Kao što je pandemija desetkovala aviopromet, tako je na koljena bacila i kruzing industriju. Veliki brodovi za kružna putovanja preko noći su ostali bez putnika, a otvoreno je ostalo i pitanje kada će se ovaj segment turističke ponude oporaviti s obzirom na velik broj putnika na jednom mjestu. Ove godine putnici su se ipak vratili na kruzere, doduše ne u onom obimu kao prije, uostalom i same kompanije ne prodaju pune kapacitete, ali su mnoge kompanije objavile da su imale dobru ljetnu sezonu i da bi 2023. trebala biti jako dobra godina za krstarenja, piše Novi list.
Nedavno je održan i specijalizirani sajam za kružna putovanja Seatrade Cruise Med, koji se ove godine održao od 14. do 15. rujna u španjolskoj Malagi. Ondje su se predstavile i hrvatske luke. Naime, pod nazivom Croatian Cruise Ports, u sklopu MedCruise paviljona, na zajedničkom štandu svoju ponudu predstavile su Lučke uprave Rijeka, Zadar, Šibenik, Split i Dubrovnik, Lučka uprava Dubrovačko–neretvanske županije, Županijska lučka uprava Dubrovnik te Lučka uprava Vukovar. Hrvatski su predstavnici u Malagi predstavili i projekt Adrijo koji povezuje osam hrvatskih i talijanskih luka – Anconu, Ravennu, Veneciju, Trst, Rijeku, Zadar, Split i Dubrovnik.
Ovogodišnji domaćini bili su Lučka uprava Malaga i Grad Malaga, uz potporu udruženja MedCruisea i CLIA-e, a riječ je o jednom od najznačajnijih specijaliziranih sajmova u Europi na kojem je prisutno više od 3.000 sudionika iz Europe i svijeta koji djeluju u području cruise industrije.
U Malagi su boravili i predstavnici Lučke uprave Rijeka koji su na ovom svjetskom kongresu kruzinga predstavljali grad na Rječini. Odrađen je i niz sastanaka s predstavnicma samih kruzing kompanija što je rezultiralo i dogovorima za iduću kruzing sezonu. Rajko Jurman, voditelj komercijalnih poslova Lučke uprave Rijeka, najavio je da su u Malagi za iduću godinu dogovorena dva dolaska kruzera Getaway kompanije Norweigan.
“Ovaj brod nam stiže dvaput u srpnju iduće godine. Riječ je o dosad najdužem brodu koji je uplovio u Rijeku, dužine 325 metara i kapaciteta 3.900 putnika”, najavio je Jurman. Također je dodao da najave za iduću godinu izgledaju jako dobro pa bi Rijeka mogla ugostiti više od 40 tisuća putnika s kruzera.
Doprinos gospodarstvu
Nakon dvije godine pandemije okupljanje kruzing industrije u Malagi je konačno prilika da se i ovdje »pretrese« stanje u industriji i daju najave za 2023. godinu. S konferencije je poručeno da industrija krstarenja mora nastojati poboljšati svoj ugled i vratiti povjerenje putnika, da bi industrija do 2050. trebala biti ugljično neutralna, ali i da kruzing sezona 2023. izgleda sjajno. Pierfrancesco Vago, izvršni direktor MSC Grupe i predsjednik CLIA-e, u Malagi se osvrnuo na nove CLIA-ine podatke o interesu putnika za krstarenjima te kazao da značajan broj putnika boravi u odredištima prije i poslije krstarenja, doprinoseći lokalnim gospodarstvima.
Manje putnika
Prema zadnjim podacima Državnog zavoda za statistiku (DZS) u prvih sedam mjeseci ove godine u hrvatske morske luke je uplovilo 66 stranih brodova za kružna putovanja, odnosno velikih kruzera. Na tim brodovima bile su 294 tisuće putnika, koji su u Hrvatskoj boravili 658 dana. Broj putnika na stranim brodovima za kružna putovanja veći je za 259 tisuća putnika u prvih sedam mjeseci 2022. u odnosu na prvih sedam mjeseci 2021., kada su zbog pandemije COVID-19 bile uvedene strože epidemiološke mjere koje su stranim brodovima ograničavale kružna putovanja. Naime, lani je prvi ulazak stranih brodova za kružna putovanja bio evidentiran tek u lipnju.
Ove godine podaci pokazuju da se ipak nije dostiglo rezultate iz 2019. godine. Tako je u prvih sedam mjeseci ove godine broj putovanja stranih kruzera manji za 10,6 posto, a broj putnika na tim brodovima manji za 48 posto nego 2019., dakle gotovo dvostruko manji. To ukazuje na trend dolaska manjih brodova i činjenice da kompanije ne prodaju pune kapacitete brodova. Kruzeri su se vratili, ali s manje putnika.
Strani brodovi za kružna putovanja u prvih sedam mjeseci 2022. doplovili su pod zastavama 13 zemalja. Najveći broj kruzera je stigao pod zastavom Bahama, slijede kruzeri pod zastavom Malte, Italije i Paname.
Od ukupno 329 kružnih putovanja, najviše ih je ostvareno u Dubrovačko-neretvanskoj, i to čak 45,6 posto te Splitsko-dalmatinskoj županiji na koju otpada 31 posto dolazaka kruzera. Ove dvije županije su zajedno »uzele« čak 78 posto prometa koji su kruzeri do kraja srpnja ostvarili u hrvatskim lukama. Na Primorsko-goransku županiju, primjerice, otpada 3,3 posto kružnih putovanja.
Najposjećenija luka je Dubrovnik koji je u sedam mjeseci imao 213 posjeta kruzera, drugi je Split sa 144 posjeta, a slijede Zadar sa 73 posjeta te Hvar i Korčula s po 45 posjeta kruzera.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu