Hrvatske zračne luke ove godine ostvarit će rekordan rezultat u putničkom prometu – kroz njih je prema podacima DZS-a, već u prvih devet mjeseci prošao gotovo jednak broj putnika kao i u cijeloj rekordnoj 2019. Ukupno je u toj pretpandemijskoj godini kroz devet zračnih luka prošlo 11,38 milijuna putnika, a ove godine u prva tri kvartala 11,14 milijuna.
Dobar trend pokazuje i podatak o povećanju na godišnjoj razini od 15%, a rast broja putnika državni statističari bilježe u svim većim zračnim lukama, uz iznimku riječke. Zadarska zračna luka, pak, napravila je apsolutno najveći iskorak, te je već u ovoj godini ‘debelo’ premašila svoj rezultat i rekordni promet putnika iz cijele 2023.
Dvije s tri milijuna
U devet mjeseci kroz zadarsku zračnu luku prošlo je ukupno 1,49 milijuna putnika, dok ih je je u cijeloj 2023. bilo oko 1,2 milijuna. Kakav su rast u Zadru ostvarili govori i podatak da je u pretpandemijskoj 2019., kada je u ostalim domaćim aerodromima bilježen najbolji rezultat, kroz tu luku prošlo ukupno 782 tisuće putnika. Investicije i planovi proširenja lučkih kapaciteta daje za očekivati da će se i u narednim godinama putnički promet kroz taj aerodrom povećati.
Najveći promet putnika u prva tri ovogodišnja tromjesečja imala je ujedno naša najveća zračna luka, u Zagrebu, kroz koju je prošlo 3,25 milijuna putnika, te splitska s 3,18 milijuna putnika, a snažan porast bilježi i ZL Dubrovnik, u koju je ‘pristalo’ 2,56 milijuna putnika, oko 22% više nego godinu ranije.
U riječkoj zračnoj luci, pak, slabiji putnički promet i nije novost, traje to već neko vrijeme. U devet mjeseci 2024. kroz aerodrom na Krku prošlo je nešto manje od 134 tisuće putnika, oko 8% manje nego lani, kada je također bilježen negativan trend. Ta je zračna luka u posljednje vrijeme ponajviše u fokusu zbog odluka menadžmenta oko enormnog porasta cijena parkinga, čak za 1000 posto, te zbog isplate nagrade direktoru, koju je Povjerenstvo za za odlučivanje o sukobu interesa osporilo, dok uzroci smanjenja broja putnika kroz zračnu luku nisu predmet rasprava. Činjenica jest da je riječ o aerodromu koje pokriva turističko područje koje nije aviodestinacija, no to nije utjecalo na promet u Zračnoj luci Pula, koja je također na području u koje turisti dolaze automobilima i autobusima, ali ipak bilježi veći putnički promet. U devet mjeseci broj putnika u pulskoj zračnoj luci je povećan je za više od 20% i podigao se na gotovo pola milijuna, dok je u Rijeci s padom od 8% u odnosu na lanjskih devet mjeseci na razini od 133 tisuće putnika.
Jablanica ‘dotukla’ Ploče
Značajan porast ove godine zračne luke ostvaruju i u prometu teretima, čak i veći od prometa putnika, gotovo za 22%. U slučaju morskih luka, pak, trend je nešto drugačiji. Broj putnika je istina rastao, za oko 2,5% (ukupno 31,3 milijuna), dok je robni promet bio slabiji za gotovo 11%. Ukupno je kroz hrvatske morske luke prošlo 15,95 milijuna tona, gotovo dva milijuna tona manje nego u istom lanjskom razdoblju.
Iz kvartalnih podataka vidljivo je i da padu najviše pridonosi poslovanje luke u Pločama, a koji je uvelike bio i očekivan nakon što je ArcelorMittal objavio gašenje pogona koksare u sklopu tvornice čelika u Zenici, a za koju je preko pločanske luke uvozio ugljen. U međuvremenu su u Pločama nastojali dobiti druge klijente i nadoknaditi gubitak velikog posla, ali ovu godinu definitivno će završiti sa slabijim rezultatom, nakon što je nedavna poplava u Jablanici uništila i željezničku infrastrukturu, te je do njezinog obnavljanja do daljnjega onemogućen transport roba koje pristaju u Pločama.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu