Financijsku pismenost među mladima AZ mirovinski fondovi nastoje poticati kroz različite projekte, a jedan od njih je i akcija Hrvatska pamet Hrvatskoj (HPH) koju organiziraju Poslovni dnevnik i Večernji list, a na koju se svake godine u tri kategorije studenti mogu prijaviti sa svojim idejama i inovacijama.
Nataša Hrabar Kaštelan, voditeljica odjela marketinga i odnosa s javnošću u AZ mirovinskim fondovima, smatra da se mladima u Hrvatskoj moraju osigurati prilike, projekte i poslove koje će ih ovdje zadržati.
“Mladima je uz studiranje i stjecanje formalnih znanja važno i stjecanje praktičnih iskustava koje će im pomoći pri prvom zapošljavanju. To iskustvo često može biti i presudno. Projekt HPH prepoznali smo kao projekt koji pruža priliku mladim ljudima prezentirati svoje ideje i znanje kroz konkretne projekte koji mogu zaživjeti ovdje, u Hrvatskoj, i otvoriti perspektivu kako vlastitog, zapošljavanja tako i daljnjega razvoja i širenja poslovanja.
Najbolji primjer i zaista globalno uspješan projekt je onaj mladog Ivana Mrvoša i njegovih pametnih klupa. Vjerujem da za njega sada znaju gotovo svi u Hrvatskoj, no možda ne znaju da smo mi u okviru projekta HPH prvi imali priliku upoznati se s ovom idejom”, kaže Hrabar Kaštelan.
Partneri i savjetnici
Prije dvije godine AZ mirovinski fondovi predložili su novu kategoriju na HPH – Financijaš – kojom su željeli potaknuti studente da razmisle kako za teme s područja financija, financijskog tržišta i rada mirovinskih i drugih fondova zainteresirati vlastitu populaciju te kako im pomoći u stjecanju neophodnih znanja koja će im pomoći u daljnjem samostalnom životu.
“Dragocjeno nam je vidjeti kako mladi razmišljaju i kako nam mogu biti partneri i savjetnici u projektima koji su namijenjeni upravo podizanju razine financijske pismenosti mladih. Mislim da je, kao i inače u poslovanju, tako i u radu na ovakvim projektima, dobitna kombinacija iskustva s jedne strane i ideje i svježina s druge. Vjerujem da kroz ovaj projekt zajedno učimo i razvijamo projekte koji će doprinijeti podizanju razine financijske pismenosti naših građana”, poručila je Nataša Hrabar Kaštelan.
Prvi pobjednik kategorije Financijaš bio je Dorian Antešić s Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, a pobjedu je odnio s projektnim rješenjem STOIK-Studentski investicijski fond.
Ta mu je pobjeda, kaže, otvorila mnoga vrata u akademskom i poslovnom životu. Antešić je nakon natjecanja predložio projekt Studentskom zboru Sveučilišta u Rijeci koji ga je odlučio kroz svoj natječaj podržati sufinanciranjem dijela troškova.
“Tako su mi novčana nagrada s natjecanja HPH i sufinanciranje Studentskog zbora Sveučilišta u Rijeci pomogli da pokrenem financijski blog Pričajmo o novcu, s misijom financijskog opismenjivanja stanovništva kako bi znali donositi bolje financijske odluke i time unaprijedili svoj život te stvorili bogatstvo za buduće generacije.
Trenutno pišem većinu teksta, a kolege studenti objave svoje članke kao gostujući autori. Sljedeći je korak organiziranje webinara, snimanja videa te međunarodno povezivanje među studentima financija i financijskih profesionalaca. Zbog toga ćemo raditi i na engleskoj verziji bloga kako bi bilo lakše ulaziti u komunikaciju sa strancima, ali i kako bi mogli objavljivati svoje članke za međunarodnu publiku”, kaže Antešić.
Znanja s prakse
Razgovarali smo i s prošlogodišnjim pobjednicima natjecanja. Pobjedu je tada u kategoriji Izvorno hrvatsko odnio studentski par Matea Maloča i Mišo Lukenda s idejom Keks spašava stvar. Oboje kažu da su kroz kolegij Marketing i pripremu za natjecanje naučili na praktičnoj razini primijeniti znanje o istraživanju tržišta i razvoju proizvoda.
“Priprema za natjecanje i prezentiranje projekta pomogla su nam uvidjeti kompleksnost bilo kojeg startupa, jer smo u pripremi za finale bili znatno kritičniji prema svom projektu. Htjeli smo dublje analizirati sve stavke našeg poslovnog plana, a najviše smo se mučili s određivanjem troškova proizvodnje. Danas nam iskustvo sudjelovanja na ovom natjecanju pomaže u svladavanju drugih akademskih izazova”, kaže Maloča.
Smatra da je financijska nepismenost mladih veliki problem te da bi ona i njezin kolega imali sigurno manje znanja da nisu studenti Ekonomskog fakulteta. Prošlogodišnje pobjednice u kategoriji Inovativna Hrvatska, Lucija Krivić i Mia Marić, predstavile su projektno rješenje SVODA-Siva voda za zelenu zemlju. Nažalost, kako su nam studentice ispričale, pobjeda nije bila dovoljna da dalje implementiraju ideju u proizvod.
“Smatramo da ljudi još nisu dovoljno ekološki osviješteni kako bi više uložili u ovako veliki proizvod na početku te samim time nisu svjesni koliko bi im se kasnije vratilo”, rekle su Krivić i Marić i napomenule kako su naučile i kolika je važnost financijske pismenosti.
“Tijekom pisanja projekta to nam nije bila jača strana. Zato smatramo kako je izuzetno bitno da se tome posveti više pažnje radi promjena i napretka pojedinca, osobno i poslovno”, poručuju.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu