Proces restrukturiranja i privatizacije Đure Đakovića, nakon kraće neizvjesnosti, konačno se pomiče prema idućoj fazi – jednome od dva kandidata koji su na javni natječaj dostavili neobvezujuće ponude upućen je poziv za predaju konačne, obvezujuće ponude.
Riječ je o češkom ponuđaču, konzorciju tri velike kompanije Czechoslovak grupe Michala Strnada, CE Industries Jaroslava Strnada i Promet Grupe Renea Matera.
Iako slavonskobrodska tvrtka kotira na Zagrebačkoj burzi informacija o tome kako se odvija proces nema u objavama, a kako se neslužbeno može čuti iz više izvora upućenih u ovaj proces, odaslan je samo jedan poziv jer se drugi ponuditelj, grupacija Enna Pavla Vujnovca, povukla iz daljnjeg procesa.
Iz krugova te grupacije, pak, čuje se nešto drugačije tumačenje, prema kojemu zapravo nisu odustali, i dalje su zainteresirani, ali su zaprimili obavijest da se proces nastavlja s drugim kandidatom.
Ovakvom razvoju događaja i odabiru pridonijela je prije svega činjenica je da su partneri iz češkog konzorcija u ovaj proces jako ozbiljno ušli i u startu si uspjeli osigurati bolju poziciju, kupnjom značajnog paketa od 18,88 posto od Nenada Bakića, pojedinačno najvažnijeg dioničara Đure Đakovića.
Iako formalno D.D. Acquisition, tvrtka kojom su Strnad i Matera osnovali za kupnju Bakićevih dionica u Đuri, još nije stekao većinski udjel, oni itekako utječu na sve daljnje postupke koji će se voditi, što znači i da u slučaju kada bi kao strateški partner bio odabran njihov protukandidat, imaju mogućnost usporiti, pa i blokirati daljnje odluke.
Struktura dioničara Đure Đaković jako je usitnjena, pa uz državu koja, što izravno, što preko nekoliko svojih institucija, ima 28 posto, ovaj paket čini ih nezaobilaznim u daljnjem odlučivanju.
Prednost Čeha koju su izborili u startu uostalom bila je i jedan od razloga zbog kojega su se u prethodnoj fazi povukla preostala dva kandidata u ovom natjecanju, Div Tomislava Debeljaka i slovenski poduzetnik Dušan Šešok.
Neobvezujuće ponude za Đuru Đaković upravi su, inače, pristigle još početkom prosinca, a u međuvremenu su provedene analize i predstavljene su Nadzornom odboru.
Iz nadležnog Ministarstva gospodarstva zasad se, tvrde, drže po strani i prepuštaju odgovornima u kompaniji sve aktivnosti oko prikupljanja obvezujućih ponuda i potom pregovora s potencijalnim strateškim partnerom.
Uključit će se, kako kažu, tek kada se dođe do pripremljenog programa restrukturiranja, koji treba biti u skladu s kriterijima koje nalaže i europska regulativa, budući da zbog vladinog osiguranja financijske pomoći tijekom prošle godine, konačno odobrenje programa restrukturiranja treba dati Europska Komisija.
Sada u Đuri Đaković češki konzorcij počinje novo, detaljnije dubinsko snimanje, no zasad nema informacija koliko vremena ima će imati na raspolaganju i kada će biti konačan datum za predaju obvezujuće ponude.
Tek se neslužbeno može doznati da je intencija nadležnih u upravnim i nadzornim tijelima tvrtke da se najveći dio ipak dovrši do kraja veljače, budući da svi daljnji procesi komuniciranja s Vladom i Komisijom, a potom i realizacija za koju će biti potrebne tri skupštine iziskuje puno vremena i realno je da se realizaciju može očekivati u drugom dijelu godine.
Iz krugova bliskih češkom konzorciju, čuje se da su oni doista jako “zagrizli” i imaju vrlo ozbiljne planove za Đuru Đaković. Riječ je o dvojici dugogodišnjih partnera, surađuju još od 2013. nakon akvizicije proizvođača kamiona Tatra Trucks, pri čemu je Strnad jači partner s udjelom od 65 posto.
Žele – sve
Zasad iz njihovih redova ne stižu detalji o tome kako vide budućnost i daljnji razvoj Đure Đaković, tek se čuje kako su zainteresirani za cjelokupnu grupaciju i sve segmente proizvodnje, ne samo za vojni koji je mnogima, kad je Đuro Đaković posrijedi, u fokusu.
Članovi češkog konzorcija u svojim grupacijama doista imaju razgranatu sektorsku pokrivenost od vojnih oklopnih i transportnih vozila do teretnih kamiona, ali i servisiranja zrakoplova, proizvodnje radara i kočnih sustava za vlakove.
No, naravno da tog investitora u Đuri privlači veliki predstojeći posao remonta i modernizacije 80-ak američkih oklopnih vozila tipa Bradley, koji će u Hrvatsku prema najavama konačno početi stizati već ove godine. Modernizacija je planirana postupno, što znači da bi se time otvorilo i mogućnost poslova za duži niz godina.
Prihvate li i još neke susjedne države takve američke vojne donacije poput Hrvatske, realno je očekivati da bi Đuro Đaković preuzeo i posao dugoročnog servisiranja i tih oklopnjaka. Uz to nastavlja se u Đuri Đakoviću i dorada, te opremanje oklopnih transportera Patria novim i dodatnim naoružanjem.
Đuro Đaković već godinama za Hrvatsku vojsku provodi kapitalni remont tenkova M84, a ako se HV konačno odluči za njihovu modernizaciju sasvim je izgledno da će i taj posao dobiti slavonskobrodska kompanija.
Poništen natječaj
Inače, kao jedan od motiva za uključivanje Enne u utrku za Đuru Đaković spominjalo se njihove planove u kontekstu eventualnog dobivanja koncesije za korištenje kontejnerske luke na Zagrebačkoj obali u Rijeci, što bi u slučaju dobivanja dozvole značilo veću potrebu za vagonima, koje bi proizvodili u Slavonskom Brodu.
No, čini se da je u međuvremenu Enna i tu ostala bez pozitivne odluke, jer nakon dugo odgađanja Lučka uprava prije dvadesetak dana konačno objavila je da se natječaj poništava.