Nexi Grupa je najveća europska PayTech kompanija koja omogućava brza, jednostavna i sigurna plaćanja. S direktoricom Merchant Solutionsa, Rozanom Grgorinić, razgovarali smo o prednostima SoftPOS-a, pojednostavljenju online plaćanja kao i planovima za budućnost.
Koliko dugo vodite odjel Rješenja za trgovce u Hrvatskoj i s kojom vizijom?
Pridružila sam se timu Nexi Croatia u ožujku 2023. godine preuzevši upravljanje odjelom Merchant Solutions, osnovanim uslijed širenja poslovanja tvrtke na usluge prihvata digitalnih plaćanja koje pružamo hrvatskim trgovcima u strateškom partnerstvu s PBZ Cardom. Ukratko, cilj nam je trgovcima osigurati tehnološki napredan i funkcionalno besprijekoran sustav naplate u fizičkom i online okruženju.
Koje su prednosti Nexi nad drugima kućama za kartično plaćanje?
Nexi Grupa je najveća europska PayTech kompanija koja omogućava brza, jednostavna i sigurna plaćanja. Grupa omogućava prihvat kartica za više od 2,9 milijuna trgovaca diljem Europe što nas čini najvećim prihvatiteljom kartica na Starom kontinentu. Osim toga, Grupa procesira kartična plaćanje za više od 1000 financijskih institucija te smo europski lider po transakcijskom volumenu i po broju izdanih platnih kartica. Oslanjajući se na pristup Global by scale, local by nature, učinkovito kombiniramo lokalnu ekspertizu i snagu Grupe.
Tako kroz globalnu mrežu nudimo lokalno prilagođena rješenja koja odgovaraju specifičnim zahtjevima tržišta. Ugrađujemo naše platne aplikacije za prihvat kartica u različita blagajnička rješenja maksimalno pojednostavljujući trgovcima postupak naplate. Pri tome uprežemo najinovativnija rješenja pa smo još lani, s našim partnerom PBZ Cardom, uveli SoftPOS, aplikaciju koja pametni Android telefon pretvara u POS uređaj.
Posebnu snagu na hrvatskom tržištu daje nam strateško partnerstvo s PBZ Cardom kao vodećom kartičnom kućom u Hrvatskoj, koja je tijekom više od 50 godina poslovanja izgradila najjaču prodajnu mrežu, stekavši status najvećeg pružatelja usluge prihvaćanja kartica na našem tržištu.
Zahvaljujući izuzetnom poznavanju lokalnog tržišta i globalnih trendova te dugogodišnjim partnerskim odnosima s prodajnim mjestima, PBZ Card može s nama podijeliti “know how” kako bismo još uspješnije odgovorili na zahtjeve i potrebe prodajnih mjesta.
Koje su prednosti Soft POS-a?
Brojne pozitivne reakcije naših klijenata potvrđuju višestruke prednosti SoftPOSa. Osim što eliminira potrebu za tradicionalnim terminalima i smanjuje troškove implementacije, SoftPOS omogućuje obročno plaćanje za kartice čiji izdavatelj je PBZ grupa, slanje slipa klijentu digitalnim putem (SMS, e-mail, WhatsApp ili Viber) te pregled transakcija unutar same aplikacije.
To je idealno rješenje za sezonske trgovce, prodavače na plaži i sve one koji traže fleksibilnost kartične naplate. Primjera radi, sada serviser može jednostavno naplatiti uslugu na licu mjesta koristeći pametni telefon koji u današnje vrijeme većina nas uvijek ima uza se.
Zanimljivo je i da su i veliki trgovci prepoznali vrijednost ovog rješenja jer svi prodavatelji, neovisno o svojoj veličini, uvijek nastoje smanjiti troškove i poboljšati korisničko iskustvo, a SoftPOS je najelegantnije rješenje kad god se ukaže potreba za uvođenjem novog ad-hoc mjesta za naplatu u vrijeme blagajničkih gužvi ili kod proširenja poslovanja na nova mjesta ili događaje ograničenog trajanja.
Na kojim sve tržištima djelujete?
Nexi Grupa je nastala spajanjem Nexija, Netsa i Sia-e, tri velika europska igrača na tržištu plaćanja, a prisutni smo u više od 25 europskih zemalja, odnosno u nordijskim i baltičkim zemljama, zemljama Beneluxa, Italiji, Njemačkoj te u većini država Srednje i Istočne Europe.
Kao vodeći europski PayTech, Nexi ima opseg, mogućnosti i teritorijalnu blizinu za pružanje najjednostavnijih, najbržih i najsigurnijih rješenja plaćanja fizičkim osobama, pravnim subjektima i financijskim institucijama.
Koriste li Hrvati POS uređaje više ili manje u odnosu na ostale države?
Prema podacima Hrvatske narodne banke, 90% naših stanovnika ima barem jednu platnu karticu. S druge strane, činjenica je da se debitn platne kartice u Hrvatskoj više koriste za podizanje gotovine na bankomatima nego za plaćanje zbog čega raspolažemo velikim tržišnim potencijalom.
Trend plaćanja gotovinom je u silaznoj putanji nasuprot kartičnim plaćanjima koja bilježe kontinuirani rast. Tako je 2020. godine više od 50% vrijednosti fiskaliziranih računa plaćeno gotovinom dok je 2022. godine ukupna vrijednost plaćanja karticama po prvi puta veća od ukupne vrijednosti plaćene gotovinom.
Prelazak s gotovinskih plaćanja na digitalna ubrzat će i sve izraženija digitalizacija cjelokupnog društva i sveprisutni IoT (Internet-of- things).
Primjećuje li se porast obročnih otplata u Hrvatskoj ovisno o dobu te u odnosu na prijašnje godine?
Obročna otplata automatski znači veću kupovnu moć zbog čega je hrvatski potrošači uvijek rado koriste, a posebice jer su kamate na takve vrste plaćanje veoma niske ili ih uopće nema. Porast obročne otplate se bilježi u vrijeme kad općenito raste potrošnja, tako smo lani tijekom Black Fridaya i Adventa imali rekordan promet obročnog plaćanja.
Kupuju li Hrvati više ili manje na kartice te na rate u usporedbi s ostalim europskim zemljama?
Primjećuje se trend rasta, no usporedba s drugim europskim zemljama može varirati. To ovisi o različitim faktorima poput ekonomske stabilnosti, dostupnosti financijskih proizvoda, ali i kulturnih preferencija potrošača. U nekim zemljama, poput skandinavskih, digitalno je plaćanje skoro u potpunosti zamijenilo gotovinu, dok u drugim dijelovima Europe tradicionalno gotovinsko plaćanje još uvijek dominira.
Kako će plaćanje napojnica putem POS uređaja izgledati u praksi i što to znači za kafiće i restorane?
Naša platna aplikacija na POS terminalima omogućuje gostima da jednostavno uključe napojnicu u račun u željenom iznosu. Takvo plaćanje napojnica donosi niz prednosti i za goste i za ugostitelje, te očekujem da će aktivno zaživjeti kao i u drugim zemljama.
Za kafiće i restorane ovo znači povećanje kvalitete usluge i omogućuje djelatnicima da budu nagrađeni za svoj trud i kada gosti nemaju gotovinu. Naime, novi porezni tretman napojnica omogućuje ugostiteljskom djelatniku primanje do 3360 EUR neoporezivog iznosa godišnje, uz urednu evidenciju u fiskalizacijskom sustavu, što zasigurno poboljšava njihovu motivaciju i zadovoljstvo.
Kako procjenjujete online kupovinu na našem tržištu?
Izuzetno smo ponosni jer unutar naše grupacije već dugi niz godina provodimo istraživanje koje se bavi tematikom online kupovine među potrošačima. Ovaj tip istraživanja provodimo već dugi niz godina, uključujući zemlje Sjeverne Europe, Srednje Europe, te po prvi put u 2023. godini, i područje Jugoistočne Europe, uključujući i Hrvatsku.
Istraživanje u Republici Hrvatskoj provedeno je na više od 1500 ispitanika koji su korisnici Interneta. Parametri istraživanja uključuju spol, dob i područje prebivališta. Rezultati za lokalno tržište pokazali su se vrlo zanimljivima, a također su dali uvid u regionalni i šire europski kontekst u usporedbi s Hrvatskom.
Prema rezultatima, online kupovina postala je nužnost, a ne više dodatna stvar, jer podaci pokazuju da 92% hrvatskih građana koji su internet korisnici kupuju na mjesečnoj razini. Pri tome nema značajnih razlika između muškaraca i žena, a različite dobne skupine imaju slične navike. Zanimljivo je vidjeti trend među starijim korisnicima, odnosno “Baby Boomerima”, koji sve više kupuju online i ne zaostaju mnogo za vodećim generacijama koje su općenito smatrane platežno jačima.
Uvidom u neke specifičnosti, vidimo da hrvatski potrošači definitivno kupuju online zbog jednostavnosti i uštede vremena, čime pokazuju specifične obrasce u navikama potrošnje. Prema procjenama, na fizička dobra hrvatski potrošači najviše izdvajaju sredstva za bijelu tehniku, odjeću i električne kućanske uređaje (npr. manji kućanski aparati, mobiteli, prijenosna računala).
U sektoru usluga, vidljive su sličnosti s ostalim europskim zemljama gdje se prednost daje ugovaranju osiguranja (npr. životno, auto obvezno, dopunsko i dodatno zdravstveno), ali i kupnji karata za različite kulturne i sportske događaje poput utakmica, koncerata i slično.
Hrvatski online potrošači izdvajaju se u području kladionica u usporedbi s drugim zemljama, te uz grčke potrošače, značajan dio svojih sredstava izdvajaju za kladionice koje su se našle među top 3 kategorije po potrošnji unutar sektora usluga. U sektoru putovanja, opća potrošnja je niža nego u zemljama Sjeverne Europe, što se može pripisati mogućnosti ljetovanja u vlastitim smještajima diljem naše obale.
Hrvatski online potrošači ističu se i po načinu plaćanja; i dalje je u vrhu plaćanje pouzećem koje nije uobičajeno niti u jednoj drugoj zemlji, zbog osjećaja sigurnosti koje pruža. Promjena je svakako vidljiva, s tendencijom plaćanja karticom, prvenstveno zbog trenda kupnje preko stranih online trgovina. Preferencija prema globalnoj trgovini može se pripisati i sljedećim razlozima: nedovoljna zastupljenost hrvatske online sfere, što otvara potencijal za ogroman rast domaćeg poduzetništva i zastupljenost u online sferi.
Što sve Nexi nudi od uređaja?
Nexi nudi širok spektar naprednih platnih uređaja koji odgovaraju potrebama različitih trgovaca. To uključuje tradicionalne POS terminale, Android POS terminale, samo-uslužne kioske za plaćanje, kao i najnovija inovativna rješenja poput SoftPOS-a te rješenja i tehničku podršku za trgovce s online prodajnim mjestima. Vjerujem da će u budućnosti biti poseban fokus na integrirana rješenja koja povezuju blagajnička rješenja s kartičnom naplatom.
Kakav je feedback Hrvatskih željeznica koji odnedavno koriste SoftPOS?
Odličan! Posebno su zadovoljni jednostavnom integracijom SoftPOS rješenja s postojećim poslovnim procesima HŽ-a, kao i na visoku pouzdanost i sigurnost transakcija. Izrazili su i zadovoljstvo praktičnošću i mobilnošću SoftPOS uređaja, jer sada brže i učinkovitije obavljaju naplatu na terenu. Osim toga, krajnji korisnici su bili pozitivno zatečeni mogućnošću plaćanja karticama u vlakovima i na željezničkim stanicama, što je rezultiralo povećanjem udjela bezgotovinskih plaćanja i poboljšanjem ukupnog korisničkog iskustva.
* Sadržaj omogućio Nexi
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu