RBA: Ublažena negativna očekivanja potrošača u Hrvatskoj

Autor: Poslovni.hr/Hina , 30. rujan 2014. u 10:32
Thinkstock

Najnoviji podaci Hrvatske narodne banke (HNB) pokazuju da su se kod potrošača u Hrvatskoj u kolovozu smanjila negativna očekivanja vezana uz gospodarstvo.

Najnoviji podaci Hrvatske narodne banke (HNB) pokazuju da su se kod potrošača u Hrvatskoj u kolovozu smanjila negativna očekivanja vezana uz gospodarstvo, no i dalje se nalaze u zoni negativnih ostvarenja, što je u skladu s dugim nizom recesijskih godina, ističu analitičari Raiffeisenbank Austria (RBA).

U kolovozu je zabilježen blagi pozitivan trend kretanja svih triju kompozitnih indeksa: indeksa pouzdanja potrošača (IPP), indeksa raspoloženja potrošača (IRP) i indeksa očekivanja potrošača (IOP).

Tako je indeks pouzdanja potrošača zabilježio razinu od -33,8, što je 2,6 bodova više nego u prethodnom mjesecu, dok se indeks očekivanja potrošača blago pomaknuo sa srpanjskih -22,9 na -20 u kolovozu.

A nakon što se u srpnju spustio za dva boda, indeks raspoloženja potrošača u kolovozu je porastao solidnih 5,9 bodova, dosegnuvši -40,3 indeksnih bodova.

Mjesečno anketno istraživanje koje se provodi u svrhu ispitivanja percepcije potrošača glede promjena ekonomskih pojava s kojima se oni svakodnevno susreću pokazalo je trend smanjenja negativnih očekivanja u kolovozu, za razliku od srpnja kad su dva od tri indeksa (IPP i IOP) zabilježila pogoršanje na mjesečnoj razini, navode analitičari RBA u osvrtu na podatke HNB-a.

No, s obzirom da se vrijednosti indeksa kreću u rasponu od -100 do 100 bodova, pri čemu veće vrijednosti indeksa u odnosu na prethodno razdoblje upućuju na porast očekivanja ispitanika, iz RBA ističu da se sve tri vrijednosti kompozitnog indeksa nalaze u izrazito velikom odmaku od granične pozitivne vrijednosti.

"Obzirom da indeks raspoloženja potrošača pokazuje rezultate anketnog ispitivanja na tri razine, i to ocjenu financijske situacije kućanstva i ocjenu ukupne ekonomske situacije u Hrvatskoj u posljednjih 12 mjeseci te stav o trenutnoj mogućnosti ulaganja u kupnju trajnih dobara za kućanstvo, bolji rezultati u kolovozu od onih srpanjskih mogu biti potaknuti i boljom zaradom tijekom ljetnih mjeseci, što je utjecalo na kratkoročno povećanje dohotka kućanstava", ističu iz RBA.

S druge strane, IOP, koji odražava očekivanja potrošača za narednih 12 mjeseci po pitanju financijske situacije u kućanstvu te ukupne ekonomske situacije u Hrvatskoj, pokazuje blago veći optimizam u kolovozu u odnosu na prethodni mjesec.

"Moguće je da su nešto bolja očekivanja u pogledu financijske situacije kućanstava u idućem razdoblju djelomično potaknuta i najavama poreznih reformi koje bi trebale povećati raspoložive neto plaće", ističu iz RBA.

Indeks pouzdanja potrošača, koji u sebi sadrži i dodatnu procjenu kretanja broja nezaposlenih u idućih 12 mjeseci te procjenu mogućnosti osobne štednje, ostvaren je na razini od -33,8 indeksnih bodova u kolovozu.

"Premda je u odnosu na prethodni mjesec taj indeks zabilježio svojevrstan napredak – za 2,6 bodova – možemo zaključiti da se sve vrijednosti indeksa i dalje nalaze u zoni negativnih ostvarenja, što je u skladu s dugim nizom recesijskih godina", zaključuju iz RBA.

Komentirajte prvi

New Report

Close