Na kraju 2023. godine Muzej Iluzija, najveći lanac privatnih muzeja na svijetu, poslovao je na 50 lokacija, u 25 država svijeta na četiri kontinenta. Prošla je godina dakle, bila rekordna za ovaj inovativan i originalan domaći koncept muzeja kojega su 2015. pokrenuli Tomislav Pamuković i Roko Živković.
Ekspanzija Muzeja Iluzija u 2023. rezultat je ulaganja od strane Invera Equity Partners, fonda rizičnog kapitala, koji je 2021., investicijom čiji iznos nije objavljen, postao 65 postotni vlasnik tvrtke Metamorfoza koja upravlja Muzejom Iluzija. U trenutku preuzimanja (srpanj 2021.) Muzej Iluzija bio je prisutan na oko 27 lokacija i 20 država.
U nešto više od dvije godine broj je lokacija na kojima je Muzej u kojem se posjetitelji upoznaju s iluzijama, bitno povećan. Posebno je povećan tijekom 2023. kada je u pravom smislu zaživio i novi poslovni model – onaj korporativni, što znači da se muzej više ne širi isključivo franšizom već i korporativno, a što pak znači da nekim novootvorenim muzejima upravlja kompanija Metamorfoza.
Redom u SAD-u
U 2023. su, ističu iz Metamorfoze, otvorili šest takvih muzeja, redom svih u SAD-u. Osim najvećeg u Las Vegasu, otvorili su i muzeje u Charlotteu, Atlanti, Minneapolisu i Denveru.
Što se pak franšiznog poslovanja tiče, muzeji po ovom modelu otvoreni su u Austinu, Houstonu, Montrealu, Scottsdaleu i Pittsburghu, a od europskih gradova u Marseilleu i Bordeauxu.
Slaven Kordić, rukovodeći partner Invera Equity Partnersa, ističe da su se na korporativni model poslovanja Muzeja Iluzija odlučili jer su uvidjeli da muzeji, odnosno franšizeri, ostvaruju vrlo dobru dobit.
“Profitabilnost je apsolutna prednost ovog modela poslovanja, a mana što su kapitalna ulaganja mnogo veća. No, naše kalkulacije i matematika, a sada i tržište, pokazuju da je to apsolutno isplativiji model širenja. Odlučili smo stoga izgraditi interne kompetencije što i radimo posljednje dvije godine”, ističe Kordić.
A brojevi kažu sljedeće. Metamorfoza je prije ulaska Invere u vlasništvo ostvarivala 2 milijuna eura prihoda dok joj je EBITDA iznosila oko 800 tisuća. Prošle godine prihodi su se popeli na 23 milijuna eura, a EBITDA na oko 6 milijuna.
Zaposlenih je više od 350, od čega ih je najviše u Zagrebu, otprilike 80, još ih je desetak u Atlanti (američkom sjedištu), a ostatak radi po muzejima u različitim dijelovima svijeta, otkriva Kordić. O uspjehu Muzeja Iluzija možda najbolje svjedoči broj posjetitelja kojih je u 2023. bilo 5 milijuna.
Usporedbe radi, kaže Kordić, Muzej je Iluzija u prvih šest godina poslovanja posjetilo 8 milijuna ljudi. Svime što su u ove dvije i pol godine napravili, ističe izvršni partner u Invera Equity Partners, zadovoljni su.
Globalna priča
“Prvi puta imamo situaciju da jedan B2C (business to consumer) hrvatski brand gradimo globalno i naravno da je bilo mnogo dječjih bolesti. Nama se kao investitorima život drastično promijenio jer naš dan sada počinje u 17 ili 18 sati, kada u SAD-u svane. To naravno, traži, mnogo odricanja i žrtve. S druge strane imamo rezultate pa se sve to mnogo lakše podnosi”, ističe Kordić.
Još bi bolji rezultati trebali doći sljedeće godine jer Metamorfoza, najavljuje Kordić, u 2024. planira otvoriti dodatnih 18 muzeja. Od tih 18 jedan, onaj u Pittsburghu je već otvoren, a slijedi otvaranje Muzeja Iluzija u Kopenhagenu, pa u Clevelandu, St. Louisu, San Diegu, Seattleu… Onaj u Kopenhagenu bit će jedan od šest novootvorenih muzeja kojima će upravljati Metamorfoza.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu