Akvizicijama zagrebačkih centara Cvjetni i Garden Mall, kao i retail parkova u Koprivnici Sisku i Požegi, austrijska nekretninska grupacija Supernova ambiciozno kreće u povećanje udjela na tržištu šoping centara.
Riječ je o nastavku preslagivanja koje traje posljednje dvije godine upravo radi nagomilanih dugova investitora. "Preslagivanje na tom tržištu će se nastaviti i dalje, prvenstveno zbog 'čišćenja' onih koji su u problemima", kaže Filip Vučagić iz Colliers Internationala. Nije riječ, kaže, nužno o lošem operativnom poslovanju nego o presnažnim financijskim opterećenjima ranijih investicija koje se teško podmiruju iz prikupljenih renti i postojećeg poslovanja.
Svježi kapital
Posljednji primjer za to je onaj Centra Cvjetnog koji pod kišobran Supernove ulazi otkupom dugovanja Hoto grupe Tomislava Horvatinčića austrijskoj HETA-i, po procjenama između 40 i 60 milijuna eura. "Sada na red dolaze i oni koji, osim duga, imaju loš menadžement i čije operativno poslovanje treba podignuti na višu razinu", dodaje Vučagić.
Takva preslagivanja dugoročno su vrlo pozitivna za tržište jer dolazi svježi kapital i znanje. Za razliku od private equity Lone Star fonda, koji je preuzeo nekretninski portfelj Centrice bivšeg Hypoa i čiji je investicijski horizont očekivano fokusiran na konsolidaciju i izlazak, na tržištu se očekuje da će Supernova imati značajno duži horizont ulaganja. To otvara priliku da se u Hrvatskoj stvore nove investicijske prilike koje će biti zanimljive drugom profilu ulagača. "Pospremanje" poslovanja šoping centre pretvara u sigurn(ij)e investicije što ih stavlja u fokus drugom profilu investitora primjerice, mirovinskim fondovima i osiguravateljima.
Dosad zamrznuto tržište
"Mi gotovo nemamo produkte za investitore koji traže niže rizike jer je tržište dosad praktično bilo zamrznuto", smatra naš sugovornik. Tržištem šoping centara u metropoli dominira nekoliko velikih igrača, Arena Centar, City Centar West i East, Avenue Mall, King Cross, Supernova koja lokaciji u Buzinu sad dodaje Garden Mall (i Cvjetni) te Westgate na periferiji. Oba Cityja ukupne prodajne površine 96.000 kvadrata od 2016. su u vlasništvu Morgan Stanleyevog nekretninskog fonda. Arena centar površine 62.000 kvadrata odnedavno je u rukama južnoafričkog fonda New Europe Property Investments i to za 237 milijuna eura.
Drugačije navike
S krizom i padom prihoda od zakupa dogodio se zaokret i u navikama kupaca. Šoping centri uz kupovine, postali su mjesta druženja, zabave i izlazaka, što je zahtijevalo od menadžmenta promjene koncepcije. Po mjerilima uspješnosti, top tri centra su Arena, City Center One West i Avenue Mall premda targetiraju različite tipove kupaca. Njihova je popunjenost visoko iznad 95 posto, a prosječna naplaćena renta kreće se iznad 20 eura po kvadratnom metru.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu