U posljednjih nekoliko godina u Hrvatskoj traje treća faza razvoja tržišta sunčanih elektrana u kojoj više nisu potrebni poticaji za isplativost projekata.
Dva ključna faktora omogućila su tržišni pristup. S jedne strane je došlo do značajnog pada cijene fotonaponske opreme, a usporedno s tim procesom dogodio se iznimno velik rast troška električne energije.
Povećanjem naknade za obnovljive izvore energije rezultiralo je povećanjem ukupne cijene električne energije za pravne osobe za otprilike 15 posto. Dodatno, cijena radne energije je u konstantnom rastu tako da je ukupna cijena električne energije za pravne osobe u 2019. najmanje 30 posto veća nego 2017. godine.
Kombinacijom tih uvjeta, razdoblje povrata ulaganja u sunčane elektrane smanjeno je na svega šest godina bez poticaja, kako za pravne, tako i za fizičke osobe, gdje je povrat od šest do osam godina.
Prema riječima Vedrana Belamarića, direktora E.ON Solara, vodeće tvrtke za solarna rješenja za poslovne korisnike u Hrvatskoj i regiji, ulaganje u sunčane elektrane za vlastitu potrošnju danas je apsolutno puno isplativije, a regulatorni okvir je poticajan za takvu vrstu investicije.
Naglasak na edukaciji
U E.ON Solaru projektiraju i grade sunčane elektrane za poslovne kupce upravo za vlastitu potrošnju, jer su, kažu, rokovi povrata puno privlačniji.
Klijentima pomažu prilikom financiranja gradnje ili ishođenja bespovratnih sredstava, a do sada su projektirali, instalirali i u trajni pogon pustili stotinjak sunčanih elektrana u Hrvatskoj i regiji. Istovremeno, sestrinska tvrtka E.ON Energija nudi solarna rješenja i za privatne korisnike, uglavnom obiteljske kuće te je solarima pokrila već više od 400 hrvatskih krovova.
“Naš fokus poslovanja u Hrvatskoj je upravo edukacija i promocija korištenja energije Sunca s ciljem povećanja udjela korištenja solarne energije kao najisplativijeg obnovljivog izvora energije. Vjerujemo da će naši građani i tvrtke s vremenom prepoznati te benefite, jer je solarni potencijal Hrvatske ogroman, a do sada nažalost, premalo iskorišten”, tvrdi Belamarić
Maksimalna ušteda uz povrat
Kaže da klijenti E.ON Solara dolaze iz gotovo svih segmenata gospodarstva – proizvođačka industrija, trgovački centri, turizam te iz puno drugih branši. Bitno je da kupac ima konstantnu potrošnju te dovoljno prostora na lokaciji za izgradnju sunčane elektrane, bilo na krovu ili na zemlji.
Kako kažu u E.ON Solaru, projekte kroje po potrebama klijenata, dakle jedinstveni su koliko je jedinstven i svaki kupac u energetskom smislu.
“Svakom kupcu pristupamo pojedinačno s velikom pažnjom i sluhom za njegove potrebe. Naši projekti su uvijek u funkciji maksimiziranja koristi za naše kupce – ciljamo da postavljanjem sunčane elektrane kupac ostvari maksimalnu uštedu uz najbolje rokove povrata”, pojašnjava Belamarić.
Od brojnih trenutnih projekata na kojemu njegova tvrtka radi, izdvaja izgradnju sunčanih elektrana na 26 lokacija turističke grupacije Valamar Riviera po ESCO modelu, što je jedinstveni projekt u Hrvatskoj.
Ovim modelom klijenti tijekom desetogodišnjeg razdoblja otplaćuju sunčanu elektranu isključivo kroz potrošnju električne energije te preuzimaju vlasništvo bez ikakvih dodatnih troškova.
Unatoč koroni interes ogroman
“Pored toga radimo na nekoliko većih projekata u drvnoj industriji i komercijalnom sektoru. Trenutno je u realizaciji više od 10 MWp elektrana, a ciljevi za ovu godinu su i puno veći od toga. Sukladno tome možemo konstatirati da smo trenutno vodeća tvrtka za solarne sustave na hrvatskom tržištu, a naši planovi sežu i na regiju”, kaže Belamarić.
Pandemija koronavirusa je, kaže, usporila ili odgodila određeni broj projekata, no interes hrvatskih tvrtki, od najmanjih pa sve do onih najvećih je, tvrdi, ogroman.
To ne čudi, kaže naš sugovornik, jer solarni sustavi svakom poslovanju omogućuju neovisnu, ekonomičnu i održivu opskrbu energijom. “Definitivno najbolji način na koji tvrtke mogu smanjiti troškove električne energije i doprinijeti očuvanju okoliša je ugradnja solara”, zaključuje Vedran Belamarić.
* Sadržaj omogućio E.ON Hrvatska d.o.o.