Spas od potonuća traže u smanjenju kapitala

Autor: Marija Brnić , 02. kolovoz 2016. u 14:32
Uprava predlaže da se smanji nominalna vrijednost dionice s 210 na 110 kuna/Fotolia

Flota državnog brodara spala je na svega šest brodova, gubitci se gomilaju, a otkazani su i ugovori s riječkim 3. majem.

Brzo spašavanje splitskog brodara Jadroplova na stolu će dočekati i novu Vladu. Uprava na čelu s Branimirom Kovačićem privremeno je osigurala zraka tvrtki nedavnom vladinom potporom za sanaciju i jamstvom RH za dobivanje kredita u visini 6 milijuna američkih dolara, no i ta je potpora uvjetovana hitnom izradom novog programa restrukturiranja, koje do rujna mora dobiti najprije potporu resornog Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture, te potom čekati i zeleno svjetloiz  Bruxellesa.  

Menadžment Jadroplova, pak, nastoji dobiti na vremenu prijedlogom za skupštinu dioničara sazvanu za 8. rujna, na kojoj se lanjski gubitak od 157,65 milijuna kuna, uz još 6 milijuna kuna akumuliranih gubitaka iz ranijih godina, predlaže pokriti pojednostavljenim smanjenjem temeljnog kapitala.  Ukupno, njihov je prijedlog da se Jadroplovov temeljni kapital s 343,7 milijuna kuna smanji za 163,67 milijuna na 180 milijuna kuna, i to kroz smanjenje nominalne vrijednosti dionice s 210 na 110 kuna.  Kako prema ovom prijedlogu uprave dišu iz redova većinskog vlasnika, države, jučer nije bilo konkrenih saznanja. U resornom Ministarstvu prometa kažu kako Jadroplov radi na programu, te kako je u proteklom razdoblju poduzela maksimalne mjere smanjenja troškova.

No, je li novo smanjenje temeljnog kapitala Jadroplova podloga za skori plan restrukturiranja i hoće li ovog puta država na skupštini dioničara odreagirati drugačije nego jesenas, kada su nešto dramatičnije rezanje temeljnog kapitala odbili, zasad nema pouzdanih informacija. Lani je, naime, najprije provedeno jedno smanjenje temeljnog kapitala s 389 milijuna na 343,7 milijuna kuna, a onda je za manje od dva mjeseca sazvana izvanredna skupština na kojoj je predlagano njegovo daljnje smanjenje na 49 milijuna kuna. Nominalna vrijednost dionice splitskog brodara time je s prvotnih 360 kuna pala na 210, da bi se potom išlo na spuštanje na 30 kuna.  

Taj prijedlog trebao je biti uvod u javnu ponudu novih dionica, što su država i ostali manjinski dioničari negativno dočekali. Utoliko novi pokušaj pokrivanja gubitaka smanjenjem temeljnog kapitala nije i apriori negativno dočekana. U međuvremenu imovina državnog brodara nastavila se smanjivati, lani su prodana dva broda (Mosor i Don Frane Bulić), pa je u floti ostalo njih šest. Splitska je tvrtka odustala i od planiranog povećanja flote te je otkazala ugovore s riječkim brodograditeljem 3. majem, s kojim je 2013. bila dogovorena gradnja četiriju brodova, a ugovorom je potom narudžba smanjena na tri broda.

Ti su brodovi, inače, bili i razlog zbog kojega je pao prošlogodišnji natječaj za privatizaciju Jadroplova, jer je Brodosplit dao uvjetovanu ponudu, tražeći na uvid ugovore sklopljene s riječkim škverom. Brodosplitov zahtjev je odbijen, a u međuvremenu i posao s Riječanima prekinut. Jedna od ideja koja se i na razini dražavnih institucija, neovisno o političkim promjenama, konstantno priželjkuje, jest povezivanje Jadroplova s nekim od drugih domaćih brodarskih tvrtki. To više što se, uz mirovinske fondove, kao potencijalni ulagači u Jadroplov najviše i spominjali zadarska Tankerska te dubrovačka Atlantska plovidba. Takva kombinacija rezultirala bi uštedama u poslovanju i boljim nastupom na tržištu, čijim bi se negativnim trendovima lakše oduprli diversifikacijom flota.

Vodstvo splitskog brodara i u pripremi novog plana restrukturiranja oslanja se na relativno optimistične procjene analitičara kako će se konačno početi popravljati prilike na globalnom brodarskom tržištu, na kojemu je najpogođeniji upravo sektor transporta rasutih tereta. Model predstečajne nagodbe u slučaju Jadroplova zapravo i nije ozbiljnije razmatran, već se konstantno rješenje traži u nalaženju strateškog partnera, čijem bi ulasku u nepovoljnim tržišnim okolnostima pridonijelo smanjenje temeljnog kapitala. Budući da je i prijedlog za sanacijsko jamstvo dugo prolazio proceduru do Banskih dvora, za očekivati je da će i najnoviji plan restrutkuriranja splitskog brodara zacijelo zapeti zbog izvanrednih parlamentarnih izbora. No, o tome će ovisiti hoće li u Jadroplovu u 2017. imati razloga nazdraviti za svoj 70. rođendan. 

Komentirajte prvi

New Report

Close