Nakon stotina prigovora nezadovoljnih dužnika na izračune konverzije, dio banaka namjerava priču ponoviti ispočetka. Raiffeisen i Sberbank, ujedno među najprozivanijima, najavile su da će svim klijentima dostaviti nove izračune.
Obje su najavile da će u njima ipak priznati status klijenta dužnicima te smanjiti kamatnu stopu, a Sberbank ide i korak dalje pa će uvažiti i ostale pogodnosti u korist potrošača. U Sberbanku je izrada novih izračuna u tijeku i detalji će se znati ovaj tjedan, dok će RBA rekalkulacije odaslati sredinom siječnja. Novi izračuni produljuju rokove u te dvije banke: nakon primitka dokumentacije na kućnu adresu klijent ima 30 dana za odluku. "RBA naglašava da je izračun konverzije napravljen sukladno dosljednoj primjeni Zakona o potrošačkom kreditiranju", prva je u petak ujutro probila led RBA. Svoju odluku o novim izračunima objašnjavaju različitim tumačenjima zakona, pritužbama i orijentacijom na dugoročne odnose s klijentima. Do kraja dana isti potez povukla je i Sberbanka.
"Iako i dalje čvrsto vjerujemo kako je naše poslovanje u potpunosti u skladu sa zakonom te potvrđeno pozitivnim mišljenjem vanjskih eksperata, odlučili smo u korist klijenata. Zakon (…) je, nažalost, na više mjesta nejasan i zbog tih manjkavosti je praksa među bankama različita", istaknula je njegova čelnica Andrea Kovacs Wöhry. Umjesto altruizmom, rijetko viđeno reteriranje banaka vjerojatnije bi se moglo objasniti kombinacijom površnog zakona koji je ostavio prostora diskrecijskim tumačenjima i širom otvorio vrata potencijalnim tužbama, te prigovora, prosvjeda i nadzora HNB-a.
U takvoj konstelaciji vlasnici RBA i Sberbanke očito su procijenili da je pokušaj smanjivanja gubitaka na konverziji plafoniranjem kamata bio kontraproduktivan. Kad su kamate u pitanju, ostale banke kažu da su iste kao one koje su vrijedile za eurske kredite i prigovore rješavaju individualno. U Zabi kratko kažu da su postupili u skladu s propisom, a u PBZ-u da kamate u konvertiranim planovima potpuno odgovaraju nekadašnjim eurskim te da "daleko najveći dio klijenata ima preplatu".
Erste je zabilježio "određen broj prigovora, a dio se odnosi i na samu visinu kamate" i rješavaju ih individualno. Iz OTP-a pak poruka da "banka nije ni imala potrebe slati nove izračune jer su statusi klijenata otpočetka usklađeni". Ni Splitska neće ponavljati izračune, a ocijeni li da su prigovori opravdani "radi nemogućnosti automatskog prepoznavanja nekih obilježja kredita ili klijenata", rješavat će se ponaosob. Iz Hypoa, koji uz RBA i Sberbank dobio najviše prigovora, do zaključenja nismo dobili odgovor.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Neće tu biti mira, dok se u Zakon o potrošačkom kreditiranju ne postavi članak koji govori kako se prvo otplaćuje glavnica, a tek onda kamata! 😉
Kupuju vrijeme i nadaju se poništenju od strane Ustavnog suda, ništa više. Nakon nekih mjesec dana niti jedan kredit u niti jednoj banci nije prošao konverziju, a čini se kao da niti neće.
Uključite se u raspravu