Strategijom obrazovanja, znanosti i tehnologije želi se osigurati kvalitetno obrazovanje dostupno svima pod jednakim uvjetima u skladu sa sposobnostima svakog korisnika, istraživanjima i inovacijama želi se unaprijediti ukupni svjetski fond znanja te pridonijeti boljitku hrvatskog društva, a napose gospodarstva, objasnio je danas u Saboru zamjenik ministra obrazovanja Roko Andričević predstavljajući Strategiju zastupnicima. Većinu vremena dok traje rasprava o ovoj važnoj strategiji u sabornici sjedi manje od 20 zastupnika.
Strategija uvodi koncept cjeloživotnog učenja i bavi se svim razinama odgoja i obrazovanja te obuhvaća znanost i tehnologiju.
Netko treći
– Strategija nije usko vremenski ograničena Obrazovanje i znanost sustavi su koji su osjetljivi, pa nagle, nedovoljno pripremljene promjene mogu nanijeti ozbiljne štete. Opredjeljivanjem za ovu Strategiju Hrvatska počinje dugoročnu sustavnu brigu o obrazovanju i znanosti kao svojim nacionalnim i razvojnim prioritetima koji će njezinim građanima omogućiti kvalitetniji i ispunjeniji život – objasnio je Andričević.
Odmah na početku rasprave HDZ-ovci su tražili da se Strategija danas skine s dnevnog reda jer je u Sabor nisu došli predstaviti ministar Vedran Mornar ili njegova pomoćnica, već "netko treći".
– Neprihvatljiva je Vladina arogancija da u Saboru ne vidimo predstavnike koje je sama predložila, ministra Vedrana Mornara i pomoćnicu Ružicu Beljo Lučić. Vlada je poslala nekog trećeg, a sljedeći će put poslati portira – žalio se HDZ-ov Željko Reiner, a SDP-ov bivši ministar obrazovanja Željko Jovanović ovaj je Reinerov istup nazvao "tjeranjem demagogije i otežavanjem rada Sabora na temi oko koje bi se svi trebali suglasiti" jer će ministar doći u Sabor nakon sjednice Vlade.
– Klub HDZ-a globalno se može složiti s načelima Strategije, ali ne i s cijelim dokumentom koji je skup lijepih želja i nema veze s hrvatskom stvarnošću, ne samo danas, nego i u budućnosti. Ne kaže se kako će se te lijepe nakane ostvariti, pa postoji opravdani strah da će to ostati samo mrtvo slovo na papiru, kao i mnogi dokumenti koji su vladajući donijeli – rekao je Reiner koji vjeruje da je pogrešno na obrazovanje i znanost gledati kao trošak, jer je zapravo riječ o ulaganju.
Došla je prekasno
Nezavisni Branko Vukšić smatra da je strategija došla prekasno jer nema vremena za neki temeljiti dogovor lijevih i desnih, a sumnja i u njenu provedivost jer se donosi na kraju mandata.
– Ova će strategija ostati mrtvo slovo na papiru. Nema detaljne snimke stanja i analize kako bismo mogli reći što ne valja. Hrvatski obrazovni sustav funkcionira kao raštrkani priučeni orkestar u kojem dirigenti sami mijenjaju note – tvrdi Vukšić koji misli da je najbolji model obrazovanja u Finskoj, gdje je obrazovanje besplatno.
HDZ-ov Frano Matušić dodao je da s pravom sumnja u provedivost dokumenta jer zahtijeva veće izdvajanje iz državnog proračuna.
– Ova strategija nema smisla i nije provediva i to će se vidjeti već na idućem proračunu. Temeljne pretpostavke za ovu strategiju su financijski okvir kojeg nema niti ćemo ga imati – uvjeren je Matušić.
SDP-ova Dunja Špoljar ustvrdila je da ne postoji najbolja škola na svijetu jer kad bi postojala onda bi ju svi kopirali i organizirali baš takvu školu.
– Strategija uvodi kao koncept života cjeloživotno učenje i obrazovanje, a njihovi ciljevi su ekonomske prirode – primijetila je Špoljar te dodala da je važno dostići cilj da se unaprijedi kvaliteta rukovođenja odgojno-obrazovnim ustanovama.
Dignitet struke
Reiner je SDP-u zamjerio što se nisu osvrnuli na pitanje Europske komisije koju je zanimalo pridaje li se dovoljna pozornost strukovnom obrazovanju i kako ga mislimo povezati s tržištem rada. Toga nema ni u strategiji, primijetio je Reiner, a SDP-ov Damir Tomić ga je pitao zašto sad to spominje kada je i HDZ mogao sudjelovati u dugoj javnoj raspravi.
Matušića je zanimalo hoće li se povećati sredstva za obrazovanje i materijalni status učitelja u idućem proračunu.
– Problem digniteta struke nije od danas, a što se tiče financijskog okvira, mislite li da se ti ciljevi mogu realizirati u jednoj godini i proračunu koji slijedi. Da smo imali strategiju prije 20 godina, mi danas ne bi govorili o financijskim problemima – odgovorio je Damir Tomić.
SDSS-ov Milorad Pupovac primijetio je da je daljnje rezanje budžetskih pretpostavki za obrazovanje i znanost u suprotnosti s ovom strategijom, koja, naglašava, nije popis lijepih želja već imperativ za bolje obrazovanje i bolju znanost.
– Ako dopustimo da se režu proračunske stavke za obrazovanje i znanost onda će ova Strategiji i biti lijepe želje – upozorio je Pupovac.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu