Ovdje imam sve što trebam, pa čak i ono što ne trebam, a to je signal mobitela”, riječi su sudionika Habanos Momentsa koji u najkraćim crtama opisuju smisao tog – u svjetskim razmjerima jedinstvenog – hedonističkog događaja koji se početkom lipnja održao na otoku Lošinju. Radi se o vikend okupljanju pušača cigara, a cilj je da ih se tijekom produženog vikenda “bombardira” ugodom – Habanos Moments je, naime, gastronomski događaj koji uz upražnjavanje strasti prema dobrim cigarama sudionicima nudi uživanje u odličnoj hrani, biranim vinima, a sve to u ambijentu prirodnih ljepota.
Događaj svake godine privuče ljubitelje cigara iz cijelog svijeta, a ovogodišnjem, već petom Habanos Momentsu koji je održan u Hrvatskoj, domaćin je bio lošinjski hotel Bellevue, smješten u jednoj od najljepših jadranskih uvala Čikat koju omeđuje istoimena borova park-šuma. Iza ovog projekta koji vodeći svjetski proizvođači cigara službeno priznaju kao najvišu razinu spoja cigara i gastronomije stoji tvrtka Camelot, jedini cigar shop u Hrvatskoj, u vlasništvu bračnog para Kosanović, Renate i Alena.
Kao što to često biva, ideja za ovakvo događanje rodila se slučajno, prisjeća se Alen Kosanović. “Krenuli smo na sajmu Vinistri kada smo rakije biske pokojnog vinara Damjana sljubili s cigarama. Sljedeće godine dodali smo večeru, pa nakon toga ručak, te je na kraju nastao produljeni vikend. Forma produljenog vikenda s cigarom kao izgovorom svidjela se ponajviše poslovnim ljudima sklonim gastronomiji”, ističe Kosanović. U Istri su krenuli s kuharima i vinarima ljubiteljima cigara. Kosanović kaže kako su ih doslovce zatvorili u sobu i rekli im: dečki, do ujutro napravite najbolji meni skrojen za ljubitelje cigara. “Vjerujte, rezultat je bio sjajan. Dosad nitko to sljubljivanje nije napravio tako temeljito te su brzo domaći, pa potom stranci shvatili jedinstvenost ovog zbivanja”, naglašava Kosanović.
Habanos Moments je 2012. organiziran u Hong Kongu na poziv distributera cigara za cijelu Aziju i Australiju. “Svidjelo im se kako mi to radimo i na kojoj razini to radimo. Bio je to zanimljiv Habanos Moments jer smo tom prilikom izvezli i neka hrvatska vina na teško i prestižno tržište Hong Konga. Ujedno smo otkrili i jedan važan potencijal ovog našeg zbivanja. Zanimljivi smo i velikim svjetskim tvrtkama i brandovima, pa tako ove godine, povodom 50. obljetnice najprestižnije cigare svijeta Cohibe, što obilježavamo, s nama je i jedan od najboljih rumova ikad proizvedenih, Havana Club Union te Sellecion de Maestros tvrtke Pernod-Ricard. Union je limitirana edicija ruma i po prvi puta se predstavlja u cijeloj regiji, a napravljen je upravo za potpuno sljubljivanje s Cohibom”, navodi Kosanović. Sljedeće bi godine trebali Habanos Moments organizirati u Tokiju te Tajlandu, a na listi čekanja su još Čile i Moskva.
Kosanović kaže kako je tajna uspjeha u dosljednosti, inzistiranju na najboljem te atmosferi koja mora biti izrazito ugodna. “Jedna od najvažnijih komponenti jest lokacija, a ovdje u Hrvatskoj time obilujemo. Ono što nam još manjka ovdje jest dovoljan broj hotela koji mogu ponuditi tu razinu gastronomije i usluge”, naglašava Kosanović. Ove godine za domaćina je izabran hotel Bellevue, iako bi točnije bilo reći da je Bellevue izabrao Habanos Moments. “Iznimno smo ponosni što smo ove godine imali priliku biti domaćini Habanos Momentsa te ugostiti ljubitelje kubanskih cigara. Ako je suditi po iznimno pozitivnim reakcijama gostiju te oduševljenju organizatora, vjerujemo da će ovo događanje postati svojevrsna tradicija hotela Bellevue”, kaže Milan Pejić, voditelj MICE prodaje lošinjske turističke kompanije Jadranka. Bellevue je jedan od tri Jadrankina objekta najviše kategorije. U hotelu kažu kako im dolaze stari gosti, ali i novi koji sve više postaju stari. A u Bellevueu se okupila šarolika ekipa, od studenata do industrijalaca i poslovnih ljudi iz Engleske, Njemačke, Rusije, Nigerije i Hong Konga. Među ostalima, došao je i Reza Valibalouch, Iranac s belgijskom adresom. Već godinama je najveći uvoznik medicinske opreme u Iran, a cigare su mu hobi te odnedavno i posao, pojašnjava Alen Kosanović. “Otvorio je dvije trgovine, pa Cohiba Atmosphere lounge u Antwerpenu i sljedeći u Londonu. On je u veljači na Habanos Festivalu – najvećem festivalu cigara na svijetu – na dobrotvornoj aukciji kupio kutiju od 50 cigara za 320.000 eura. Tu je i direktor marketinga Pacific Cigar. Od domaćih, tu je vinar Davor Zdjelarević koji prezentira svoj pjenušac Grof, ali i uživa u cigarama”, navodi direktor Camelota.
No, događaj je okupio i ozbiljne kolekcionare. Alen Kosanović kaže kako su kolekcionari došli iz Srbije, Nizozemske i Londona. “Imaju veličanstvene kolekcije cigara vrijedne i po nekoliko milijuna dolara. Cigara je ustvari jedna fantastična investicija jer s vremenom dobiva na kvaliteti i cijeni, poput vina. Ako je čuvate u idealnim uvjetima, što je starija to joj je cijena veća jer postaje bolja”, ističe Kosanović. Zanimljivo, kolekcionari te skupe i rijetke cigare ne čuvaju ljubomorno, već dio i popuše. Kosanović kaže kako to nije čudno. “Ja sam danas dobio na dar jednu cigaru iz 1968. godine. Njezina vrijednost je sigurno oko 800 do 900 eura. Zanima me kakva je, pa je neću čuvati”, kaže Kosanović. Habanos Moments započeo je večernjim koktelom u baru uz more gdje je uz omiljeno piće Ernesta Hemingwaya, mojito, sudionicima ponuđena cigara Cuaba Distinguidos. Dan kasnije, u petak 3. lipnja, na rasporedu je bio izlet na obližnji otok Susak uz ručak na plaži i Cuaba Tradicionales cigarom. Susak je inače omiljena izletnička destinacija turista s Lošinja, a otok je čuven po svojoj pješčanoj strukturi.
Prema pričanju Suščana, pijesak je nanesen tijekom ledenog doba iz talijanske rijeke Po. Samo mjesto sastoji se od novijeg Donjeg sela uz obalu i starijeg Gornjeg sela smještenog na brežuljku. Na otoku živi oko 500 ljudi, pa mještani u šali kažu kako je na otoku više mačaka nego ljudi. Osim mačaka, na otoku je i jedna divlja svinja koja je prije nekoliko godina doplivala s Lošinja. To je izazvalo pravu senzaciju, pa je na otok pristala prava armija od 300 lovaca i 50 pasa. Međutim, ni takva sila nije uspjela uloviti divlju svinju koja i dalje mirno živi na otoku ne ugrožavajući mještane. Gornje selo uglavnom je pusto, iako su kuće većinom obnovljene. Naime, kuće uglavnom obnavljaju iseljeni Suščani koji žive u Americi, a koriste ih za odmor kada dođu u domovinu. Dio kuća je prodan i strancima. Zanimljivo, sve iseljene Suščane može se pronaći na jednom mjestu – u New Jerseyu. Gornje selo krasi i crkva sv. Nikole sagrađena u 18. stoljeću na temeljima srednjovjekovne benediktinske opatije. Crkva je čuvena po velikom drvenom križu koje je more izbacilo na obalu. Legenda kaže kako je križ unesen u crkvu, a jednom su ga mještani htjeli iznijeti van za potrebe procesije. No, križ se nikako ne može iznijeti iz crkve.
Degustacija grappa iz Srbije i Makedonije od kojih neke i ozbiljno koleriraju s konjacima bila je rezervirana za subotu popodne na terasi vile Alhambra, nekadašnje austrougarske vile preuređene u boutique hotel. Uz grappe sudionicima je ponuđen Bolivar 681 Regional Edition Bulgaria, svojevrsna “diplomatska cigara” kako tvrde poznavatelji. No, kruna Habanos Momentsa bila je gala večera pored bazena za koju su organizatori najavili da će izvući “tešku artiljeriju”. Najave su, što se tiče cigara, potvrđene odmah na početku. Već uz predjelo je servirana Cohiba Behike 52, “Rolls-Royce” među cigarama, kako je nazivaju poznavatelji. Pred kraj večere vrijeme je bilo za Cohiba Siglo VI. Inače, večera je imala i humanitarni karakter. Putem aukcije prvih od 50 humidora povodom 50. godišnjice Cohibe hongkonške tvrtke Siglo pribavljen je dio novca potrebnog za neophodno i skupo liječenje mladoj djevojci iz okolice Šibenika. Okupljanje poslovnih ljudi nije moglo proći bez sklapanja posla. Kako nam je otkrio Alen Kosanović, financijaš iz Moskve bio je zainteresiran za poslovanje u Nigeriji, pa je upoznao poslovnog čovjeka iz Nigerije i eto potencijala za posao. Inače, kako dodaje, sklapanje poslova nije iznimka za Habanos Moments, već gotovo pravilo.
Što sve čini dobru cigaru daleko prelazi opseg ovog teksta. Međutim, tri su najvažnija načina određivanja kvalitete cigare. To su kvaliteta duhana, kvaliteta omota te način motanja koji može biti strojni ili ručni. Suprotno uvriježenom mišljenju, pušači cigara ne puše cigarete. “U duhanskom biznisu cigare su jedini lijep i romantičan dio posla. Držeći cigaru, vi u rukama držite proizvod koji nije prijevara, nema aditiva i rađen je rukom. Potrebno je 96 ruku da cigara stigne do vas. Kad probate cigaru, shvatite da to nije nešto obično i tada se zaljubite”, ističe Kosanović. No, cigare su i globalno velik biznis vrijedan nekoliko milijardi dolara.
Zanimljivo, taj segment praktički ne osjeća trenutni pad industrije luksuza. Štoviše, cijena cigara svake godine raste između tri i četiri posto. “Prodaja cigara raste već nekoliko godina izuzetno snažno, čak i u doba krize. Ove godine četiri posto, a prošle sedam posto”, navodi Kosanović. Kubanci drže 70 posto svjetskog tržišta, bez SAD. Samo na američkom tržištu se godišnje proda oko 50 milijuna komada nekubanskih cigara jer uvoz nije dozvoljen. No, Kuba nije najveći proizvođač, već je to Dominikanska Republika. “Kao proizvođač, kubanski Habanos je svakako najveći, Zbog sankcija su Amerikanci veći dio proizvodnje preselili u Dominikansku Republiku. Međutim, oni ipak ne mogu dobiti kvalitetu kubanskog duhana. Postoje novi proizvođači, poput Nikaragve koja postiže sjajne rezultate i polako stiže Kubu. Međutim, nešto je u toj kubanskoj mikroklimi zbog kojeg ostali proizvođači ne mogu dobiti tu, u svijetu najtraženiju kubansku kvalitetu lista”, navodi Kosanović. SAD kupuju više od polovice proizvodnje, slijedi ih Europa, a sve se više približava Azija, posebice Kina. No, Kina kupuje samo brendove, njih prvenstveno zanima Cohiba, Montecristo i Davidoff, tvrdi Kosanović. “Kuba ne može proizvesti dovoljno da zadovolji potražnju i bez američkog tržišta. Razlog su loše berbe lista posljednjih godina. Tek 2015. je bila sjajna, ali taj duhan ulazi u proizvodnju tek 2017. jer toliko traje fermentacija lista, a tu kod Kubanaca nema kompromisa”, pojašnjava prvi čovjek Camelota.
Što se tiče našeg tržišta, Kosanović tvrdi da smo potpuno rame uz rame sa zapadnom Europom, a to je vidljivo po brendovima koji se prodaju. “Ako je na nekom tržištu Montecristo najprodavanija cigara, to znači da ste zrelo tržište. Ako je Cohiba Esplendido, to znači da ste tržište u nastajanju koje prije svega gleda što skuplje brendove. Kod nas su statistike potpuno jednake zapadnoj Europi”, poručuje Kosanović koji je u biznisu s cigarama od 1994. godine. Međutim, i cigarski biznis nije imun na krivotvorine. “Već smo upozoravali carinu na taj problem. Vi vizualno ne možete prepoznati kopiju koja je izrađena, na primjer, u Ukrajini, sve do trenutka dok ju ne upalite. Tada sve postaje jasno”, zaključuje Kosanović.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu