Hrvatska europarlamnetarka Biljana Borzan je poslala zahtjev Europskoj komisiji da pomogne građanima u borbi protiv inflacije. Prije svega, traži označavanje proizvoda koji su količinski manji, a cijena im je ostala ista, te bolju kontrolu sastojaka.
“Sve više građana mi se javlja oko tzv. “shrinkflation”, odnosno gotovo neprimjetnog smanjivanja pakiranja proizvoda dok cijene ostaju iste. Tako su primjerice dječje kašice pale sa 200g na 180g, a broj tableta za perilicu suđa se smanjio premda je vrećica iste veličine. Europska direktiva o nepoštenoj poslovnoj praksi zabranjuje manipulacije koje rezultiraju kupovinom nečega što ne bi kupili da smo imali cijelu informaciju. Međutim, potrošač često ne bude svjestan da je došlo do promjene količine dok proizvod ne donese kući, a tada je kasno. Nije za očekivati da kupci u trgovine nose povećala i kalkulatore te bilježe kretanja gramaže. Zato je u Francuskoj jedan trgovački lanac počeo označavati takve proizvode”, kaže Borzan.
Francuzi su narančastom bojom označili proizvode kojima je količina smanjena, a cijena ostala ista. Primjerice, označen je Lipton Ice Tea, koji se smanjio s pakiranja od 1,5l na 1,25l, rezultirajući poskupljenjem od 40 posto. Hrana za bebe Nestle Guigoz je sa 900g spala na 830g. U Njemačkoj je pak margarin Rama proglašen prevarom godine jer je pakiranje sa 500g spalo na 400g. Tako je zapravo poskupio za 25 posto.
“Tražim od Europske komisije smjernice kako u ovom slučaju što efikasnije primijeniti europske zakone, ali i vodič za trgovce u smjeru francuskog primjera. Također, posebno je važno strogo kontrolirati sastojke u proizvodima jer se sve češće stavljaju jeftiniji bez da se to navede na pakiranju”, kaže Borzan.
Zabrinjavajući primjeri dolaze iz Njemačke i Poljske gdje je primijećeno kako u zubnim pastama ima manje aktivnih tvari. Također, u hrani se pojavljuje sve više jeftinijih suplementa, a manje skupljih prirodnih sastojaka što može imati negativne posljedice i na zdravlje. Zamjene sastojaka nisu navedene na pakiranjima.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu