Mnogi svjetski trgovački lanci već godinama na akcije stavljaju proizvode kojima istječe rok trajanja. Radi se o proizvodima koji su još uvijek zdravstveno ispravni, a umjesto da propadnu na policama, sniženi su od 30 pa do čak 70 posto. Takva praksa sve je češća i u hrvatskim trgovinama. Hrana kojoj istječe rok trajanja sve se više viđa u posebnim boksevima, a i sve više kupaca kupuje takve proizvode.
"Konzum kupcima omogućuje kupnju proizvoda pred istekom roka trajanja po sniženoj cijeni. Ovakvi proizvodi se evidentiraju i posebno označavaju čime kupce informiramo kako je riječ o kvalitetnom i zdravstveno ispravnom proizvodu dostupnom po povoljnijoj cijeni. Ujedno se najčešće proizvodi i dodatno izlažu u sklopu posebnih košara na ključnim prolazima u prodavaonici. Proizvodi pred istekom roka trajanja su sniženi i do 50 posto", kaže Ana Mitrović, voditeljica Ureda za odnose s javnošću u Konzumu.
Dodatna zaštita potrošača
U Konzumu kažu da njihovi zaposlenici u sklopu redovnih procedura kontrole kvalitete svakodnevno provjeravaju rokove trajanja proizvoda kako bi kupcima osigurali zdravstveno ispravne i kvalitetne proizvode. Proizvodi kojima je istekao rok trajanja povlače se iz prodaje i adekvatno zbrinjavaju. Ipak, ponekad se može previdjeti proizvod kojemu je rok trajanja istekao, no zbog toga su pokrenuli inicijativu "Tu smo zbog Vas", kojom kupcima žele ponuditi dodatnu garanciju kvalitete. U slučaju da pronađu proizvod s istekom roka trajanja, kupcima je tako omogućeno da kupe zamjenski proizvod u pola cijene.
"U sklopu ove Konzumove inicijative tako je uz poštivanje svih postojećih zakonskih obveza prema Zakonu o zaštiti potrošača, Konzumovim kupcima omogućena i dodatna zaštita njihovih potrošačkih prava", ističe Mitrović. U trgovačkom lancu Lidl pak kažu kako je zahvaljujući kvalitetnom planiranju koje uključuje optimiziranje kapaciteta i ubrzanje logističkih procesa transporta, skladištenja i distribucije robe unutar kompanije, količina prehrambenih proizvoda s istekom roka trajanja kod njih svedena na minimum. Ipak, određene proizvode kojima se približava istek roka trajanja, a i dalje su u potpunosti ispravni, svojim kupcima nude po cijenama koje su 30 posto povoljnije.
"Takve proizvode posebno označavamo naljepnicama u jarkim bojama s jasno naznačenom oznakom sniženja cijene, te su smješteni u posebnom dijelu trgovine. Na taj način naše kupce informiramo o kvalitetnim i ispravnim prehrambenim proizvodima s definiranim rokom trajanja, a koji su raspoloživi po sniženoj cijeni, što u konačnici rezultira jako dobrim odazivom kupaca", kaže Lana Jugo, voditeljica odnosa s javnošću Lidla. Osim toga, dodaje Jugo, prema internacionalnim pravilima Lidla, za svaku kategoriju proizvoda dodatno je određen tzv. "rok za kupca" koji označava rok u kojem Lidl povlači proizvode s polica, i to do nekoliko mjeseci prije stvarnog isteka roka trajanja.
Rok za kupca
"Primjerice, kada je riječ o trajnoj kategoriji proizvoda kao što su keksi, Lidlov "rok za kupca" je, ovisno o ukupnom roku trajanja proizvoda navedenog na ambalaži, od jedan do čak četiri mjeseca. Takve proizvode, u potpunosti zdravstveno ispravne, i sa važećim i dovoljno dugim rokom trajanja, Lidl kao društveno odgovorna kompanija donira različitim udrugama i ustanovama koje skrbe o socijalno ugroženim obiteljima i pojedincima te im nastoje pomoći u osiguravanju osnovnih životnih potreba poput hrane. Obzirom na tako postavljen proces, u našem svakodnevnom poslovanju ne susrećemo se sa situacijama da kupci kupe proizvod kojem je istekao rok valjanosti", zaključuje Jugo.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu