Što zapravo stoji iza rasta maloprodaje u Hrvatskoj

Autor: Jadranka Dozan , 10. listopad 2013. u 19:23
Prodano 11% manje automobila, pa nije izgledan rast čak i ako su prodana vozila u prosjeku skuplja /Marijan Sušenj/PIXSELL

Za Vladu Zorana Milanovića Državni zavod za statistiku je adresa s koje već dugo rijetko stižu ohrabrujući ekonomski pokazatelji, no promet trgovine na malo jedan je od onih koji već nekoliko mjeseci pokazuju rast na godišnjoj razini.

Za Vladu Zorana Milanovića Državni zavod za statistiku je adresa s koje već dugo rijetko stižu ohrabrujući ekonomski pokazatelji, no promet trgovine na malo jedan je od onih koji već nekoliko mjeseci pokazuju rast na godišnjoj razini.

U petak objavljena prva procjena za maloprodaju u kolovozu sugerira godišnji rast prometa već četvrti mjesec zaredom, s tim da stopa rasta malo i ubrzava. U odnosu na lanjski kolovoz promet je, kalendarski prilagođeno, bio realno 2,6 posto veći, a nominalno 5,4 posto. Prema izvornim podacima, rast je nešto manji, ali i dalje solidnih 2,4 posto uzimajući u obzir inflaciju te 5,1 posto nominalno. 

Predznak očekivan, stopa ne
Pozitivan predznak nije iznenađenje, no stopa rasta je, kako ističu u Raiffeisen banci, veća nego što su očekivali. Iako zbog i dalje nepovoljnih kretanja na tržištu rada kao glavnog čimbenika potrošnje ove godine ne možemo govoriti o značajnijem oporavku potrošnje kućanstava, ona bi i u trećem tromjesečuju mogla dati pozitivan doprinos BDP-u. U RBA-u dodaju da su rezultatima maloprodaje u kolovozu pridonijela povoljna kretanja u turizmu, odnosno rast broja turističkih noćenja, ali poboljšanje kretanja u trgovini unatrag pola godine dobrim je dijelom rezultat baznog učinka. Od travnja pa do kraja prošle godine, naime, trgovina na malo je u međugodišnjim usporedbama padala između 3,6 i 7,3 posto realno. Stoga će sve do početka 2014. niska osnovica povoljno djelovati na stope rasta prometa trgovaca. 

Robe na tržištu nije više
Kolovoški godišnji rast maloprodaje osobito je zanimljiv u kontekstu kretanja industrijske proizvodnje i uvoza koji sugeriraju je li na tržištu fizički raspoloživo više ili manje robe. I proizvodnja i uvoz na godišnjoj su razini u srpnju, primjerice, zabilježili nemali pad, a za industriju su dostupni i podaci o proizvodnji u kolovozu koji su također pokazali osjetan godišnji pad. Ukupna industrijska proizvodnja u kolovozu je, prema izvornim indeksima, bila 6,5 posto manja nego u istom mjesecu lani, s tim da je energije proizvedeno 14 posto više, dok je za maloprodaju relevantnija prerađivačka industrija na godišnjoj razini pala čak 12,3 posto. Mjesec prije, pak, i ukupna i prerađivačka industrija zabilježile su godišnji pad oko 2,7 posto, a ni kod zaliha nije bilo velikih pomaka koji bi značajnije promijenili ukupnu sliku.

U srpnju pad uvoza 18%
Istodobno, posljednji dostupni podaci o robnoj razmjeni pokazuju da je uvoz u srpnju na godišnjoj razini pao i nešto snažnije nego što je mjesec prije porastao. Prema prvim procjenama državnih statističara, u odnosu na lanjski srpanj uvoz je bio za dvije milijarde kuna ili čak 18 posto manji, dok je u mjesecu uoči ulaska Hrvatske u EU bio 16 posto ili 1,6 milijardi kuna veći nego u lipnju 2012.Lipanjskom je skoku osjetno pridonio snažno povećan uvoz automobila (više od 70 posto) uoči ulaska u EU, no uvezena vozila teško da su pridonijela rastu trgovine u kolovozu. Prema podacima agencije Promocija Plus, u kolovozu je prodano 11 posto manje auta nego lani, pa u tom segmentu nije izgledan porast prometa čak i ako su prodana vozila u prosjeku bila skuplja. Sve upućuje na to da je godišnji rast prometa trgovine na malo u većoj mjeri zapravo posljedica Vladinih mjera za suzbijanje sive ekonomije i s tim povezanog rasta prijavljenog prometa nego što taj rast odražava relaksiranje potrošača. 

Komentari (4)
Pogledajte sve

zvonkac!

Pa i sam autor teksta je u zaključku naveo da se ne radi o poboljšanju ekonomske situacije nego o vladinim mjerama suzbijanja sivila i fiskalizacijom.

citat završne rečenice:

Sve upućuje na to da je godišnji rast prometa trgovine na malo u većoj mjeri zapravo posljedica Vladinih mjera za suzbijanje sive ekonomije i s tim povezanog rasta prijavljenog prometa nego što taj rast odražava relaksiranje potrošača.

Nikad vam nije po volji kada nešto ide na bolje. Uživate samo kada se trendovi pogoršavaju.

Gdje se moze pogledati taj izvjestaj.

Na http://www.dzs.hr zadnji je za Juli i tamo je najveci doprinos stigao iz stavke motorna goriva. Ta stavka cini 22.4% potrosnje a rasla je 7.2%

New Report

Close