Izuzev Zubakove 180 milijuna kuna vrijedne tvornice autobusa AZ Crobus, Hrvatska teško može očekivati da će prije kraja 2015. ili početka 2016. dobiti nove domaće tvornice cestovnih vozila i to čak ako Dok-Ing i Rimac Automobili brzo ugovore investicije za serijsku proizvodnju koje im se nude iz Njemačke i Kine, doznaje Poslovni dnevnik.
U branši tumače da je glavni razlog što Hrvatskoj, za razliku od SAD-a, Kine, Njemačke, Japana i Francuske strateški cilj nije razvoj domaćih proizvođača inovativnih vozila što utječe na interes ulagača, visinu investicija i samim time brzinu provedbe pretprodajnih aktivnosti koje su najskuplji dio posla. Kako neslužbeno doznajemo, čak se i Zubakov Crobus, koji se nije morao brinuti oko financija, zbog loše domaće regulative morao se homologirati, odnosno proći testove koji dokazuju da je vozilo spremno i sigurno za cestovni promet, u Mađarskoj. I to iako je riječ o prvom cestovnom serijski proizvedenom vozilu u suvremenoj Hrvatskoj te na čijoj izradi Zubak surađuje s 350 kooperanata i zapošljava više od sto radnika.
3,5milijuna
kuna stajala je Zubaka homologacija Crobusa
Istražujući probleme oko homologacija otkrili smo da je Vlada u lipnju, pred sam ulazak u EU, šutke ipak otklonila tu barijeru. Pretpostavlja se zbog usklađivanja s EU.Boris Gorup, voditelj Službe za homologaciju vozila Državnog zavoda za mjeriteljstvo (DZM), kaže da je Pravilnikom o utvrđivanju sukladnosti motornih vozila i njihovih prikolica DZM postao nadležno tijelo za provedbu svih postupaka homologacije vozila u Hrvatskoj."Tako obavljamo pojedinačnu IVA homologaciju te tipnu nacionalnu i EU homologaciju, za što su se Dok-Ing i Rimac zasad samo raspitivali, dok smo Crobusu na njihov zahtjev izdali nacionalnu homologaciju", kaže Gorup.
Dodaje da je sada dovoljno da se proizvođač javi DZM-u koji dalje vodi cijeli postupak i izdaje certifikat o homologaciji, na temelju kojeg proizvođač izdaje certifikat o sukladnosti CoC i on je, uz račun, kupcu dovoljan da vozilo registrira na bilo kojoj stanici za tehnički pregled u Hrvatskoj.U Crobusu kažu da su zbog homologacije morali jedan autobus uništiti u testovima prevrtanja te da su te pripreme za početak prodaje trajale dvije godine i stajale 3,5 milijuna kuna. U Dok-Ingu kažu da oni zbog maloserijske proizvodnje ne bi morali uništiti nijedan Loox u testiranju, ali da to žele kako bi pokazali koliko je siguran. U Rimacu ističu da ti troškovi variraju te da za tržište SAD-a treba "razbiti" barem osam Concept Onea, a svaki stoji 750.000 eura. Zaključuju da zato trebaju investiciju, a da im regulativa i ne ide u prilog.
Skiveni troškovi
Nema tablica za proizvođače
Domaći proizvođači priželjkuju i proizvođačke registarske tablice. U MUP-u kažu da prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama mogu i bez homologacije koristiti "prenosive pločice", što rade i auto-saloni. "Nakon proteka godine dana mogu zatražiti produljenje", kažu iz MUP-a. U Rimcu, koji se dvije godine mučio homologirati i registrirati BMW prerađen na struju, tvrde da to nije isto. Proizvođačke tablice, kažu, olakšavaju izvoz i promociju novih modela.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu