Pripetavanje između F-16 i Rafalea: Jesu li Šveđani ispali iz igre?

Autor: Darko Bičak , 18. studeni 2020. u 14:42
Foto: Marko Prpic/PIXSELL

Zadar možda postaje glavna NATO baza za obuku pilota F-16 u središnjoj i jugoistočnoj Europi.

Ako Hrvatska za svoj novi lovac odabere F-16, bilo novi ili rabljeni iz Izraela, američka tvrtka Lockheed Marin (LM) je spremna u svoj globalni lanac kooperanata uključiti i šest, za sada neimenovanih, hrvatskih tvrtki. Isto tako, zrakoplovna baza Zemunik u Zadru bi mogla postati regionalni centar za obuku borbenih pilota F-16 zrakoplova za zemlje šire regije koje imaju ove lovce – Slovačka, Bugarska, Rumunjska, a nedavno se moglo čuti da i Mađari razmišljaju o prelasku s Gripena na Fighting Falcona. To je potvrdio J.R. McDonald, potpredsjednik Lockheed Martina na online brifingu za hrvatske novinare.

Natječaj za izbor novog hrvatskog borbenog aviona je već lagano ušao u pripetavanje te bi, nakon što su prošlog tjedna svi ponuđači predali svoje završne i najbolje ponude (BFO), do sredine prosinca trebao biti poznat i hrvatski izbor. I dok su Vlade koje pregovaraju o financijskim detaljima suzdržane oko bilo kakvih detalja, aktivni su sami proizvođači, Gripen i Lockheed Martin koji imaju niz promotivnih i poslovnih akcija u Hrvatskoj, no oni su redom spremni govoriti isključivo o tehničkim karakteristikama svojih zrakoplov, a za financijski okvir nas upućuju na Vlade. Naravno, neki financijski okviri su poznati sami po sebi poput onog da bi američka ponuda za kompletni paket s rabljenim izraelskim F-16 Barak bila najjeftinija, 500 milijuna do milijardu dolara, dok je cijena za nove F-16 Block 70 izvjesno u rasponu 1,5 do dvije milijarde dolara. Šveđani su prošli put išli s cijenom od 900 milijuna eura, a nagađa se da bi sada ona mogla biti i povoljnija. Najveća nepoznanica su Francuzi i njihov Rafale jer je ovo prvi put da oni nekome nude svoje rabljene lovce ovog tipa, a čija cijena za novi aparat se kreće na razini 220-230 milijuna eura (iz primjera Egipta, Indija i Katara koji su naručili nove zrakoplove Rafale). Naravno, inicijalna cijena nije, ili barem ne bi smjela biti, glavni i odlučujući faktor pri izboru već bi to, uz ekonomski paket offseta i političko-strateškog partnerstva za naredna desetljeća, trebala biti potrebna nam operativnost i ukupni troškovi operativnosti tih zrakoplova kroz njihov očekivani životni vijek u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu od 30-ak godina.

FOTO: DPA/PIXSELL

Zanimljivo je da se možda i najveći favorit ovog natječaja, francuski Rafale, odnosno njegov proizvođač Dassault Aviation drži malo suzdržano i nema ga u hrvatskoj javnosti. No, jedan detalj s LM-ovog brifinga daje naslutiti da su se Francuzi odlučili za drugu strategiju lobiranjem “tamo gdje treba”. Naime, znakovito je da su iz LM-a u svojim dosadašnjim promotivnim akcijama u Hrvatskoj uglavnom kao glavnog protivnika doživljavali Gripen te su i sve njihove prezentacije bile usmjerene koliko je F-16 bolji zrakoplov od Gripena, a SAD kvalitetniji vojni, ekonomski i politički strateški partner od Švedske. No, na zadnjem brifingu se fokus Amerikanaca okrenuo prema Rafaleu i Francuzima te je bilo gotovo isključivo govora koliko je jednomotorni F-16 bolji i jeftiniji za korištenje od “nekih dvomotornih” zrakoplova, uz naravno pozivanje na strateško savezništvo s SAD-om.

Komentari (3)
Pogledajte sve

Šveđani su u “igri” bili ionako samo formalno. Nismo mi u poziciji da uzimamo nedokazani zrakoplov kojih je jako malo prodano od (iako uspješne), ipak relativno male zemlje.

Budućnost je neizvjesna, moraš računati na to da djelove za zrakoplov možeš kupovati i u švercera. Znači, F-16 …

<span style=”color: #333333; font-family: Verdana; font-size: 16.8px; background-color: #ffffff;”>Među njima bit će i Patria AMW proizvedena u Đuri Đaković.</span>

 

http://www.ebrod.net/slavonski-brod/clanak/patria-proizvedena-u-slavonskom-brodu-medu-300-vozila-u-danasnjem-svecanom-mimohodu–12387.html

Ako je to pripetavanje onda ga nema. Ispada da RH kupuje F-16. Islužen ili novi. To je jedina dilema. Nekako slutim da cemo kupiti 20-30 godina stare Barak F-16. Offset je mimo pravila EU tako da taj “sweetening” otpada, no moze biti dobra prica za javnost….kasnije bi se otkrilo da ga nema tj. Da eto nije moguć. Inace, sa kupnjom Patria borbenih vozila RH je dobila i offset (nismo bili u EU i smjeli smo ga koristiti) pa nije iskoristena ni kuna (nikada nitko nije odgovarao za tu sramotu i zaradu Finaca).

New Report

Close