Potrošači nisu spremni platiti održivost, ali jesu kvalitetu

Autor: Redakcija PD , 26. svibanj 2024. u 11:39
FOTO: PD

Zelena tranzicija poljoprivrede i sektora hrane u EU –  ključni aspekti

Spori procesi, utjecaj regulacije na konkurentnost i nespremnost potrošača na plaćanje održivosti ključni su izazovi zelene tranzicije i konkurentnosti Europe zaključeno je na konferenciji „Strategic Economic Talks“ u organizaciji SEEBDN (Southeast Europe Business Development Network) koji se ovog vikenda održao u hotelu Kempinski Adriatic Istra.

Zelena tranzicija i izazovi unutar EU

Na panelu o poljoprivredi; ozelenjavanju poljoprivrede i sustava hrane u EU bivša austrijska savezna ministrica poljoprivrede, poduzetnica, investitorica, i neizvršna direktorica u Ryanairu Elisabeth Kőstinger istaknula je da je uvjerena u zelenu tranziciju, ali nije zadovoljna s njenom dinamikom. „Prespori smo u svim procesima, od solara do mogućnosti pohrane, i to je najveći problem.“ Ipak dodaje da iako nitko nije do kraja sretan unutar EU, naglašava da možemo biti ponosni jer se unutar nje uvijek nekako nađe kompromis. Dodala je i da ne vidi ulazak Ukrajine u EU, odnosno da tu mogućnost vidi kao veći problem za konkurentnost europskih poljoprivrednika od seljenja proizvodnji u Afriku.

„Teret zelene tranzicije ne smije pasti samo na poljoprivrednike“ istaknuo je Jakob Zenz, poduzetnik i Viši savjetnik Nj.E. Predsjednik Ugande o modernizaciji poljoprivrede i održivosti. Njegova firma ulaže u zelene transformacije u poljoprivrednom sektoru, izgradio je i tvornicu u Africi, i uvjeren je da je, uz pravilnu primjenu EU politika, uz potporu regulatornog okvira put prema nultim emisijama izgledan.

Potrošači spremni platiti više kvalitetu, ne i održivost

Na pitanje hoće li ljudi platiti više za održivost Fritz Kaltenegger, predsjednik Uprave SEEBDN i CEO at Cafe + Co International je jasan. „Ljudi neće dati više novaca za održivost , ali hoće za kvalitetu.“ Naime, veliki izazov s kojim se poljoprivreda i industrija susreću je mogu li krajnje potrošače uključiti u cjeloviti lanac vrijednosti ( value chain) te ih učiniti kolaborantima u smanjivanju CO2 otiska i povećanju održivosti proizvodnje. Istraživanja govore da sve više potrošača obraća pažnju na „clean label“ – ali da još uvijek većina radi kompromise u odabiru između više održivog proizvoda i skupljeg ili proizvoda s lošijim nutritivnim svojstvima i manje održivog i jeftinijeg.

Inovacije na putu održivosti

Potpredsjednica za strategiju, marketing i transformaciju u dsm-firmenich Elisabeth Hirschbichler, tvrtki predanoj održivosti koja zapošljava više od 30 000 uglavnom istraživača u više od 60 zemalja, predstavila je inovaciju koja je pravi disruptor na tržištu hrane. „Napravili smo aditiv za hranu za krave koja smanjuje emisiju metana za čak 30 %. Osim toga njihov osnovni cilj je ponuditi rješenja i sastojke koji bi pomogli poljoprivredi i industriji da ostvare ciljeve Zelene tranzicije, a posebice strategije od „Polja do stola“( from Fark to fork).  Kőstinger je pak upozorila da su mediji pridonijeli izgradnji stereotipa da je food sektor percipiran kao glavni izvor ugljičnog otiska i da su oni pod velikim pritiskom.

Marina Hadrovic, direktorica East Adriatic Markets and Bulgaria u Mondelez Internationalu jednoj od najvećih svjetskih kompanija za grickalice s globalnim neto prihodom od približno 36 milijardi USD u 2023  više od 90 tisuća zaposlenih istaknula je da su oni razvili program održivosti koji je prisutan u svim njihovim proizvodima, od sastava do pakiranja  i naglasila da je generaciji Z održivost jedna od ključnih vrijednosti „Generaciji Z je bitna održivost, i sastav i pakiranje i mogućnost recikliranja. “

Za konkurentnost Europe manje regulacije – više inovacije

Partner u Spitzberg Partners  Zvonimir Mršić zaključio je da je konkurentnost Europe veliki izazov jer usvajanjem zahtjeva za održivim izvorima sirovina utječu na rast cijena inputa, a to može dovesti do smanjivanja konkurentnosti tih proizvoda na svjetskom tržištu.

Konkurentnost Europe je veliki problem, ali izvediv izazov zaključeno je na raspravi. „Želi li europska poljoprivreda i prerađivačka industrija zadržati svoju konkurentsku poziciju, svi su se založili za više inovacija, a manje regulacija. Potrebno je pronaći strukturu i rješenja za budućnost koja će biti održiva i ekonomski isplativa.“ Zaključio je Mršić.

Ključne teme Strategic Economy Talks bile su i zdravstvena skrb, od digitalnih do personaliziranih pristupa, ekonomski pregled JIE te prilike i promjene u energetskoj tranziciji.

Generalni tajnik SEEBDN mreže iz Beča Aleksandar Gros najavio je korak dalje u povezivanju austrijskih i njemačkih investitora s poslovnom zajednicom JIE. „Rezultati i djelovanje SEEBDN mreže postaju sve prepoznatljiviji i sinonim za ozbiljne poslovne prilike u ovom dijelu Europe i već smo krenuli s pripremom novih mogućnosti za konkretnije poslovno povezivanje investitora i poslovne zajednice JIE“

SEEBDN, zajedno s TPA Group, jednom od vodećih austrijskih tvrtki za porezno savjetovanje, uz partnera MK Group,  po četvrti je put okupio investitore, poslovne, financijske i političke lidere jugoistoka Europe sa svrhom razmjene iskustva i poslovnog povezivanja.

Komentirajte prvi

New Report

Close