Sud Europske unije zbog Hrvatske promijenio pravila o javnoj nabavi

Autor: Poslovni.hr , 25. studeni 2024. u 11:33
FOTO: Pixabay

Postupci javne nabave za velike infrastrukturne projekte mogli bi ubuduće prolaziti bez tvrtki iz država koje nemaju potpisan sporazum s Europskom unijom, prije svega Kine i Turske. Naime, odlukom Europskog suda tim je tvrtkama znatno ograničeno sudjelovanje u javnoj nabavi te praktički nemaju nikakvu pravnu zaštitu.

Povod odluci bio je natječaj za izgradnju željezničke infrastrukture u Hrvatskoj, koji je turska tvrtka Kolin izgubila, upravo zbog činjenice da ta država nema potpisan sporazum s Europskom unijom.

Na temelju hrvatskog slučaja Sud Europske unije donio je presudu koja će promijeniti praksu javne nabave. Iako sud nije zabranio kineskim i turskim tvrtkama da sudjeluju na javnim natječajima zato što dolaze iz država koje nisu potpisale trgovinski sporazum s Unijom, smanjuje im pravnu zaštitu. 

– Sud Europske unije kaže da ako ih se pusti unutra oni ne uživaju nikakvu zaštitu europskog prava i uživaju dramatično puno manju zaštitu nacionalnog prava što znači da će tim gospodarskim subjektima biti jako skupo i jako neizvjesno sudjelovati u postupcima javne nabave širom Europske unije pa tako i u Republici Hrvatskoj, pojasnio je za HRT Marko Turudić, izvanredni profesor na Pravnom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu.

Za naručitelje i konzultante u javnoj nabavi mnogo je otvorenih pitanja. 

Da je ova odluka donesena prije nego što se gradio Pelješki most, bi li onda Kinezi mogli proći na ovom natječaju, što vi mislite bi li se to dogodilo?

– Sve ovisi o naručitelju, znači sada je na naručitelju zapravo stavljena ta težina odlučivanja hoće li će nekoga isključiti ili neće i hoće li omogućiti pristup javnoj nabavi ili ne, znači sud EU nije rekao da se automatski može isključiti netko, nego da možemo napraviti paralelni sustav o svemu tome, istaknula je Ines Gruica Devčić, konzultantica za EU projekte.

Pred Hrvatskom su velike investicije

Pred Hrvatskom su velike državne investicije u kojima domaće tvrtke dosad cijenom nisu mogle konkurirati tvrtkama iz Kine i Turske.

– Ta konkurencija se prije svega ogleda u pravilu u nuđenju damping cijena, a očigledno da je glavni izvor mogućnosti uopće nuđenja damping cijene, manji troškovi koji se očito odnose na plaće, na razne poreze, kao i na moguće subvencije država iz kojih potječu, ustvrdio je Darko Jambreković, član Izvršnog odbora HUP-Udruge poslodavaca graditeljstva.

U Ministarstvu gospodarstva kažu da trenutačno analiziraju pravne posljedice ove odluke, ali još nemaju smjernice za sudionike javne nabave. 

– Javna nabava redovno ide, javna nabava se mora održati zato što svi moramo nabavljati stvari koje su potrebne i tako su svi naručitelji u RH sada u praznom prostoru. U biti tražimo nekoga vrlo hrabrog da krene prvi pa da stvori neku praksu u cijelom tom sustavu, dodala je Gruica Devčić.

– To vam se jako brzo može promijeniti, jer ovo morate gledati u kontekstu inzistiranja i želje Europske unije da sklopi ugovor o slobodnoj trgovini s određenim zemljama i ako se dogodi kroz pola godine ili godinu dana, da Kina ili Turska potpišu takve sporazume s Europskom unijom, ni ova presuda, ni druge uredbe i međunarodni instrumenti Europske unije se više na njih neće primjenjivati, upozorio je Turudić.

Do tada bi Hrvatska i ostale članice Unije ovu odluku suda trebale unijeti u javnonabavno pravo. 

Komentirajte prvi

New Report

Close