Mjere za suzbijanje Covida-19 idu u novo zatezanje, a među njima je veće ograničavanje broja kupaca u trgovinama. Umjesto dosadašnja 4 kvadratna metra po kupcu, po novom bi se ta površina mogla uvećati za 2,5 puta, na 10 kvadrata.
“Razgovara se s predstavnicima trgovina koji idu u smjeru dodatnih ograničavanja broja kupaca koji smiju biti u jednoj trgovini, ali sve se radi u razgovorima s predstavnicima tih djelatnosti”, rekao je šef Nacionalnog stožera civilne zaštite Davor Božinović. Detalji se bruse, a izgledno je da će ograničenja biti krojena prema površini objekta. “Bit će prilagođena veličini trgovine. Nisu precizirane brojke. To bi moglo biti jedna osoba na 10 četvornih metara”, najavio je Božinović.
U HUP-u oprez. “U više smo navrata predlagali da se umjesto zatvaranja trgovina razmisli o prilagodbi mjera s obzirom na epidemiološku situaciju. Potpuno zatvaranje trgovci ne bi mogli podnijeti i time bi bila ugrožena brojna radna mjesta u sektoru”, kažu u HUP-Udruzi trgovine. Prijedlog trgovaca je da se za pojedine veličine formata trgovine odredi različita potrebna površina po kupcu.
“Ako bi se mjere postrožile da se svi potencijalni kupci tijekom dana ne mogu prihvatiti u trgovinu, odluka bi dovela do značajnijeg pada prometa i ukupne potrošnje”, ističu iz HUP-a podsjećajući da je “upravo osobna potrošnja jedna od najvećih stavki hrvatskoga BDP-a“.
Od 28. studenog kada je na snagu stupio, po mnogima kozmetički mini ‘lockdown’ s obzirom na epidemiološku situaciju, trgovine i trgovački centri morali su ograničiti broj kupaca. Po pojedincu su morali osigurati najmanje 4 metra (neto) površine uz isticanje obavijesti o najvećem mogućem broju kupaca na ulazu.
Oklijevanje s postrožavanjem mjera koje će udariti na trgovinu treba gledati i u svjetlu rekordne predblagdanske potrošnje u prosincu. Lani je ona dosegnula 15,8 milijardi kuna, milijardu više nego 2018.
U nesretnom kolopletu korona krize, rastuće nezaposlenosti, moratorija i zatvaranja dijela privatnog sektora očekuje se oko 8 posto pada BDP-a na godišnjoj razini, dakle šteta nije upitna, već tek koliko će iznositi.
Očekivanja su da će predblagdanska potrošnja potonuti i do 30% u odnosu na lani, upozorava Drago Munjiza, glavni izvršni direktor Lonije. Ističe da se trgovci u predblagdansko vrijeme oslanjanju na impulsnu kupnju čega u koroni gotovo da i nema.
“Trgovcima je najveći trošak ograničenje broja ljudi u trgovini, no nemamo ništa od labavih mjera ako Covid i dalje traje”, kaže Munjiza. Pojašnjava da nije samo stvar broja ljudi u trgovini, već optimalnog funkcioniranja lanca nabave proizvoda koji epidemija dovodi u pitanje. “Mi ćemo provoditi mjere, ako se postrože, prilagodit ćemo se”, kaže.
Jurica Lovrinčević, predsjednik Uprave Pevexa, lanca koji je već uveo termalne kamere i automatske brojače kupaca kaže da “podržavaju svaku mjeru za povećanje sigurnosti”. “Samo ne želimo zatvaranje dućana jer to bi bila katastrofa za poslovanje. Bilo kakva ograničenja rada će se odraziti na promet, no mi prvenstveno želimo doprinijeti stabiliziranju situacije”, kaže on.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu