Makroekonomske projekcije Vlade su jako dobre, a prema zadnjim podacima BDP raste čak 9 posto. Tako će Hrvatska dosegnuti predrecesijsku razinu BDP-a, u samo dvije godine, što je povoljno za gospodarsko okruženje.
Unatoč tome, COVID kriza se i dalje produbljuje i godina pred nama će biti i dalje neizvjesna. Nalazimo se u teškom razdoblje snažnog rasta cijene sirovina, materijala i energije, a naznake su takve da će idući mjeseci biti izazovni jer će i dalje rasti pritisak na profitabilnost proizvođača u prehrambenoj industriji i poljoprivredi.
U takvim uvjetima dolazi do skraćivanja lanaca nabave i premještanja dobave velikog broja roba pa i hrane čime se otvara prostor supstitucije robe iz uvoza domaćim proizvodima i njihovim plasmanom na nacionalno i regionalno tržište.
Velika prilika za poljoprivredu i prehrambenu industriju dolazi iz novih mogućnosti korištenja EU fondova. Tijekom godine moramo krenuti s Projektima iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti koji su u poljoprivredi usmjereni među ostalim na jačanje lanca vrijednosti u proizvodnji i distribucije voća i povrća. Kroz ta sredstava ali i sredstava iz financijske omotnice ZPP-a otvaraju se velike prilike za poljoprivrednu proizvodnju, jačanje produktivnosti i konkurentnosti.
Ogromna sredstava za poljoprivredu nije uvijek lagano i pametno rasporediti, ali to je itekako moguće jer su neke zemlje EU postigle snažnu transformaciju svoje poljoprivrede upravo kroz korištenje EU fondova i to nam treba biti cilj.
Hrvatska je prošla prvo višegodišnje financijsko razdoblje u korištenju EU fondova za poljoprivredu te smo stekli potrebna administrativna znanja i iskustvo nužno za uspješnije povlačenje tih značajnih sredstava.
Ministarstvo poljoprivrede i svi dionici pred velikim su izazovom kako uskladiti ambiciozne zahtjeve novih zelenih politika, posebno Strategije od polja do stola, s potrebom hrvatske poljoprivrede kojoj treba snažno ulaganjem u nove tehnologije te drastično povećanje produktivnosti u poljoprivredi. Zato je važno, na izgled, suprotne ciljeve u Strateškom planu ZPP, maksimalno harmonizirati.
Denis Matijević, direktor Smartera