocestu Dalmatinu za svega 15 miliardi (?) koncesionaru koji će na njoj zaraditi 101 miliardu !

Zagorski mužek sa ženinim prezimenom , koji je (tajnim) ugovorom prodao i zgb aerodrom , je doktorirao kod čuvenog profesora iz vlade Grčića s temom: Zagorske vinske ceste.

Iz toga se vidi da je stručan i za druge ceste i uopće za promet.

I to nije sve :

Štetočine će potpisati da Hrvatska jamči prihod koncesionaru ako promet neočekivano padne !

Cestovni sindikat počinje prikupljati potpise za REFERENDUM protiv prodaje Dalmatine na 45 godina 15.10.14.

monetizacija-autocesta–koncesija-potpune-katastrofe

Što je više škola, to je manje robova; što je više znanja, to je više imanja.
Stjepan Radić

Za male novce:

Što uopće dajemo u “monetizaciju”?

Koliko sve to vrijedi?

Uporabna dozvola

Disfunkcionalna država

Sama monetizacija otvara toliko pitanja, toliko nejasnih brojeva i toliko manjkavosti da zagovornicima iste, treba reći jasno i glasno:
“Ovo neće i ne smije proći!”
I netko napokon mora biti pozvan na odgovornost radi nereda koji u ovoj državi postoji.
Dok nismo baš sve rasprodali.
Za male novce.

http://www.index.hr/vijesti/clanak/monetizacija-autocesta–koncesija-potpune-katastrofe/775639.aspx [index.hr]

New Report

Close