Procjenjuje se da više od 26 tisuća startupa diljem svijeta u ovom trenutku osmišljava, razvija i skalira financijska i tehnološka rješenja. I taj broj samo će nastaviti rasti zajedno s korisničkim apetitom za bržim i isplativijim rješenjima. Već danas svjedočimo nikad jednostavnijem načinu prijenosa sredstava i plaćanja kada nam je sve dostupno na klik.
Radi se o ključnom trenutku u povijesti industrije kada će strateški odabir kompanija na tržištu po pitanju ulaganja i eksperimentiranja s novim tehnološkim rješenjima za nikad zahtjevnija korisnička očekivanja biti presudan. Osobito je izražen i utjecaj mlađih potrošača poput pripadnika generacije Z koji će uskoro prevladati tržište. Iz Nexi grupe, vodeće tehnološke kompanije za rješenja u plaćanju u Europi, predviđaju kako će upravo potrošačke navike generacije koja je odrasla s pametnim telefonom u rukama biti iskra eksponencijalnog rasta ne samo digitalnih, već potpuno nevidljivih plaćanja.
Na tragu takve stvarnosti je i suradnja koju su ostvarili prošle godine otvorivši prvu prodavaonicu bez blagajni poznatog talijanskog lanca, ali i hrvatskog u Zagrebu. Kupac uđe u supermarket, pojašnjava nam Irina Bručić, predsjednica Uprave tvrtke Nexi Croatia, izabire proizvode i smješta ih u svoju torbu ili džep, a napredni sustav infracrvenih kamera i senzora težine prati kupca tijekom njegova boravka u prodavaonici i smješta ih u virtualnu košaricu. U trenutku izlaska iz prodavaonice, integracija s nevidljivim sustavom online plaćanja omogućava brzo plaćanje bez blagajne u sasvim digitalnom formatu.
Da je ključ upravo u pojednostavljenju i najosnovnijih svakodnevnih procesa, slaže se i Damir Čaušević, predsjednik Uprave Monri Payments koja već godinama surađuje s više od 25 banaka u Hrvatskoj i regiji kako bi omogućili krajnjem korisniku najbolje iskustvo.
– Više nema smisla govoriti o sigurnosti i pouzdanosti plaćanja kao vodilji inovacije jer je to toliko osnovna potreba, da je ona temelj svake naše usluge i rješenja. U dinamičnom i modernom okruženju, korisnici traže jednostavnost i prilagodljivost svojim potrebama. Zbog toga se fokusiramo na to da naše usluge zaokruže cijeli proces koji prethodi plaćanju kao i samo plaćanje, omoguće fleksibilnost u prihvatu što više platnih metoda, i ujednačeno iskustvo plaćanja, bilo ono online ili offline.
Za ostvarenje svih ambicija koje industrija ima najvažnija će biti suradnja između svih predstavnika FinTech industrije. Iz OTP grupe poručuju kako se upravo suradnja s drugim FinTech kompanijama, startupima i inim inovativnim poduzećima čije se poslovanje temelji na naprednoj tehnologiji, kao i obrazovnim institucijama kako bi revolucionirala bankarske proizvode i usluge za budućnost, oformila kao njihov put do uspjeha.
– Stoga naši trenutni napori uključuju proces implementacije projekta istraživanja i razvoja umjetne inteligencije pomoću jednog od najbržih superračunala u Europi. Uz pomoć ovog računala gradimo veliki mađarsko-engleski jezični model razine GPT-3 koji će biti od ključne važnosti za OTP Grupu, posebno kada se dodaju ostali jezici koji se koriste na razini OTP Grupe. Naš dovršeni englesko-mađarski dvojezični model od 1,5 milijardi parametara je po svemu jedinstven u cijeloj Mađarskoj, a mi već testiramo i poboljšavamo naš mađarsko-engleski dvojezični model od 13 milijardi parametara – otkrio nam je Péter Csányi, zamjenik izvršnog direktora i glavni direktor digitalnog sektora, te član Upravnog odbora OTP grupe, koji dolazi na Money Motion na Zagrebački Velesajam ovog ožujka.
Na novom izdanju konferencije Money Motion, koja će se održati 21. i 22. ožujka, pod sponzorstvom vodećih regionalnih brendova u industriji – Nexi, Mastercard, OTP banka, Monri i ASEE – raspravljat će se i tome kako je svoje mjesto među tradicionalnim igračima pronašla i blockchain tehnologija koja sve više zadire u standardne financijske i tehnološke procese. Tržište se s blockchainom prvo upoznalo kroz kriptovalute s kojima je na našem tržištu prvi službeno počeo trgovati Electrocoin i do danas omogućio građanima da svoje svakodnevne potrebe plate upravo svojom kripto imovinom.
– Kao najveći domaći pružatelj platnih usluga kriptovalutama svjedočimo konstantnom rastu interesa poduzetnika za uvođenjem kriptovaluta u svoje poslovanje. Od samog predstavljanja PayCek platnog kripto procesora 2018. godine, bilježimo stalan rast prometa. Primjerice 2022. godine od 53 posto te čak i u 2023.; godini nepovoljnih makroekonomskih trendova i “crypto bear marketa”, plaćanja kriptovalutama na našoj platformi bilježe rast od 16 posto – potvrdio nam je Hrvoje Hrvatin, voditelj marketing Electrocoina.
Blockchain tehnologija postaje važan sudionik u ovoj dinamici što potvrđuje i projekt digitalnog eura, to jest prve centralizirane i europske valute stablecoinova, na kojemu uz druge međunarodne institucije sudjeluje i Nexi Grupa od samog početka. Konkretno, Nexi je aktivan u kreiranju sustava pravila na kojima će se temeljiti digitalni euro, a i jedna je od pet tvrtki koje su izabrane da kreiraju ‘front-end’ prototip digitalnog eura na prodajnom mjestu, dakle konačan izgled valute uključujući korisničko iskustvo kupca pri plaćanju digitalnim eurom.
– Jednostavnost korištenja digitalnog eura će biti od presudnog utjecaja na prihvat tog novog platežnog sredstva koje se kreira za oko 350 milijuna stanovnika Europske unije za koje se procjenjuje da će do 2030. godine godišnje trošiti oko 6 trilijuna eura. Pri tome je apsolutni prioritet da se digitalni euro pozicionira kao uključiva, sigurna i jednostavna alternativa za digitalna plaćanja, štiteći pri tome valutni suverenitet Europske unije u kontekstu rastuće digitalizacije platnih transakcija – pojasnila je Bručić.
Koja je budućnost stablecoinsa u našem društvu bit će tema završne točke prvog dana Money Motiona, između Nikole Škorića, izvršnog direktora Electrocoina i suosnivača konferencije te Nadiema Sissounoa, voditelja ekonomije u Mento Labsu.
– Nedavni razvoj događaja doveo nas je do kritične točke u evoluciji digitalnih financijskih struktura. Naš današnji izbor odredit će hoćemo li ovjekovječiti tradicionalne financijske paradigme, dajući prednost neprozirnim institucijama i povlaštenom pristupu tržištu, ili ćemo zacrtati kurs prema budućnosti definiranoj transparentnošću, revizionošću i ravnopravnim sudjelovanjem. Naša odluka ima duboke implikacije na budućnost financija. Hoćemo li se zadovoljiti digitalnim replikama zastarjelih sustava, pojačavajući postojeće neravnoteže energije? Ili ćemo iskoristiti priliku za izgradnju novog financijskog krajolika – onog kojeg karakteriziraju otvorenost, odgovornost, samoregulacija i pravedno osnaživanje? – poručio je Sissounoa.
Ulaznice za Money Motion 2024 dostupne su za 249 eura na službenim stranicama konferencije i na platformi Entrio. Ukoliko za konferenciju planirate putovati u Zagreb, posjetite službene stranice konferencije kako biste iskoristili popuste osigurane u partnerskim hotelima.
A za sve mlade nade FinTech i srodnih industrija ili ljubitelje dobre organizacije, Money Motion je otvorio poziv za volontere. Svi zainteresirani su dobrodošli prijaviti se na www.money-motion.eu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu