PD Analitika
Desetak tvrtki

Privatizacijski planovi: Skriveni biser i puno upitnika

Izostanak veće pozornosti upravljanju državnim poduzećima jedna je od kritika na program rada nove Vlade Andreja Plenkovića za razdoblje 2024.-2028.

Marija Brnić
16. lipanj 2024. u 07:56
Milan Plećaš, ravnatelj Centara za restrukturiranje i prodaju (CERP)/M. Prpić/PIXSELL

Posebice se u tom kontekstu proteklih dana propitkivalo planove privatizacije HEP-a, oko koje koalicijski partneri HDZ i DP nemaju ujednačene poglede. No, privatizacijski procesi, ne samo u slučaju HEP-a, neminovno će biti u fokusu zbog procesa pristupanja Hrvatske OECD-u, kao i provedbe NPOO-a, kojima se kao zadatak izvršnoj vlasti postavlja reformu sustava državnih poduzeća i obvezu smanjenja broja državnih udjela u poduzećima prodajom portfelja CERP-a.

U praksi je privatizacija posljednjih godina prilično zamrla i ne podiže više tenzije u javnosti kakve pamtimo iz vremena 1990-ih i 2000.-ih, a što je i logično s obzirom na to da je broj tvrtki u državnom vlasništvu, onih koje nisu od strateškog interesa i izuzete su od privatizacije, konačno sveden na simboličnu razinu.

Trenutno ih je u većinskom portfelju CERP-a tek deset. Zbog toga, premda uglavnom bez velike pompe, prvi dio 2024. protječe pod dojmom intenzivnih aktivnosti te institucije kojoj je povjerena briga o preostalom državnom portfelju. Iz njegovog većinskog portfelja otišle su, naime, dvije tvrtke – najprije je Pomorski centar za elektroniku (PCE) pripojen drugoj državnoj tvrtki Odašiljačima i vezama (OiV), a upravo je na provedenom javnom natječaju pronađen i kupac za zagrebačku tvrtku Institut za sigurnost.

U oba slučaja radi se o tvrtkama koje dosad nisu bile na ‘repertoaru’ za prodaju, s tim da u slučaju PCE-a ni sada, dakle, nije posrijedi privatizacija, nego prelaz iz CERP-a u vlasništvo tvrtke iz portfelja strateških državnih poduzeća.

Radi se, naime, o tvrtki koja je uvijek bila u vlasništvu države i vezana uz obrambeni sustav, točnije ratnu mornaricu, pa je logično da se zadrži pod državnom kapom. U slučaju Instituta za sigurnost, pak, pitanje sigurnosti ne veže se uz vojsku, nego sigurnost na radu, a posrijedi je specifičan slučaj koji je još na samom početku masovne privatizacije zapeo u HFP-u zbog nejasnih imovinsko-pravnih relacija, na čijem se raspetljavanju sve donedavno nije radilo. Institut je konačno oslobođen tih zabilježbi i stavljen u prodaju, a tko je odabrani kupac te male zagrebačke tvrtke, u trenutku pripreme ovog članka još nije objavljeno.

Čeka se još formiranje novog sastava Upravnog vijeća CERP-a iz redova novih resornih članova Vlade RH, kojima bi odluka o konačnoj prodaji Instituta trebala biti na dnevnom redu prve sjednice. No, njezinom prodajom država neće ubrati pozamašan prihod, jer početna cijena po kojoj je ponuđena u drugom krugu bila je na razini 543 tisuće eura.

Nedavno su Luku Vukovar posjetili član uprave Petrokemije d.d. Faruk Ozkis, direktor prodaje Damir Piršić i Alen Zrinski, zadužen za prodaju na hrvatskom tržištu/PD

Sporna koncesija Luke Vukovar

Godišnjim planom rada za 2024. CERP je zacrtao da će pokrenuti prodaju još jednog poduzeća iz većinskog portfelja, te razmotriti s resornim ministarstvima prodaju ili dokapitalizaciju još dva. Konkretno, sigurno otvaranje prodaje očekuje Luku Vukovar, u kojoj je država 100-postotni vlasnik, dok za Brijuni Rivijeru (66,67%) i Jadroplov (70,44%) slijedi razmatranje opcija, dakle, ne nužno oglašavanje prodaje dionica, nego i mogućnost dokapitalizacije tvrtki.

Postavljeni plan ne mora nužno i biti realiziran, što uostalom pokazuje i slučaj Luke Vukovar, jer i prethodnih godina vukovarska luka za pretovar i skladištenje tereta imala isti status u planovima CERP-a, ali natječaj nije bio raspisan. Više je razloga za odgode, a najvažnije je sporno pitanje koncesije koju tvrtka ima do 2026. godine, što za potencijalne kupce znači i golem rizik i odbija ih od eventualnog nadmetanja.

Vukovarska Luka iziskuje značajna ulaganja u infrastrukturu, nema velik promet, prihodi u prošloj godini bili su ispod milijun eura, uz gubitak od preko 800 tisuća eura. Okolnosti koje su ostavile traga na poslovanje Luke je rat u Ukrajini, s čijim je brodarima ranije Luka imala značajnu suradnju, kao i stanje u industriji i poljoprivredi. Iako su one i dalje prisutne, Uprava Luke očekuje pozitivno poslovanje i udvostručenje prihoda u odnosu na lanjski rezultat, a iz plana o poslovanju u 2024. se vidi da računa na značajno povećanje prometa mineralnim gnojivima, te ugljenom i građevinskim materijalima.

Kutinska Petrokemija među ostalim jedan je od partnera s kojim se računa na veću suradnju, udvostručenje prometa mineralnih gnojiva, a o čemu su nedavno razgovarali predstavnici dvije tvrtke, predsjednik Uprave Luke Vukovar Marijan Kuprešak i član uprave Petrokemije Faruk Ozkis.

Otvaranje prodaje očekuje Luku Vukovar, u kojoj je država 100-postotni vlasnik, dok za Brijuni Rivijeru (66,67%) i Jadroplov (70,44%) slijedi razmatranje opcija.

Petrokemija je, pak, tvrtka iz manjinskog portfelja, kojom će se CERP intenzivno baviti i u predstojećem razdoblju, nakon što je za državu neuspješno prošao postupak dokapitalizacije. U tom procesu, kako se pokazalo, većinski partner turska grupacija Yildirim izigrala je dogovor s Ministarstvom gospodarstva da će se ići u dokapitalizaciju u visini do 77 milijuna eura, pri tom osiguravajući državi zadržavanje kontrolnog paketa dionica.

CERP i još dva dioničara iz redova države uložili su ukupno 12 milijuna eura, no Yildirim je ‘uskočio’ sa 116,8 milijuna i prigrabio time 80-postotni udjel. Najave su da će se s turskim gospodarstvenikom pregovarati o novom rješenju kojim će država steći željenih 25% plus jednu dionicu, što pretpostavlja i da će CERP vjerojatno ići u dodatno ulaganje u Petrokemiju.

Iz većinskog portfelja kojim upravlja CERP veći dio tvrtki, inače, nije predviđen za privatizaciju. U tu skupinu, naime, ulaze Hrvatski centar za razminiranje, Plinacro, Pleter-usluge i Hrvatska brodogradnja Jadranbrod, tvrtke koje su CERP-u dane na upravljanje, a obavljaju važne poslove za državu, no ne

ulaze u skupinu onih od strateške važnosti. U toj kategoriji ranije je bio i ZTC – Zrakoplovno-tehnički centar, tvrtka kojoj je primarna djelatnost održavanje borbenih letjelica HV-a te onih za protupožarnu zaštitu, a za koju su se posljednjih godina, nakon što je skinuta s liste tvrtki od strateškog interesa države, intenzivno interesirali strani ulagači. No, nakon što je zastarjela flota borbenih aviona HRZ-a obnovljena s francuskim Rafaleima, ZSE će Vlada uskoro povući iz CERP-ovog portfelja i vratiti na listu strateških tvrtki.

Dva velika izazova

U većinskom portfelju još je Veletržnica ribe Tribunj, koja je na početku godine još bila u postupku likvidacije, a upravo je prije mjesec dana konačno brisana iz sudskog registra. Time se portfelj dodatno reducirao, a do kraja godine još su dva su velika izazova pred CERP-om, kojim bi on većinski portfelj mogao biti sveden na tek 5-6 tvrtki. U tijeku je postupak traženja rješenja za spašavanje Borova i ispitivanje mogućeg interesa ulagača za preuzimanje vukovarskog proizvođača obuće.

Ta je tvrtka također jedna od onih koji do sada još nisu prolazile privatizaciju, jer je zbog mirne reintegracije Istočne Hrvatske i oduzete imovine iz njegove velike maloprodajne mreže diljem cijele bivše države, najkasnije prošla pretvorbu. Godinama, međutim, Borovo tapka u mjestu, ne otvara se pitanje njegove privatizacije, nedostaje mu kapitala i ne razvija se. Do sada potraga za njim nije ozbiljnije pripremana, a u ovoj godini taj je zadatak postavljen kao jedan od prioriteta.

Tvrtka uspijeva održati poslovanje zahvaljujući prodaji imovine i kreditima čiju odgodu otplate uspijeva ishoditi zahvaljujući jamstvu koje joj pruža CERP, zalogom vrijednih manjinskih udjela iz svog portfelja, no bez ulaganja u novu opremu i projekte bliži se svom poslovnom krahu. Lani je Borovo ostvarilo prihode u visini 12,3 milijuna eura i gubitak od 1,4 milijuna eura, a imalo je u prosjeku 455 zaposlenika.

Novi slučaj čije je rješavanje ove godine gurnuto pred CERP je pulsko brodogradilište Uljanik Brodogradnja 1856, nasljednik propalog Uljanika, a koji se nedugo nakon pokretanja i samo našlo u krizi i pred potonućem. Priskočila je još jednom Vlada početkom ožujka, naloživši CERP-u, koji je već posjedovao 42,10%, da od Uljanik Brodogradilišta iz stečajne mase kupi većinski udjel, za 6,9 milijuna eura, te tako sada u posjedu ima 96,87% Uljanika 1856.

156

tvrtki nalazi se u manjinskom portfelju, a njihova vrijednost je oko 300 milijuna eura

Po vladinu nalogu, pomoć je brodogradilištu CERP pružio i pozajmicama od ukupno 10 milijuna eura, koje bi prema odluci Vlade iz ožujka brodogradilište trebalo vratiti do kraja ove godine, iz prodaje broda za prijevoz žive stoke, a CERP će istodobno pokrenuti postupak prodaje.

U ranijem ispitivanju interesa u resornom su Ministarstvu gospodarstva razgovore obavili s predstavnicima slovenskog Eko Bora, tvrtke Grup Servicii Petroliere (GSP) rumunjskog poduzetnika Gabriela Valentina Comanescua, riječke tvrtke Adria Mont, talijanske tvrtke Micoperi, izraelske tvrtke Israel Shipyard, te La Maisona s Cipra, a interes su iskazali još i slovenski poduzetnik Dušan Šešok, vlasnik među ostalim Iskra Brodogradilišta u Šibeniku, te češki poduzetnik Jaroslav Strnad, vlasnik CE Industriesa.

 Strnad je prije godinu i pol već nudio ozbiljnu ponudu za Uljanik, no u paketu s CERP-ovim dionicama Luke Rijeka (25,02%), što državi nije bilo prihvatljivo. U to vrijeme dionice Luke Rijeka bile su među onima iz CERP-ovog manjinskog portfelja koje će se potencijalno staviti u prodaju, no s geopolitičkim napetostima stav države se promijenio, te su izuzete od daljnje prodaje. Strnad bi, da je zauzet drugačiji stav, sa svojih tada 34% dionica danas bio većinski vlasnik riječke Luke.

U manjinskom portfelju trenutno je 156 tvrtki, čija je nominalna vrijednost ukupno nešto manja od 300 milijuna eura. Najvećim dijelom riječ je o udjelima koji u vlasničkoj strukturi tvrtki čine manje od 10%, takvih je više od tri četvrtine u manjinskom portfelju, a čak u 62 tvrtke udjeli su manji od 1%.

Atraktivne dionice

Više od 25% udjela u manjinskom portfelju CERP drži u svega 15 tvrtki – u Aerodromu Brač, karlovačkom Agi-46, Autobusnom kolodvoru Split, Autocesti Zagreb-Macelj, Croatia osiguranju, Imunološkom zavodu, Izomontu, Janafu, Luci Rijeka, Martin Bregu, Hotelu Palace u Zagrebu, SKDD-u, Transportu iz Novog Marofa, te Veterinarskoj stanici Remetinec i u zagrebačkoj Željpoh trgovini. Iako na prvu izgleda kao da je u portfelju ostao ‘škart’, a takav dojam stječe se i iz brojnih slučajeva u kojima već godinama CERP uporno nudi na prodaju udjele koje ne žele kupiti niti postojeći vlasnici, na repertoaru se mogu naći i vrlo atraktivne dionice i udjeli.

Tako još uvijek država posjeduje dionice u uspješnim tvrtkama iz primjerice hotelskog i industrijskog biznisa ili financijskog sektora i telekomunikacija, od kojih mnoge kotiraju na burzi i za kojima ima potražnje, poput Končara EI, Podravke, Zagrebačke banke, Plave lagune, Valamar Rivijere, Liburnia Riviera Hotela, Croatia osiguranja, Đure Đakovića, Jadrana, Imperial Riviere, Atlantske Plovidbe, porečke Agrolagune, HT-a…

U planu za ovu godinu CERP ima puštanje nekih od dionica koje kotiraju na burzi, do tri tvrtke, a klasičnim modelom, prodajom putem javnih natječaja, investitorima će ponuditi manjinske udjele u 25 tvrtki, dok će u najmanje deset slučajeva ići s neposrednom prodajom. Od početka godine već je oglašena prodaja nekoliko manjinskih paketa, manjih od 1%, poput bolskog Zlatnog rata i Hotela Zadar, te DTR-a, MGK-packa iz Kukuljanova, Luke Šibenik, a dva puta su nuđene dionice Chromos boja i lakova.

 A iako je CERP početkom godine reagirao na ponudu Tankerske plovidbe za preuzimanje Atlantske plovidbe i prodala 56.154 dionice ii 2,68%, još uvijek ima u portfelju jedan paket, koji je gotovo u cijelosti pod rezervacijom i po pravilima upravljanja državnom imovinom dok se pravni proces koji se u slučaju Atlantske vodi, CERP ne može raspolagati tim dionicama.

Tako mu je preostalo još 47.169 dionica dubrovačkog brodara ili 2,25%, no od toga je tek 307 dionica ili 0,01% raspoloživo za prodaju, odluči li se CERP u idućim danima još jednom uključiti u akciju Tankerske da poveća svoj udjel sa sadašnjih 64,5%. Zanimljivo će biti što slijedi u slučaju da kroz javnu ponudu Tankerska stekne 95-postotno vlasništvu i pređe zakonski predviđen rok za squeeze out.

CERP i obeštećenje

Blokadu CERP ima i na nizu atraktivnih dionica, pa primjerice od Podravkinih 1.408.785 dionica (19,79%) može raspolagati s njih 1.179.028 (16,56%), a od Končarevih 60 tisuća dionica (2,33%) niti jednom. Smanjivanje portfelja, posebice prodaja njegovog atraktivnog dijela, ma koliko bio na tragu ispunjenja zadanih ciljeva za OECD i NPOO-a, CERP-u s druge strane donosi i probleme u ispunjavanju još jednog posla koji on obavlja za državu. Iz manjinskog portfelja se, naime, osigurava obeštećenje za imovinu oduzetu u bivšem komunističkom režimu i za ratne vojne invalide i obitelji poginulih branitelja u Domovinskom ratu.

 Godinama su dionice koje u paketima dobivaju od CERP-a predmet rasprava i prijepora, jer iako u CERP-u nastoje u njih uklope i dionice poput HT-ovih ili velikih hotelskih kuća, oni koji ih primaju nezadovoljni su što se među njima nađu i one koje ne donose dividendu, koje su u malim i nerijetko posve nepoznatim tvrtkama čijim udjelima se ne trguje i koje teško mogu prodati.

 Prije nekog vremena razgovarali smo u CERP-u s odgovornima, koji su ustvrdili da zapravo ne znaju koliko dugo će još trajati ovakvi oblici obeštećenja. Braniteljima je, naime, ostavljena mogućnost dodatnog obeštećenja u slučaju povećanja oštećenja, dok u slučaju otvorenih postupaka za oduzetu imovinu CERP nema uvid u broj i stanje takvih predmeta na sudovima. CERP samo tehnički provodi odluke o obeštećenju po okončanju postupaka.

 U ovom trenutku to još nije na dnevnom redu, no ispunjavanje ova dva cilja – smanjenje državnog portfelja i naknada za oduzetu imovinu i branitelje, CERP izgledno vodi ka scenariju da će, umjesto smanjenja portfelja, i sam morati izaći na tržište u kupovinu dionica, naravno ne odluči li se država za neki drugi model obeštećenja.

New Report

Close