Slobodan Kos iz Zadra nije običan vozač. Zapravo, Kos je profesionalni vozač kamiona i autobusa koji je do sada prevalio nekoliko milijuna kilometara. No, to da nije običan vozač se odnosi na činjenicu da Slobodan sjedi, vozi i – misli o vožnji. Zapravo, razmišlja o ponašanju u prometu, greškama koje vozači učestalo ponavljaju i posljedicama koje se događaju zbog takvog ponašanja, uključujući prometne nesreće i ishode s velikom materijalnom štetom i stradavanjem sudionika u prometu, piše Zadarski.hr.
Prikupio je zavidnu arhivu prometnih grešaka koje je evidentirao fiksnom kamerom koja se nalazi u kabini njegova kamiona. Ne samo što snima prometne prekršaje i greške, on ih i analizira, sortira i raščlanjuje, pokušavajući dokučiti zašto se neprestano ponavljaju, koji im je uzrok i kako preventivno djelovati da se ne događaju.
Slobodan želi biti što bolji profesionalni vozač, ali isto tako želi pomoći i policiji da se sigurnost prometa poveća.
Prošloga ljeta privukao je pozornost u Zadru, kad je petnaest minuta kamerom snimao jedan rotor i došao do frapantnih podataka: čak 80 posto vozača ne daje žmigavce u rotoru, od čega stranci 58 posto, a najgori su – pokazalo se – bili taksisti! Za to mu je bilo je potrebno 10-ak sati truda, kamera na jednom rotoru u Zadru i petnaestak minuta snimanja, da bi se došlo do frapantnih podataka i statistike neuključivanja žmigavaca prilikom izlaska vozila iz rotora.
Među profesionalnim vozačima postoji izreka, “kakav si karakter kao čovjek, takav si i vozač”.
“Čim vidim nečiji stil vožnje, znat ću otprilike i kakav je kao čovjek. Tko je svadljiv u životu, vjerojatno će biti i agresivan za volanom. I obrnuto. Ako često u životu “kasnuckate”, unaprijed ste ušli u problem i u prometu. Ako ne shvatimo da je vožnja od točke A do točke B s maksimalnom koncentracijom, ne možemo to obaviti dobro. Možda ćemo poći 400 puta na posao i neće nam se ništa dogoditi, ali nismo svjesni jesmo li napravili neku grešku. Pogotovo to nije dozvoljeno profesionalnim vozačima. Ne smijem sjedati pospan za volan dok se ne razbudim. Jednom sam to napravio i nikad više, nije se ništa dogodilo, ali shvatio sam da je moglo. Najviše ljudi pogine na prometnicama, puno više nego u ratu. A to treba imati na umu “, kaže Kos.
Kako tko u Hrvatskoj vozi?
“Sa Slavoncima nisam imao previše iskustva, jer se za turističke svrhe malo vozilo po Slavoniji, ali ono što sam primijetio je nestrpljivost. Smeta mu veliko vozilo ispred njega, hoće ga pošto-poto prestići. U Dalmaciji egoizam tuče vozače, hoće on biti prvi, splitsko područje posebno, tamo su ‘ludi’ skroz. Splićani voze jako brzo… Zagrepčani su također brzi, ali su ujedno i oprezni, ali Splićani… Zagrepčani su najbolji vozači, imaju pregled jer ne mogu u Zagrebu voziti bez takvog pregleda situacije. Zadrani će, recimo, 40 godina ići u grad jednom te istom cestom bez obzira na uvjete. Zato u Zadru uvijek imate gužve na istim pravcima svakoga dana, dok alternativni pravci zjape prazni. Tek kad se nešto zatvori zbog radova, otkrivaju te pravce. Kod Dubrovčana nema opreza, on ide i on mora, kao i Crnogorci. Šibenčani kad iziđu iz Šibenika također su ludi. Oni su u Šibeniku osuđeni na vožnju maksimalno 30 na sat i čim se maknu na neku širu cestu, katastrofa. Vodičani su jako loši karakterom u prometu. Ako ti se nešto kao strancu dogodi, neće ti pomoći. Zapeo sam kamionom jer je parkirao automobil i nisam mogao proći. Njemu je trebalo tamo stati i kraj, misli se. Ali to je karakteristika za sve manje gradove, Zadar, Šibenik, Makarsku… Njega neće nitko dirati i stane gdje ga je volja, posred ceste. Sličan mentalitet je i u Imotskom. U zaleđu Zadra i Šibenika znaju se ponašati kao i kad voze traktor s njive. Neoprezna uključivanja, vrlo su spori… Ličana – nema, teško je i sresti nekoga u Lici. Riječani su dosta nestrpljivi, a Istrijani skloni kompromisu. Kad god sam bio u Rovinju, Puli…, puste veće vozilo da ne koči, što je u Dalmaciji nepojmljivo da će se promet ubrzati ako se propusti neko vozilo koje čeka i guši promet”, ispričao je Kos za Zadarski.hr.
“Ima tu i drugih podjela, kad vidim golfa peticu, alfu neku, stariji BMW, kad netko ušminka vremešni auto… Tu se pazim kod takvih vozača jer se često događaju neke rizične situacije. Ne kažem da je to tako u pravilu, ali takva su neka moja iskustva. Ako ćete platiti skupo neki auto koji i nema neki veliki komfor, postoji neki razlog zašto ste kupili nabrijaniji automobil “, dodao je.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu