Održivo poslovanje, kroz odgovorni pristup društvu u kojem posluje, sastavni je dio korporativne kulture Hrvatskog Telekoma. To potvrđuju brojne nagrade i priznanja, a ponajviše činjenica da je HT prihvatio i obvezao se držati načela Global Compacta, inicijative Ujedinjenih naroda za uvođenje društveno odgovornog poslovanja. HT se kao ekološki osviještena kompanija odgovorno ponaša i s otpadom koji nastaje u poslovnim procesima, u skladu s procedurama certificiranog ISO14001 Sustava upravljanja okolišem. A kojim to tehnološkim rješenjima i uslugama HT utječe na pametno gospodarenje otpadom pitali smo Deana Krušića iz Odjela za standardne ICT proizvode Hrvatskog Telekoma.
HT, kao kompanija koja nudi najmodernija tehnološka rješenja i usluge, znatno doprinosi smanjenju potrošnje resursa i količine otpada. Primjerice, e-poslovanje znatno smanjuje potrošnju papira, a usluge 'u oblaku' potrebu za uređajima i opremom.
Točno, Hrvatski Telekom nudi nekoliko rješenja uz koja se ostvaruju značajne uštede, povećava kvaliteta života građana te štiti okoliš. Jedno od tih rješenja je i usluga e-račun, odnosno EBPP (electronic bill presentment and payment), namijenjena svim tvrtkama koje svojim privatnim korisnicima šalju veće količine računa ili uplatnica. Ova usluga HT-a omogućava izdavateljima računa da na jednostavan način svoje papirnate račune ili uplatnice pretvore u elektronički dokument koji potom dostavljaju svojim korisnicima. Glavna prednost korištenja ove usluge za izdavatelje računa je ušteda, jer nema troškova tiskanja i slanja računa. Ujedno se otklanja mogućnost pogrešnih uplata jer primatelj e-računa dobiva unaprijed popunjen nalog za plaćanje, računi na odredište stižu brže, a izdavatelj u svakom trenutku zna njihov status – koliko je poslano, kome i slično. Također, izdvojio bih i uslugu Evidencija odvoza komunalnog otpada. To je rješenje koje omogućava naplatu usluge sakupljanja i odvoza otpada prema volumenu i broju sakupljanja ili masi otpada. Podaci o odvozu otpada se prenose u aplikaciju u realnom vremenu, a moguće im je pristupiti s bilo koje lokacije u bilo kojem trenutku. Usluga se bazira na RFID (Radio-frequency identification device) tehnologiji, koja se sastoji od čipova koji se ugrađuju u kontejnere i posude za odlaganje otpada, čitača čipova kojim se evidentiraju posude i njihovo pražnjenje te računalne aplikacije za pregled i administraciju podataka koja povezuje cjelokupni sustav. Osim navedenih usluga, Hrvatski Telekom nudi i brojne druge Cloud usluge koje također doprinose uštedi i zaštiti okoliša kao što su Cloud Fax, Cloud Server itd.
Vaše predavanje na Croatia Waste Expo konferenciji je na temu 'Pametno upravljanje otpadom – senzorima i analitikom do značajnih ušteda'. Možete li nam reći nešto više o tome?
Koristeći inovativan pristup koji uključuje sve više spominjani IoT (Internet of Things) razvili smo rješenje 'Smart Waste'. Riječ je o senzorima koji se ugrađuju u kontejnere te komuniciraju s IoT platformom koja obrađuje prikupljene podatke. Komunalno poduzeće na taj način u realnom vremenu dobiva informacije, odnosno tzv. alarme o popunjenosti kontejnera što im omogućava pravovremenu reakciju, što je osobito korisno tijekom turističke sezone kada dolazi do stvaranja većih količina otpada. Korištenjem ovog rješenja komunalno poduzeće ostvaruje uštedu jer platforma radi optimizaciju rute za kamion koji prikuplja otpad na način da ga usmjerava prema kontejnerima koji su popunjeni pa se na taj način se ostvaruje ušteda u gorivu, a posljedično i smanjuje potreba za većim voznim parkom, što na kraju rezultira manjim zagađenjem okoliša. Platforma također s vremenom 'uči' na temelju skupljenih podataka i predviđa kada će koji kontejneri biti popunjeni.
Hrvatski Telekom iz godinu u godinu bilježi smanjenje ambalažnog materijala i otpada, posebice opasnog otpada. Ekološki ste zbrinuli uređaje i opremu koji sadrže klor-flourugljikovodike, a nepotrebnu materijalnu imovinu prodajte zainteresiranim vanjskim kupcima. Imali ste i akcije kojima ste poticali korisnike na zbrinjavanje otpada, pa ste tako recimo omogućili vraćanje starih mobitela i baterija u svoje centre. Kakav je bio odaziv na takve akcije i pripremate li neke nove sličnog karaktera?
U skladu sa svojom ekološkom opredijeljenošću, ali i kao odgovor na zahtjeve korisnika, Hrvatski Telekom se u Hrvatskoj prvi počeo baviti organiziranim prikupljanjem i zbrinjavanjem starih mobitela, davno prije nego su zakonom bile propisane takve obveze. Kao inicijator i provoditelj prvih ekoloških akcija ove vrste, HT je do sada prikupio i ekološki zbrinuo više od 131.000 starih mobitela. U svim T-Centrima osigurani su uvjeti za prihvat i daljnje ekološko zbrinjavanje starih mobitela i baterija. Osim mogućnosti vraćanja starih mobitela i baterija u T-Centre, u proteklih nekoliko godina su organizirane i posebne akcije kojima smo nastojali potaknuti korisnike na što veći odaziv. Rabljeni ispravni i neispravni mobilni telefoni se otkupljuju i predaju na reciklažu, a korisnici ostvaruju popust na novi uređaj.
Kako bi što više doprinijeli zaštiti okoliša, svoje zaposlenike redovito opsežno educirate o toj problematici. U kompaniji je uvedeno i odvojeno prikupljanje korisnog otpada.
HT naglasak stavlja na sprječavanje nastanka otpada kroz automatizaciju, digitalizaciju i pojednostavljenje poslovnih procesa. Količina zbrinutog i recikliranog papirnog otpada u 2015. iznosila je 95 tona, što je oko 25% manje u odnosu na 2014. godinu. Sav otpad koji nastaje u poslovnim procesima predaje se na daljnje zbrinjavanje ovlaštenim tvrtkama. Među svojim zaposlenicima HT na brojne načine potiče jačanje ekološke svijesti, a većina zaposlenika je prošla tečaj o zaštiti okoliša. U kompaniji su osigurani svi uvjeti za prikupljanje korisnog otpada (papir, baterije, sitni elektronički otpad, otpadni toneri itd.). Visoka ekološka svijest zaposlenika i kompanije potvrđena je i certifikatima ISO 14001 i OHSAS 18001.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu