Tehnologija i dalje ostaje najveći pokretač trendova u trgovini

Autor: Majda Žujo , 25. listopad 2013. u 19:05
Snaga se s trgovaca prenosi na potrošače koji diktiraju trendove/FOTOLIA

Društveni mediji započeli su pravu revoluciju u prodaji, a online trgovcima omogućeno je da posluju bez vlastite infrastrukture.

Iako je povijesno gledajući jedna najstarijih grana poslovanja, trgovina je posljednjih godina, kako u svijetu tako i u Hrvatskoj, doživjela više promjena nego je to bio slučaj stotinama godina. Načini razmjene su se promijenili, promijenili su se odnosi trgovaca i potrošača, trgovaca i dobavljača, ali i trgovaca međusobno.

Na to su najviše utjecale nove tehnologije. Kako su sve više penetrirale u svakodnevne živote, mijenjele su i oblikovale nove potrošačke i trgovačke navike i još uvijek ih mijenjaju. Mijenjaju se načini plaćanja, povezivanja s kupcima, povezivanja s dobavljačima, odlazak u trgovinu više ne znači nužno i dizanje iz naslonjača. Uz toliko promjena u kratkom vremenu postalo je da će im se svi trgovci morati prilagoditi, ili neće mogći opstati. Ako još nisu svjesni promjena koje su ih zadesile, teško da će moći opstati na tržištu. Bilo ono lokalno ili globlano. Jer, kako će i sami trgovci kazati, više nema lokalnih trgovaca, svi mogu biti globalni igrači.  Promatrajući što se posljednjih godina događa u trgovini, najveća promjena možda se dogodila u odnosu trgovac – potrošač, a usporedno je veliki utjecaj imala i pojava različitih trgovačkih platformi – od internet stranica, grupnih kupnji, mobitela do društvenih mreža. 

 

30posto

samo tri mjeseca nakon ulaska u EU skočila je internetska trgovina u Hrvatskoj

Globalizacija
Uz brojne online trgovačke servise, trgovina je globalizirana, a bitno se promijenio i način razmjene novca. Ono što je također zamijećeno u puno većem obimu nego ranije je količina podataka kojima trgovci raspolažu kako bi se što bolje mogli približiti svojim kupcima. Dugi niz godina trgovci i dobavljači borili su se za pozornost potrošača i nadomoć među sobom koja je onda određivala visinu marži. Unatoč svim naporima i ulaganjima dobavljača u marketing, tu su bitku uglavnom dobivali trgovci koji su imali moć da kontroliraju asortiman i cijene. No, sada smo možda svjedocima prenošenja te snage s trgovaca na potrošače, što je uglavnom potaknuto snažnim utjecajem interneta. Potrošači na internetu diskutiraju, komentiraju, ocjenjuju, pišu blogove o trgovcima.

Dapače, i sami trgovci prepoznali su potrebu da ih potrošači ocjenjuju i komentiraju njihove proizvode. Najveći utjecaj na ponašanje trgovaca prema potrošačima imale su društvene mreže. Društveni mediji započeli su pravu revoluciju u svim segmetima prodaje. Online trgovcima omogućeno je da posluju bez ulaganja u vlastitu infrastrukturu ili distribuciju, a veliki broj njih ne moraju ulagati niti u inventar, već isporučuju robu po narudžbi. Online trgovina je postala sve raširenija i u Hrvatskoj, a ulazak u Europsku uniju samo joj je dao novi poticaj. Prema nekim podacima, samo tri mjeseca nakon ulaska u EU internetska trgovina u Hrvatskoj je skočila za 30 posto u odnosu na prošlu godinu. A što možemo očekivati u narednim godinama? Sve to i još više. 

Beskontaktno plaćanje
Prema analizi koju je napravila svjetska trgovačka udruga PRSM (Professional Retail Store Maintenance Association), trgovina će i dalje najveće promjene doživljavati u području technologije, odnosa prema dobavljačima, održivog razvoja, ali i zbrinjavanja otpada. Ono što je najavljeno kao najveći trend je prelazak na beskontaktne načine plaćanja u kojima će pametni telefoni postati digitalni novčanici. Beskontaktno i mobilno plaćanje omogućeno je i u Hrvatskoj, a sljedeći korak možda je i virtualni novac koji će trgovcima omogućiti još više podataka o njihovim potrošačima. Podacima koji će im još više pomoći da uđu u njihovu psihu i  ponude im upravo ono što trebaju. 

Komentirajte prvi

New Report

Close