Prvi puta HAKOM, regulatorna agencija, proveo je neovisno mjerenje kvalitete mobilnih mreža u Hrvatskoj te izvijestio koji je telekom od trojice postojećih – Hrvatskog Telekoma, A1 Hrvatska i Telemach Hrvatska, najbolji kada se radi o govornim ili podatkovnim uslugama.
Za taj posao HAKOM je angažirao specijaliziranu tvrtku – NET CHECK, a ispitivanja su provede tijekom siječnja i veljače ove godine. Mjernom kampanjom bilo je obuhvaćeno 29 gradova te 3900 kilometara cesta i autocesta u RH. Testiranje je provedeno na prostoru na kojemu je nastanjeno približno dva milijuna stanovnika, odnosno preko 50 posto ukupne populacije RH. Mjerenja su obavljena pomoću drive test sustava gdje je mjerna oprema smještena na krovu vozila. Ovakav pristup omogućio je mjerenje performansi za sva tri operatora mobilnih mreža istovremeno na istim lokacijama.
Rezultati testa mobilnih mreža pokazali su da je Hrvatski Telekom ostvario najbolji ukupni rezultat s osvojenih 942 bodova, prema izvješću Report 2023. Na drugom mjestu nalazi se A1 Hrvatska s 928 osvojenih bodova, dok se Telemach nalazi na trećoj poziciji s 884 boda, što je 58 bodova manje od Hrvatskog Telekoma te 44 boda manje od A1 Hrvatske.
Kada se gledaju rezultati govornih usluga, Hrvatski Telekom i A1 Hrvatska imaju slične rezultate mjerenja na prometnicama, dok A1 Hrvatska ima bolje performanse u gradovima, što im ukupno osigurava najveći broj bodova u ovoj kategoriji. Telemach zaostaje za Hrvatskim Telekomom i A1 Hrvatskom te se nalazi na trećem mjestu. U uslugama podatkovnog prijenosa, Hrvatski Telekom i A1 Hrvatska opet imaju slične rezultate mjerenja na cestama, ali Hrvatski Telekom ima bolje performanse u gradovima, što im je donijelo najveći broj bodova u ovoj kategoriji. Iako je Telemach ostvario bolji rezultat u gradovima od A1 Hrvatska, zbog znatno slabijeg rezultata na cestama, nalazi se na trećem mjestu i u ovoj kategoriji.
Osim rangiranja operatora na razini Hrvatske, rangirani su i u odnosu kvalitete usluge u četiri velika grada. Najveći broj bodova u Zagrebu dobio je A1 Hrvatska, dok je drugoplasirani HT. U Splitu je HT dobio najviše bodova, dok je drugoplasirani Telemach. U Rijeci je situacija ista kao i u Splitu. HT ima najviše bodova, a Telemach je drugoplasirani. U Osijeku svi operatori pokazuju odlične rezultate, ali A1 Hrvatska ima najveći broj bodova, dok je Hrvatski Telekom na drugom mjestu.
Mjerenje kvalitete usluge u mobilnim mrežama pokazalo je da su ukupne performanse mreža hrvatskih operatera na jednakoj razini kao i kod ostalih europskih operatora. Nešto slabiji ukupni rezultat vidljiv je kod Telemach-a, uglavnom zbog nedostatka govorne usluge koja se ostvaruje preko mreže četvrte generacije (VoLTE – Voice over LTE (4G)). Mreža Hrvatskog Telekoma na testu je pokazala najbolje performanse. Kad se promatra usluga podatkovnog prijenosa podataka te je ostvarila 19 bodova više od A1 i preko 20 bodova više od Telemach-a.
Najbolje rezultate, kad je riječ o govornim uslugama, pokazao je A1, koji ima pet bodova više od Hrvatskog Telekoma te preko 40 bodova više od Telemach-a. S obzirom na daljnji razvoj mreža i uvođenje 5G-a, bit će zanimljivo vidjeti slijedeće rezultate testiranja mobilnih mreža na području Hrvatske kao i promjene koje će uslijediti, stoji u zaključku HAKOM-a.
Rezultati su pokazali da su mreže pokretnih komunikacija u RH kvalitetne i drže korak s tehnološkim razvojem, naglašavaju iz HAKOM-a.
Inače, za testiranje performansi govornih i podatkovnih usluga korišteni su pametni telefoni Samsung Galaxy S21+, a mjerna oprema korištena prilikom testiranja bila je Rohde & Schwarz – SwissQual Benchmarker II. Prilikom testiranja govornih usluga, prikupljeno je oko 2.500 uzoraka po svakom operatoru, dok je za podatkovne usluge prikupljeno preko 24.000 uzoraka po svakom operatoru.
Mjereni su različiti KPI-jevi za govorne i podatkovne usluge kako bi se stvorio sveobuhvatan pregled performansi mreža. Cilj NET CHECK-a bio je predstaviti stvarno iskustvo korisnika prilikom korištenja mreže pokretnih komunikacija, ističe HAKOM u izvještaju.
Mjerenja su se temeljila na različitim modulima, a ukupan broj bodova koje operator može osvojiti je 1000. Maksimalan broj bodova za govorne usluge je 350 bodova, a za podatkovne usluge 650 bodova. Mrežni operator dobiva bodove za rangiranje na temelju izmjerene KPI vrijednosti, a za svaki KPI u svakom izmjerenom modulu unaprijed su definirane četiri vrijednosti koje se koriste u formulama za izračun dodijeljenih bodova za rangiranje ukupni rezultati.
NET CHECK metodologija je dokazana tijekom godina u različitim zemljama i kod različitih operatora u pokretnim javnim elektroničkim komunikacijskim mrežama, a inovativni koncept konstantno se unaprjeđuje sukladno sadašnjim i budućim tehničkim zahtjevima telekom industrije, što je čini vodećom metodologijom za evaluaciju performansi mobilnih mreža.
Ukupni rezultati NET CHECK-a omogućavaju izravnu usporedbu operatora u Hrvatskoj, što je korisno za korisnike koji žele odabrati operatora s najboljim performansama. NET CHECK metodologija pruža objektivne i pouzdane informacije o kvaliteti usluga koje nude operatori, što povećava transparentnost tržišta i poboljšava konkurentnost.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu