Automobilska industrija izdržala je prvih šest mjeseci 2020. godine. S velikim gubicima i ozbiljnim padom tržišta (do kraja lipnja -54,3% posto u odnosu na prvo polugodište prošle godine), ali i dalje drži glavu iznad vode. No, hoće li joj to za rukom poći i u drugom polugodištu, dobrim će dijelom ovisiti o pomoći države. Naime, na nekom od stolova Ministarstva financija trebao bi biti prijedlog Udruženja trgovine motornim vozilima Hrvatske gospodarske komore da se kao pomoć uvoznicima i trgovcima novih osobnih automobila uvede mjera subvencije kupnje novih vozila, piše Večernji list.
Nastavno na potpore koje Fond za zaštitu okoliša daje za kupnju električnih i plug-in hibridnih vozila, sada se spominju subvencije za kupnju novih vozila i s Euro 6d motorima. To su novi motori (norma Euro 6d stupila je na snagu u siječnju 2020.) koji troše manje goriva i ispuštaju manje štetnih plinova, ugrađeni u nove aute s modernim sigurnosnim sustavima, koje bi hrvatski građani radije vozili od limenih staraca upitne ispravnosti. Povećanjem broja takvih automobila na cestama smanjio bi se broj stradalih na njima, te bi se povećao priljev novca u državnu blagajnu.
Prijedlog poticanja kupnje novih vozila nije bez osnove, s obzirom na veliki pad prodaje i zaposlenosti koje je u Hrvatskoj u ovoj godini pretrpio automobilski sektor, te s obzirom da najmanje 11 zemalja Europske unije u ovom trenutku priprema program poticaja prodaje novih vozila, bilo da se radi o vozilima pogonjenim motorima Euro 6d norme, elektrificiranim motorima ili potpuno električnim automobilima, kroz razne subvencije. Cilj je pomoći autoindustriji da opstane, uz brigu o ukupnom CO2 otisku.
– Prvi put se dogodila kriza na svjetskoj razini i ne postoji niti jedno tržište koje bi moglo barem djelomično kompenzirati pad proizvodnje i prodaje. Ionako slabo hrvatsko tržište vjerojatno će završiti s padom većim od 50 posto – kaže Domagoj Burić, Hyundai brand manager. Koronakriza je snažno udarila na gotovo sve sektore gospodarstva, u svim zemljama. No, većina europskih država raznim je subvencijama pomogla (i) automobilskom sektoru. U Hrvatskoj je automobilska industrija među sektorima koji su ostali prepušteni sami sebi, vjerojatno zato što je opća percepcija da nemamo vlastitu autoindustriju. Istina, nemamo tvornice automobila, ali imamo popratne grane, trgovce, servisere, proizvođače dijelova… Poticaje na električna vozila ne možemo smatrati ozbiljnijom mjerom za oporavak tržišta, jer takva su vozila većinom i s poticajima preskupa za prosječnog hrvatskog građanina.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu