U prokazivanjima “negativaca” u priči o poskupljenjima koja su uslijedila s prvim danima života s eurom kao službenom valutom na meti su najviše bili trgovci i prehrambeni proizvodi, a uz bok njima našli su se ugostitelji i frizeri kao glavni eksponenti cijena usluga.
To što se hrana našla u prvom planu, razumljivo je već zbog njezina 26-postotnog udjela u prosječnoj potrošačkoj košarici, to prije što za polovicu kućanstava udio hrane i bezalkoholnih pića premašuje 30 posto, a za 10 posto dohodovno najslabijih kućanstava i 40 posto.
’Inflacijska klauzula’ telekoma
Usto, već tijekom 2022. ta je kategorija u prosjeku imala najveći rast cijena te je uvelike zaslužna za 15-postotni statistički rast na razini svih dobara, nasuprot umjerenijih 7,9% rasta cijena kod usluga. Istodobno, u predviđanjima za ovu godinu analitičari uglavnom računaju s i dalje povišenom prosječnom inflacijom (iako nešto nižom nego lani), a osim utjecaja statističkog prijenosa to mahom objašnjavaju očekivanim rastom cijena usluga.
Za neke je to već jasno najavljeno. Primjerice, telekom kompanije su u vezi s cijenama njihovih usluga već početkom godine iskomunicirale “inflacijsku klauzulu”. Za razliku od telekom tržišta koje ima svoj regulatora (HAKOM), u niz uslužnih djelatnosti kretanje cijena znatno je teže pratiti.
U mnogim njegovim segmentima razmjerno je dosta prisutna i siva ekonomija, a zbog raspršenosti su i na razini statistike uvidi manje pouzdani. U svakom slučaju, to je zona u kojoj je percepcija inflacije i naglašenija. Stoga će se zasigurno mnogi teško prepoznati i u rastu potrošačkih cijena usluga prema izračunima državne statistike u 2022.
Primjerice, prema službenim podacima DZS-a, u lanjskom prosincu “veterinarske i ostale usluge za kućne ljubimce” i na mjesečnoj i na godišnjoj razini porast cijena u prosjeku je bio “nula posto”.
Istodobno, potrošačke cijene pravnih i računovodstvenih usluga u zadnjem se mjesecu 2022. nisu promijenile, ali su na godišnjoj razini, prema službenim računicama, poskupjele čak 50%. Kod već spomenutih frizera lani su, prema DZS-u, usluge u prosjeku poskupjele oko 11 posto (s tim da su u zadnjem mjesecu cijene povećane za neznatnih 0,2%), pri čemu su za muškarce postotno poskupjele nešto više, a za žene nešto manje.
Statistički su, pak, cijene ugostiteljskih usluga u prosjeku lani porasle 17,4 posto, s tim da se unutar te kategorije npr. kod brze hrane i gotovih jela “za van” bilježi povećanje od gotovo 27 posto.
Nadalje, cijene financijskih usluga odnosno razne naknade u tom sektoru tijekom 2022. su porasle za (prosječno) 5,4 posto, dok su primjerice cijene osiguranja motornih vozila s mjesečnim porastom za 1,4 posto u prosincu godišnju stopu podigle na nešto manje od 12 posto.
Električari, soboslikari…
Podaci državnih statističara sugeriraju da su pred kraj godine u prosjeku malo porasle i cijene raznih teretana, čime je poskupljenje u kategoriji Rekreativnih i sportskih usluga u odnosu na godinu prije dosegnulo 15,2%. Istodobno, primjerice, znatno više (25 posto i više), u međugodišnjim su usporebama poskupjele usluge taksija.
Mnogi građani odnosno kućanstva koja su se lani suočila s potrebom angažiranja raznih majstora također se vjerojatno neće pronaći u statistički uprosječenim podacima o kretanju cijena.
Usluge vodoinstalatera na kraju 2022. bile su za manje od 10 posto skuplje nego na kraju 2021., dok su usluge električara ili one za održavanje sustava grijanja u tih godinu dana poskupjele oko 11%, a soboslikara nešto više od 12%. Prema službenoj statistici, usluge pomoći u domaćinstvu i kućanske usluge poskupjele su za nevelikih 7,5%.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu