Ministar rada dobio je, čini se, u 'pet do 12' zakonsku ovlast da novim Pravilnikom kojega treba donijeti u roku od tri mjeseca regulira način elektronskoga upisivanja podataka o radniku u tzv. e-knjižicu, te sadržaj i način dostavljanja podataka o radnicima i njihovu razmjenu između tijela s javnim ovlastima u skladu s posebnim propisima o zaštiti osobnih podataka.
Riječ je o itekako važnom aspektu, pa i poslu koji će, eto, uslijediti post festum, odnosno nakon formalnoga prestanka važenja radne knjižice kao javne isprave, i to po članku 25. aktualne Novele Zakona o radu. Sabor ju je izglasao praktički neposredno uoči ulaska Hrvatske u Europsku uniju i automatskoga ukidanja važenja radne knjižice kao javne isprave. Povodom toga je Milan Špiček, pomoćnik direktora tvrtke Kopun i Kopun, prvi upozorio da bi mogao nastati problem u pogledu ažuriranja podataka onih radnika kojima će prestati radni odnos u razdoblju nakon 1. svibnja, pa sve do donošenja Pravilnika, i to iz razloga "što će se evidencije za te radnike morati ažurirati unatrag".
Zašto je Pravilnik koji ministar po Vašem izračunu treba donijeti najdalje do 22. rujna bitan za poslodavca, a zašto za radnika?
– Za svakoga radnika i poslodavca bitne su ažurne evidencije (e-knjižica) pa je stoga Pravilnik bitan da te evidencije budu ažurne i sa svim potrebnim podacima. Naglašavam da će biti moguće podatke vezane uz radni odnos – trajanje, početak, prestanak, stručna sprema – izvesti iz obrazaca prijava i odjava, no isto tako sistematično bi te podatke trebala dati e-knjižica koja bi se trebala voditi u skladu s novim Pravilnikom.
Kako stoje stvari po pitanju eventualnoga mogućega učinka na mogućnost novoga zapošljavanja radnika koji, primjerice, dobiju otkaz tijekom razdoblja dok još nije donesen Pravilnik, a stare knjižice prestale su važiti? Kako će poslodavci u tom razdoblju zaposliti takve radnike s obzirom da imaju rok od 8 dana da po Zakonu o radu prijavu na mirovinsko i zdravstveno osiguranje obave elektronski?
– Pravilnik nije bitan u pogledu samih prijava i odjava s aspekta poslodavca i radnika. Prijave i odjave obavljat će se kao i dosada – obrasci za MIO i HZZO, te eventualno potvrda iz članka 124 Zakona o radu, dakle, sve po tom pitanju ostaje isto, samo bez radne knjižice. No, kako se očekuje da će e-knjižice zapravo voditi HZMO prema svojim evidencijama, sam sadržaj Pravilnika bitan je kako bi oni mogli prema tom Pravilniku ustrojiti i te evidencije. Pravilnik će biti bitan i s aspekta Zakona o zaštiti osobnih podataka, kako evidencije bile u skladu s tim Zakonom.
Koji su po vašem mišljenju razlozi da se, dakle, mora čekati na jedan čini se ipak običan podzakonski propis iako je riječ o tako važnoj temi kakva jest e-knjižica? Gdje je zapravo "kvaka"?
– Mislim da ne postoji neka posebna kvaka. Kada pogledate u Narodne novine, iako već dugo znamo da s 1. srpnja ulazimo u EU, one su pune novih propisa. Tako, primjerice, imate opet izmjene Zakona o strancima koje su isto objavljene u jednom od prošlih brojeva NN-a, a protekloga petka – uoči datuma pristupanja RH u EU, još nisu znali na MUP-u reći za koje državljane iz EU nakon 1. srpnja će trebati dozvola boravka i rada ili ne.
Postoje li po većem mišljenju više primjera koji se mogu podvesti pod kapu mogućih problema za one na koje se odnose?
– Isto tako imate i novi Zakon o medicinskim proizvodima koji regulira djelatnosti vezane uz promet tim proizvodima, koji je također objavljen u jednom od posljednjih brojeva Narodnih novina, a koji predviđa da će se Pravilnici koji bi se trebali donijeti u skladu s tim zakonom donijeti u roku od godine dana. U praksi sad imamo apsurdnu situaciju da prema tom Pravilniku tvrtke registrirane u Hrvatskoj koje se namjeravaju baviti prometom medicinskih proizvoda moraju imate skladište, zaposlenu osobu – VSS, dok tvrtke iz EU to sve ne moraju već se trebaju samo prijaviti kod Agencije za medicinske proizvode, no ni tu nije jasno što treba, a 1. srpnja je već tu. O PDV-u da ne govorim. Još uvijek nije objavljen Pravilnik o PDV-u, a danas kreće primjena zakona, te još uvijek nije moguće u software instalirati odgovarajuće obrasce jer nisu objavljeni! Mislim da neke posebne kvake nema, a zašto je to tako, to je posebno pitanje.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu