Novi Zakon o prijevozu u cestovnom prometu je uvelike modernizirao ovaj sektor u Hrvatskoj te omogućio mnogim novim igračima da se pojave na tržištu. Iako je zakon, prije svega, morao biti donesen da bi se uredio položaj Ubera, s kojim su taksi udruženja bila u otvorenom ratu, a nije nedostajalo ni fizičkih sukoba, nova regulativa je omogućila da taksi usluga postane puno kvalitetnija, dostupnija, a u pravilu i jeftinija. No, dodatna je novost da će mnoge tvrtke u cestovnom prijevozu putnika moći dinamičnije organizirati svoje poslovanje.
Jedna od njih je i Ridecar, rent-a-car tvrtka koju je osnovao Marijan Babić. Oni u floti trenutno imaju oko 1400 vozila – kroz modele kratkoročnog i dugoročnog najma te usluge najma vozila s vozačem, a od jeseni pokreću i taksi uslugu koja će u prvo vrijeme imati 100-tinjak vozila. Dosad su u flotu uložili oko 120 milijuna kuna, a u taksi biznis planiraju još 25 milijuna. Ono što bi ovog taksi operatera trebalo odvajati od konkurencije je to što će se bazirati na električnim vozilima.
“Već do kraja godine u taksi floti ćemo imati 30-ak električnih automobila, a u konačnici je plan da gotovo u potpunosti izbacimo vozila na fosilna goriva. Naravno, mali dio ćemo morati zadržati jer dio premium korisnika traži konkretne tipove vozila, kojih zasad nema u električnoj verziji”, pojašnjava Babić. Kaže da se na iskorak u taksi segment odlučio nakon promjena Zakona o cestovnom prometu koji im je dao više prostora, ali ii dokinuo jednu njihovu profitabilnu uslugu – najam vozila s vozačem.
“Na zahtjev naših partnera, uglavnom britanskih agencija, imali smo u ponudi iznajmljivanje automobila u paketu s vozačem. Plan je u početku bio da imamo oko 1000 narudžbi po sezoni, no već se lani to popelo na 6000 da bi ove godine došlo do nevjerojatnih 25.000. To je usluga koja se traži, no kako su po toj osnovi radili i Uber vozači, bilo je nužno da se regulira i sad je moguće ovakav posao raditi samo kroz iznajmljivanje limuzina, gdje se zna koji tipovi automobila mogu ući u ovaj segment, a isto tako se faktura može izdati samo hotelu ili turističkoj agenciji. Svi ostali su morali ući u okvire taksi standarda”, govori Babić o razlozima zašto su se odlučili na pokretanje i taksi biznisa. Dodaje da novi zakon generalno smatra pozitivnim jer je otvorio i uredio tržište te da na njega prigovora mogu imati samo dosadašnji monopolisti.
Posebno mu se sviđaju odredbe preuzete iz Zapadne regulative, a koje omogućuju brze promjene namjene i brojnosti flota, bilo one rent-a-car ili taksi, te je potrebno samo o tome obavijestiti regulatora osam dana poslije promjena koje tvrtka želi napraviti. Raidcaru će to pomoći tako da će dio svoje rent-a-car flote moći nakon završetka ljetne turističke sezone prebaciti iz rent-a-cara u taksi te tako zadržati veći dio flote u posjedu tvrtke.
Za sad ne očekuje da će njegovim putem krenuti i druga rent-a-car konkurencija, no svjestan je da će dobru praksu uvijek netko pokušati kopirati i iskoristiti na vlastitom poslovnom modelu.
Na hrvatskom tržištu trenutno djeluje 16 velikih rent-a-car poduzeća te nepoznati broj manjih – jer mnoge tvrtke u popisu svojih djelatnosti imaju, između ostalog, i uslugu iznajmljivanja vozila te je prema potrebi i pružaju. Direktor i vlasnik Ridecara procjenjuje da se u sezoni u rent-a-car flotama nađe i do 25 tisuća automobila. Njegova tvrtka ima 55 stalno zaposlenih radnika uz dodatnih 100-injak sezonaca tijekom ljetnih mjeseci kad je posla najviše. Njegova flota je stacionirana na svim hrvatskim međunarodnim aerodromima, osim Osijeka, a posluje i na Zračnoj luci Ljubljana.
Iako na domaćem taksi tržištu postoji oko 3500-4000 taksi vozila, ne smatra da je ono zasićeno jer se sve više građana vozi ovim prijevozom, a turistički rast bilježi i dalje nevjerojatne brojke. “Naši glavni korisnici, trenutno u rent-a-caru, a uskoro i s taksi prijevozom, su turisti koji su zračnim putem došli u Hrvatsku. Zadnjih godina bilježimo konstantno 15-postotni rast njihova dolazaka te je za očekivati da će njihov broj s nekih 8-10 milijuna ove godine, za pet godina dosegnuti 15 milijuna. To je velika prilika za velike poslove”, kazao je Babić koji je karijeru započeo u Hertzu, a nakon toga sudjelovao u osnivanju Oryx i Avant rent-a-cara da bi se zadnje dvije godine posvetio vlastitom biznisu.
Inače, taksi tržište zadnjih mjeseci doživljava veliku transformaciju s ukidanjem monopola gradskih taksi udruženja te širenja taksi tvrtki i Uber sustava. Najveći igrači na tržištu, tvrtke poput Eko taxija i Cammea, najavljuju veliku ekspanziju po Hrvatskoj, a i u regiji. S druge strane, Uber se institucionalizira te se, od oko 2000 procijenjenih povremenih njihovih taksija u prethodnom razdoblju, njihov broj sada prepolovio, ali uz višu kvalitetu usluge i bolju institucionalnu kontrolu. Eko taxi je najavio ulaganje 15 milijuna kuna u širenje poslovanja diljem Hrvatske te udvostručenje flote na 300-injak vozila i 500-injak vozača. Isto tako planiraju franšizom ići i u regiju. Cammeo je pak, nakon Slovenije gdje su prisutni u Ljubljani i Mariboru, odlučio krenuti i u Beograd gdje planiraju investirati pet milijuna eura u taksi biznis, a u prvo vrijeme, kroz tri mjeseca, bi krenuli sa 100 taksi vozila i 200 vozača. Iz Cammea ističu da Zagreb nije iskoristio još sve svoje potencijale za taksi prijevoz, a to ilustriraju činjenicom da je Beograd, koji je duplo veći od Zagreba, ima izdanih 7000 taksi licenci, a naš glavni grad svega 1200. Procjene su da bi Hrvatskoj trebalo oko 9000 taksi vozila.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu