Pritišću nas sivo tržište i kratka sezona

Autor: Darko Bičak , 23. rujan 2014. u 22:00
Riješit ćemo i pitanje pružanja usluga najma vozila s vozačem, najavljuje Petreski/Marko Prpić/PIXSELL

Reguliranje djelatnosti prvi nam je cilj, priznavanje turističkog PDV-a rješavat ćemo posebno.

Tvrtke iz sektora iznajmljivanja vozila osnovala su nedavno strukovnu koordinaciju unutar Hrvatske udruge poslodavaca (HUP). O razlozim,a udruživanja i stanju u sektoru razgovarali smo s Mladenom Petreskim, direktorom Hertza i predsjednikom Koordinacije. 

Koliko je rent-a-car velik biznis? 
Stotinjak tvrtki i obrta u Hrvatskoj radi u  području renta-a cara, a desetak vodećih čine 75 posto ponude. Broj vozila u floti varira, u sezoni je tri-četiri puta veći.  Pocjenjujemo da je ljetos u rent-a-car ponudi bilo više od 12 tisuća vozila, a do kraja godine taj će broj pasti na manje od četiri tisuće vozila. Uzevši u obzir broj najma i trajanje, uz primjenu prosječne dnevne cijene najma, dolazimo do procjene prihoda između 500 i 750 mil. kn plus PDV.

Koji su glavni problemi sektora? 
Najveći problem koji dijelimo s ostalim pružateljima usluga u turizmu (pre)kratka je sezona. I gospodarska kriza utječe na smanjenu aktivnost i potrošnju poslovnog sektora, što negativno utječe na prihode naše djelatnosti. Ona u svijetu tradicionalno pruža uslugu poslovnom sektoru, a u nas je taj dio ponude neiskorišten potencijal te veliku zapreku čini nedostatak zakonske regulative. Primarno je potrebno osigurati registraciju i poslovanje sudionika ove djelatnosti na tržištu, a zatim pronaći način i zakonodavni okvir koji uvažava specifičnosti rent-a-car branše, koja je neizostavna usluga u turizmu. 

Što nedostaje u ponudama hrvatskih rent-a-car kuća?
Rent-a-car ponuda uvjetovana je specifičnostima destinacije, a danas se u domaćoj ponudi mogu naći standardne lepeze vozila, kao i sportska vozila, hibridi, električna vozila itd. U nekim segmentima nailazimo na nerazumne zakonske zapreke: primjerice, neprepoznavanje ponude najma vozila s vozačem. Takva ponuda tzv. chaffeur-drive prisutna je diljem svijeta, a koriste je oni koji ne žele taksi prijevoz, transfer ili izlet, već traže specifičnu uslugu najma vozila i vozača. Zbog nepostojanja konkretnih zakonskih odredaba dosta je rašireno sivo tržište, odnosno ponuda koja nije vezana minimalnim tehničkim uvjetima pružanja rent-a-car usluga niti u pitanju starosti, tehničkog stanja i osiguranja vozila, niti odnosa s korisnicima usluge i zaštite njihovih prava. To često rezultira nelojalnom konkurencijom. Tu planiramo podići letvicu koja će promoviranjem izvrsnosti i kvalitete omogućiti svima da se profesionalno bave rent-a-car poslovanjem bez obzira na broj vozila ili veličinu tvrtke. I najmanji od nas mogu biti najbolji i takvima se promovirati, a najvećima među nama to je cilj.

Kako se kanite izboriti za svoje zahtjeve i u kojem roku? 
Već smo razgovarali s predstavnicima Ministarstva turizma i dobili načelnu podršku. Kako je Zakon o pružanju usluga u turizmu u proceduri, dali smo konkretan prijedlog zakonskih odredaba kojima bi se naša djelatnost dijelom uredila i kroz taj zakon. Vjerujemo da će naša inicijativa biti prihvaćena iz najmanje dvaju razloga: zbog potrebe reguliranja djelatnosti radi postizanja veće sigurnosti turista i zaštite potrošača te zbog smanjenja sive ekonomije. Reguliranje djelatnosti prvi nam je cilj, a ostale interese poput priznavanja turističkog PDV-a, pružanja usluga najma vozila s vozačem, RTV pretplate i druge rješavat ćemo pojedinačno. Već smo usuglasili konkretne prijedloge, otvoreni smo za razgovore sa svima.

Brz prihod

Koliki je problem rent-a-car kućama kratka sezona?

Naša je djelatnost izrazito ovisna o faktorima i sudionicima koji utječu na destinacijsku konkurentnost zemlje, a u toj su skupini turisti, poslovni ljudi i svi koji u Hrvatsku dolaze zrakoplovima. I po statistici naših zračnih luka može se vidjeti visoka operativna, logistička i poslovna ovisnost o vrlo kratkom razdoblju iskoristivosti. Više od 50 posto prihoda rent-a-car djelatnost ostvaruje u dva-tri mjeseca. To negativno utječe ne samo na prihode, nego i na odnose s dobavljačima, zapošljavanje, likvidnost.

Komentirajte prvi

New Report

Close