Banke i telekomi čine se kao snažne kompanije iz stabilnih, ali vrlo različitih industrija. Međutim, kako se moglo doznati u srijedu na konferenciji New Banking Vision 2013. u Rovinju, pod medijskim pokroviteljstvom Poslovnog dnevnika, telekomi sve više smatraju da su bankarsko i telekomunikacijsko poslovanje u biti isto. Maciej Witucki, predsjednik Uprave Orangea u Poljskoj, najvećeg telekoma u srednjoj i istočnoj Europi izjavio je kako vjeruje da operateri mogu bankama preoteti dio tržišta platnog prometa."Naša je prilika što znamo korisnike, oni vole naše usluge, stalno nose mobitel sa sobom, a imamo i jednu veliku prednost, postoji dio tržišta koji jednostavno ne voli bankare, čak ih i mrze i s njima ne žele imati ništa", kaže Witucki.
Telekomi svjesniji korisnika
Poljski Orange je ijedan od najaktivnijih operatera u Europi u ponudi mobilnog plaćanja preko NFC-a, a kompanija je na tom principu ušla i u naplatu u energetskom sektoru kroz partnerstvo s najvećom tamošnjom energetskom kompanijom PGE. Na to se nadovezao Marko Carević, voditelj financijskog poslovanja drugog srpskog mobilnog operatera Telenora podsjetivši da su početkom godine kupili KBC banku i dobili dozvolu za osnivanje banke. Kaže da je pretplatnički račun kod mobilnog operatera u biti isto što i tekući račun. Kad telekomi sufinanciraju mobitele rade isto što i banke, samo to ne nazivaju kreditom i prema tom principu Telenor u Srbiji godišnje odobri, naglašava uvjetno rečeno, pola milijuna kredita godišnje."Mi svakako idemo u platni promet, očekujemo da ćemo griješiti, ali u to idemo jer vjerujemo da su telekomi više svjesni svojih korisnika nego banke", ističe Carević.
Dodaje da telekomi jako dobro znaju lifestyle korisnika, znaju s kim se druže, gdje se kreću, kome poklanjaju više pažnje i mnogo sličnih informacija. No, tvrdi da se tu neće tući s bankama tako što će korisnicima kao alternativu ponuditi NFC plaćanje već tako što će stvoriti ekosustav u kojem će korisnicima biti isplativije koristiti platne usluge preko mobilnog operatera.Luka Tomašković, direktor kartičnih, transakcijskih i proizvoda potrošačkog financiranja Zagrebačke banke na to odgovara da banka u Hrvatskoj već ima 200.000 korisnika mobilnog plaćanja i da pokriva 35 posto tržišta s tom uslugom. Smatra da u Hrvatskoj operateri neće u utakmicu s bankama na tom tržištu, štoviše, smatra da o tome neće ni razmišljati. Tomašković navodi da ne vidi razlog zašto bi operateri išli u platni promet, osim da spriječe odljev korisnika. Pojašnjava da u uslugama poput SMS parkinga, koji je jedan novi oblik plaćanja, operateri imaju maržu od 10 do 30 posto dok su generalno u platnom prometu marže 0,1 do 0,3 posto. Kaže da je mnogo logičnije da operatori i banke pronađu model suradnje, poput onoga gdje je Zaba već virtualni mobilni operator kroz partnerstvo s HT-om, i gdje se banka nije željela baviti onim djelom posla koji joj nije osnovno poslovanje.
Ubojice industrije
"Telekomi će zbog stvaranja dodatne lojalnosti toliko spustiti marže u platnom prometu da će ubiti industriju i iako ih nitko ne može spriječiti da uđu mislim da bi trebali razumijeti zašto su banke uvele određene naknade", kaže Tomašković.Na to mu je šef Orangea u Poljskoj Witucki odgovorio da je točno da će tako smanjiti margine na tržištu platnog prometa. "Ali kapitalna ulaganja koja telekomi moraju obaviti su kikiriki u odnosu na ono što bi da povećamo lojalnost korisnika morali uložiti u nove IT sustave poput CRM-a ili billinga, a na kraju naš ulazak na vaš teren odlična je vijest za korisnika koji će time najviše profitirati", naglašava Witucki.
Svi bi radili sve
I trgovci u igri
Dražen Jurković, direktor poslovnog područja investicija Konzuma istaknuo je da su za platni promet zainteresirani i trgovci te da oni već imaju desetak modela plaćanja. "Banke se žele baviti telekomunikacijama, a telekomi bankarstvom, a mi se pak želimo baviti najboljim rješenjima koja će nam poboljšati kvalitetu usluge", kaže Jurković. Dodaje da su jedno rješenje slučajno otkrili u BiH. "Iznenadilo nas je kako se dobro razvija naša internetska trgovina u BiH dok nismo otkrili da smo našli idealno rješenja za tamošnje korisnike koji nemaju novca, ali smo im mi omogućili da naruče s dostavom hranu i robu koju trebaju, a da im to plati rodbina izravno iz Švicarske, Njemačke i Austrije", pojašnjava Jurković.
Izazov pred telekomima
Dražen Pehar, član Uprave Asseca SEE kaže da surađuju s Konzumom na jednom projektu mobilnog plaćanja i da na tržištu svi trenutačno traže način kako da u tom novom segmentu nađu kvalitetan povrat investicije. "Osobno, smatram da će ključno pitanje biti upravo povrat, jer banke su tijekom stoljeća našle način kako da od novca koji im damo nama daju više, a na telekomima je izazov da i sami pronađu način kako to ostvariti", zaključuje Pehar.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu