Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Reciklažne boce bez oznaka jer je država kasnila s propisima

Autor: Mirela Klanac
21. ožujak 2006. u 06:30
Podijeli članak —

Nove oznake objavljene su početkom trećeg mjeseca, što, kako ističe Dragica Bagarić, direktorica Eko-ozre, udruženja proizvođača, govori da je proizvođačima bilo nemoguće propisno označiti ambalažu

Uspjeh akcijskog prikupljanja pet i ostale ambalaže u komunalnim poduzećima, kojim je u posljednja dva i pol mjeseca iz okoliša pokupljeno 170 milijuna komada ambalažnog otpada, postaje glavni argument kojim državna tijela opravdavaju sve češće vlastite propuste u postupanju u vezi s uspostavom sustava prikupljanja otpada na temelju pravilnika o ambalažnom otpadu. Naime, upravo su provedbeni akti Fonda za zaštitu okoliša doneseni u posljednje vrijeme stvorili popriličnu zbrku o načinu na koji trgovina mora ispuniti obvezu primanja ambalaže od građana.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Oprečne upute
Fond je naime u tri dana prije negoli su trgovine trebale na se preuzeti punu obvezu prikupljanja ambalažnog otpada izdao dvije oprečne upute trgovcima: najprije da su dužni prikupljati negraničen broj komada, a tek na dan stupanja obveze trgovci su naknadno obaviješteni da su dužni od pojedinoga građanina primiti najviše 10 komada ambalaže. Pritom je Fond obvezao trgovinu da je dužna primiti i ambalažu na kojoj nema etikete na kojoj piše “povratna naknada 0,50 lipa” ako je po izgledu ambalaže, odnosno boce ili limenke nesporno da je prodana potrošaču nakon 1. siječnja 2006. godine. Uz takav naputak Fond naravno nije dao odgovor na logično pitanje kako je prodavaču u prodavaonici moguće utvrditi ako nema naljepnice “da je ambalaža neosporno prodana kupcu nakon 1. siječnja 2006.”
Trgovci se s pravom pitaju zašto bi trgovine zaprimale neoznačenu ambalažu ako Pravilnik jasno nalaže da se mora zaprimati označena? Lopticu odgovornosti u Fondu u tom smislu prebacuju na proizvođače koji nisu pravovremeno označili svoju ambalažu naljepnicama koje pokazuju da je riječ o ambalaži namijenjenoj recikliranju.

Uspjeh akcijskog prikupljanja pet i ostale ambalaže u komunalnim poduzećima, kojim je u posljednja dva i pol mjeseca iz okoliša pokupljeno 170 milijuna komada ambalažnog otpada, postaje glavni argument kojim državna tijela opravdavaju sve češće vlastite propuste u postupanju u vezi s uspostavom sustava prikupljanja otpada na temelju pravilnika o ambalažnom otpadu. Naime, upravo su provedbeni akti Fonda za zaštitu okoliša doneseni u posljednje vrijeme stvorili popriličnu zbrku o načinu na koji trgovina mora ispuniti obvezu primanja ambalaže od građana.

Oprečne upute
Fond je naime u tri dana prije negoli su trgovine trebale na se preuzeti punu obvezu prikupljanja ambalažnog otpada izdao dvije oprečne upute trgovcima: najprije da su dužni prikupljati negraničen broj komada, a tek na dan stupanja obveze trgovci su naknadno obaviješteni da su dužni od pojedinoga građanina primiti najviše 10 komada ambalaže. Pritom je Fond obvezao trgovinu da je dužna primiti i ambalažu na kojoj nema etikete na kojoj piše “povratna naknada 0,50 lipa” ako je po izgledu ambalaže, odnosno boce ili limenke nesporno da je prodana potrošaču nakon 1. siječnja 2006. godine. Uz takav naputak Fond naravno nije dao odgovor na logično pitanje kako je prodavaču u prodavaonici moguće utvrditi ako nema naljepnice “da je ambalaža neosporno prodana kupcu nakon 1. siječnja 2006.”
Trgovci se s pravom pitaju zašto bi trgovine zaprimale neoznačenu ambalažu ako Pravilnik jasno nalaže da se mora zaprimati označena? Lopticu odgovornosti u Fondu u tom smislu prebacuju na proizvođače koji nisu pravovremeno označili svoju ambalažu naljepnicama koje pokazuju da je riječ o ambalaži namijenjenoj recikliranju.

Sporna oznaka
No proizvođači podsjećaju da je Fond za zaštitu okoliša tek 27. prosinca, dakle tek nekoliko dana prije stupanja pravilnika na snagu donio upute o označavanju. Kako one dijelom nisu bile primjerene jer su predviđale označavanje ambalaže za reciklažu slovom X, koje nalikuje označavanju otrovnih tvari, proizvođači su inzistirali na izmjeni. No nove oznake u Narodnim novinama su objavljene tek početkom trećeg mjeseca, što, kako ističe Dragica Bagarić, direktorica Eko-ozre, udruženja proizvođača, govori da je proizvođačima bilo nemoguće propisno označiti ambalažu. Zbog toga je, kaže Dragica Bagarić, tek mali broj proizvođača na tržište stavio propisno označenu ambalažu, a napominje da su u prodaji još pića čija je ambalaža proizvedena prije početka primjene Pravilnika. Stoga je teško utvrditi kada bi mogla prestati obveza trgovaca da primaju ambalažu koja samo “nedvojbeno izgleda” kao da je kupljena nakon 1. siječnja.

Veleprodaja mora otkupljivati, a ne raditi s gotovinom

Jedan od najnejasnijih detalja najnovijih uputa Fonda za zaštitu okoliša je utvrđivanje obveze veletrgovcima da otkupljuju ambalažu od svojih kupaca, dakle od malih trgovaca, hotela, restorana i kafića. Stoga veletrgovci traže od fonda da u tom specifičnom slučaju razjasne problem povratne naknade pravnoj osobi ili obrtu od veleprodaje jer veleprodaja ne radi s gotovinom.

Autor: Mirela Klanac
21. ožujak 2006. u 06:30
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close