Za riječko brodogradilište 3. maj, nakon izlaska iz zone rizika od sudskog stečaja i deblokade računa, otvorena je nova perspektiva koja uključuje pored stabilizacije poslovanja, još nekoliko novih procesa, pa tako i vlasničko restrukturiranje.
Tko će biti taj kvalitetan i pouzdan strateški partner koji je neophodan za ugovaranje novih poslova, pitanje je na koje, kako se čini, neće stići brz odgovora. Međutim, još prije kraja godine najvjerojatnije će doći do poticaja procesu razdruživanja između 3. maja i grupacije Uljanik. Ako je suditi prema recentnoj izjavi premijera Andreja Plenkovića koji je najavio novu akciju u Puli, recept sličan spašavanju 3. maja trebao bi uskoro doći do izražaja u slučaju pulskog brodogradilišta. A to je navodno prva pretpostavka financijskog i pravnog razdvajanja riječke tvrtke od pulske.
Stabilno, pak, poslovanje i nesmetano odvijanje brodograđevne djelatnosti u Rijeci, ključni je zadatak u ovlasti Uprave, odnosno direktora 3. maja Edija Kučana. Na Kučanu je, što nam potvrđuje, dokazivanje tvrtke na planu održivosti poslovanja. Uz organiziranje proizvodnje, nabave pa i povratka radnika koji su na čekanju, to znači i da će 3. maj dodatno biti pod stalnim povećalom od strane vjerovnika.
Od danas nadalje, bez iznimke, vrijedit će pravilo po kojem će upravo zbog pitanja može li tvrtka živjeti na ovaj način, pogledi vjerovnika, posebice tijekom sljedećih mjeseci, biti upereni u škver, i naravno u žiro-račun.
“Sigurno je da ćemo završiti i gradnju broda 733, a za brod 723 postoji interes starog kupca za dovršetak. Očekuje se i rješenje pitanja gradnje broda 514 koji je stečajna masa Uljanika”, kaže Kučan. Kako bi zaposlili sekciju izrade brodskog trupa, otkriva da su ugovorili izradu brodske sekcije za vanjskog naručitelja, a riječ je o težini od 400 tona. Svaki dan dolaze im šleperi materijala, a posao će biti završen do kraja godine, no kako se čini očekuju se novi poslovi.
“Obrađujemo tržište vezano za istu vrstu posla kojeg ima dosta u potražnji”, navodi Kučan. Prve informacije idu u prilog ekonomske održivosti 3. maja, pri čemu se velike zasluge na komercijalnoj osnovi gledano, pripisuju obnovljenoj suradnji s kanadskim naručiteljem Algomom. Kučan je jučer održao sastanak s tehničkim direktorom Algome Robertom Houstonom, a Algoma obnavlja svoj ured za nadzor u 3. maju. No, postoje naznake da se ovo ne tiče samo dovršetka kanadske novogradnje po ugovorenih 33,6 milijuna eura, za koji je Vlada izdala jamstvo za kredit od 26 mil. eura, čime je drugi put u kratko vrijeme podržala spašavanje 3. maja.
Kučan nam je potvrdio i da Algoma ima namjeru potpisati ugovor za završetak broda 527 koji se trenutačno nalazi na prvom navozu, a za to je ključna isporuka glavnog motora koji je nekad gradila jedna članica Uljanika. “Kupac je rekao da je bio izrazito zadovoljan s motorom izgrađenim u Strojogradnji u Rijeci te nas je zamolio da razmotrimo sve mogućnosti kako bi se i sljedeći opet izgradio u Rijeci”, navodi Kučan.
Propituju se i šanse 3. maja i za daljnje proširenje suradnje s Algomom. Za to postoji puno osnova, a navodno i u planovima kanadske kompanije koja je dio flote obnovila s brodovima iz Kine, ali su izrazito zadovoljni s brodom 732 koji im je zadnji isporučen iz 3. maja. Kako Kučan navodi, pokazuje bolje rezultate od sličnog konkurentskog broda. Prema našim informacijama, Kučan vodi razgovore u više smjerova, pa stoga kao i nakon što je pridobio povratak Kanađana u posao – dva tjedna prije deblokade računa 3. maja postignut je parafirani ugovor između škvera i Kanađana za dovršetak započete novogradnje kojim je sve dogovoreno, mogao bi po nekima iznenaditi s novim poslovima za Kanađane. Inače, ovaj iskusni menadžer kao najjača karika 3. maja s ugledom u međunarodnim relacijama, ima puni mandat za vođenje tvrtke u sljedećih nekoliko godina. Odluka je to Nadzornog odbora 3. maja donesena krajem kolovoza, a teški pregovori koji su uslijedili s vjerovnicima prije aktualnog završetka jednogodišnje agonije potvrdili su povjerenje svih domaćih dobavljača u menadžerske kvalitete Kučana.
Prema mišljenju odvjetnika Miće Ljubenka koji je u ovom postupku angažiran i kao pravni savjetnik riječkog brodogradilišta, posrijedi je bio postupak koji je zahtijevao veliki napor u uvjeravanja vjerovnika u smjeru povlačenja s blokade radi izbjegavanja stečaja te prezentiranja budućih rješenja. Većina je to, kaže, prepoznala kao bolje rješenje, čime su sada stvorene pravne pretpostavke za realizaciju dovršenja započetih brodova.“3. maj ulazi u novo iskušenje, a vidjet će se ima li kapacitete za financijsko i pravno restrukturiranje”, kaže Ljubenko.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu