U hrvatskim brodogradilištima uništeno je već pet, a u pripremi za rezanje još tri koćarice u sklopu mjere trajne obustave ribolovnih aktivnosti iz Operativnog programa Europske unije za Hrvatsku u razdoblju 2007. – 2013.
Kako bi se smanjila nacionalna ribarska flota i prekomjerni izlov, koji je u EU već dosegnuo 80 posto ribljeg fonda, 4,76 milijuna eura iz prvog natječaja trebalo je dostajati za uništenje ili tzv. scraping 40-ak plovila. No, iako je interes ribara bio i puno veći za odštetom, za čak 94 broda (a uvjete je zadovoljio 51), u rezalištima će se nepovratno uništiti njih 18. Ribari čiji brodovi nisu ušli u uži izbor razočarani su. Zbog dugogodišnje krize u ribarstvu i skupog održavanja brodova, scraping je idealna prilika da izađu iz posla "s otpremninom". Ovisno o veličini, tonaži, starosti plovila te količini ulova i danima provedenim na moru, za uništenje plivarica i koća mogli su dobiti do pola milijuna eura ili 3,8 milijuna kuna.
3,8milijuna
kuna mogli su dobiti hrvatski ribari za uništenje plivarica
No, kako Hrvatska još uvijek nema strategije ribarstva na dulji rok kako bi ribari dugoročno mogli planirati svoje poslovanje, takvim bi se mjerama mogla i oslabiti nacionalna flota, kaže predsjednik Ceha ribara HOK-a Mato Oberan. Uglavnom je riječ o plovilima starim između 20 i 30 godina koja su i dalje vrhunska za rad. No, kad ribari jednom ostanu bez povlastica i brodova, više se ne smiju vratiti na staro, tvrdi on. S druge strane, ni mjere scrapinga EU, kako se čini, neće trajati vječno.
Neslužbeno se čuje kako EU zbog muljaža nekih zemalja članica – neki talijanski ribari uzimali su navodno novac za scraping, a brodove prijavljivali u našem dijelu Jadrana umjesto da su ih uništavali – nije postigla očekivane mjere smanjenja ribolovnih napora, pa će se poticaji isplaćivati samo do kraja 2017., kad slijedi vrednovanje dosadašnjih rezultata. Hrvatskoj je dotad, prema novom operativnom programu do 2020., koji Europska komisija još treba prihvatiti, za tu namjenu na raspolaganju još oko 13 milijuna eura. Novi natječaji očekuju se do kraja godine, dok se zahtjevi za isplatom potpora za uništenje prvih 18 brodova moraju predati najkasnije do 1. prosinca. Dotad se, naime, moraju i uništiti u jednom od četiriju certificiranih brodogradilišta i pomno zbrinuti jer se smatraju opasnim otpadom.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu