EU osigurava financijska sredstva za niz projekata i programa no kako bi se osiguralo da se novac troši na transparentan i odgovoran način primjenjuju se stroga pravila, a upotreba sredstava pod stalnim je nadzorom.
O poslu stručnjaka za EU projekte govore Ana Crnčec, voditeljica službe u Uredu za kontrolu provedbe projekata, i Ante Bandić, viši analitičar u Uredu za kontrolu provedbe projekata iz Središnje agencije za financiranje i ugovaranje programa i projekata Europske unije (SAFU).
Koji su Vaši glavni zadaci u SAFU te koja znanja i vještine mora imati uspješan stručnjak za EU projekte?
Ana: U kontroli provedbe EU projekata sam prisutna u sustavu 14 godina još od faze pretpristupnih programa 2010. godine. Smatram kako se uspješnim stručnjakom za EU fondove ne može postati preko noći jer je ova vrsta znanja vrlo specifična i može se naučiti kroz rad i godine iskustva.
Osim administrativne kontrole dokumentacije na temelju koje se odlučuje hoće li se korisniku ugovora o bespovratnim sredstvima refundirati sredstva ili ne, potrebno je imati i socijalne vještine i dobru komunikaciju kako s kolegama unutar svoje organizacije tako i sa samim korisnicima, kao i s institucijama koje su uključene u cijeli proces.
Bandić: Mlađim kolegama bih preporučio samo da krenu i sustav EU fondova će ih tjerati naprijed. Dok se god ne boje rasta i razvoja, nema te prepreke koja se ne može savladati.
Potrebno je voditi računa da korisnici koriste sredstva koja su dobili u skladu s uvjetima koji su im propisani ugovorom i pažnjom dobrog gospodarstvenika. Cijeli proces kontrole uključuje više Ureda unutar SAFU-a, kao i drugih institucija tako da je bitna dobra koordinacija.
Ante: U SAFU radim u Uredu za kontrolu provedbe projekata i to u ulozi voditelja projekata tako da moj rad nastupa nakon što prijavitelji dobiju odluku o financiranju te postanu korisnici ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava.
Posao obuhvaća izradu ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava, pregled planova nabava i ispravnosti odabranih postupaka (javnih) nabava, pregled i odobrenje zahtjeva za nadoknadom sredstava u kojima korisnici izvještavaju o provedbi projekta te potražuju nastale troškove, pregled zahtjeva za predujmom, provjere na licu mjesta, preglede dodataka ugovorima o (javnoj) nabavi, održavanje edukacija za kolege, mentoriranje novozaposlenih kolega, vođenje raznih evidencija i baza podataka.
Što biste izdvojili kao najveće izazove u svom poslu?
Ana: Izazov su definitivno kratki rokovi za pregled dokumentacije koje je potrebno ispoštovati kako bi se sredstva refundirala korisnicima u čim kraćem roku. Također, smatram da je jako bitna dobra koordinacija rada i motivacija tima.
Ante: Najveći izazovi moga posla proizlaze iz vrlo različitog portfelja projekata čiju provedbu kontroliram odnosno projekti se provode u različitim sektorima: od sektora toplinarstva, željezničkog i cestovnog prometa, IT-a, predškolskog obrazovanja itd.
Osim navedenog, riječ je i o vrlo kompleksnim projektima, kompleksnog građevinskog obuhvata te s velikom količinom angažiranih ljudskih, financijskih, vremenskih i ostalih materijalnih i nematerijalnih resursa. Takvi projekti su u vrijednosti i po nekoliko stotina milijuna eura. Osim same kompleksnosti projekata, vrlo je izazovno i kontrolirati takve projekte s aspekta kontrolnog tijela u sustavu EU fondova. Puno je tu propisa, pravila, uputa i smjernica koje treba poštivati.
Trudio sam se izbjeći tipične korporacijske izraze “dinamičnost i sinergiju” međutim nema prikladnije riječi od dinamičnosti za opisati jedan moj radni dan. Od raznovrsnih zadataka, svakodnevne komunikacije s korisnicima, kolegama u sustavu, ad hoc izvještaja pa do konstantnog učenja i istraživanja, a sve vrlo često u kratkim rokovima.
Unatoč izazovima s kojima se susrećete tijekom provedbe projekata, imate priliku sudjelovati i u realizaciji brojnih važnih investicija. Koji projekti su Vama osobno najdraži?
Ante: Ovo pitanje je vrlo teško jer ne mogu izdvojiti samo jedan projekt kao najdraži. Kada putujem negdje iz Zagreba, najdraži projekt mi je rotor Remetinec jer više nema kilometarskih kolona na izlazu iz grada. Kada sam nedavno bio u Osijeku najdraži projekt mi je Razvoj i unaprjeđenje osječke Tvrđe jer sam se oduševio i Osijekom i Tvrđom. Kada odem u svoj rodni grad, najdraži projekt mi je Sinj u sridu… Zaista ne mogu odvojiti samo jedan projekt.
Ana: Najdraži projekti su mi oni koji su vezani uz socijalne usluge iz razloga jer imam direktan uvid u zadovoljstvo korisnika i koliko su im zaista potrebna financijska sredstva za normalno poslovanje. Također, projekti koji se tiču obnove prirodne baštine i nacionalnih parkova su mi izrazito dragi.
Crnčec: Najdraži projekti su mi oni vezani uz socijalne usluge jer imam direktan uvid u zadovoljstvo korisnika.
Što obuhvaća PLM (provjera na licu mjesta)?
Ana: Ovo radno mjesto uključuje i odlazak na terenske provjere kako bi se utvrdilo je li stvarno stanje kod korisnika u skladu s onim što je on naveo u izvještaju koji nam je dostavio na administrativnu kontrolu. Ako se radi o infrastrukturnim projektima na teren odlazi i naš tim koji je obučen za građevinske radove dok kontrolor provjerava je li original dokumentacija kod korisnika identična onoj koja je u kopiji dostavljena na pregled. Ako se utvrde određena odstupanja isto se iskomunicira s korisnikom i daje mu se određen rok za ispravak te se ponovno dolazi na teren kako bi se izvršila dodatna kontrola. Ako korisnik nije ispravio odstupanja, troškovi vezani uz navedeno se proglašavaju neprihvatljivima za financiranje.
Jeste li zadovoljni svojim poslovnim razvojem u SAFU, što biste preporučili mlađim kolegama?
Ana: SAFU mi je dao mogućnost ogromne nadogradnje početnog znanja i stalnog učenja i prilagođavanja novim izazovima. Posao u SAFU je sve samo ne monoton što izuzetno odgovara mom karakteru. Smatram da je osobama koje tek kreću u stvaranje svojih karijera SAFU odlična odskočna daska jer mogu jako puno naučiti; projekti su vrlo šaroliki, a tempo rada omogućuje djelatnicima da se izgrađuju i osobno te nauče organizirati svoje radno vrijeme. Također, vrlo bitna karika u lancu je timski rad i dobra radna atmosfera.
Ante: Kad sam se zapošljavao u SAFU, došao sam na najniže operativno mjesto i tada sam radio u uredu koji je radio evaluacije projektnih prijedloga (dodjela bespovratnih sredstava) i ex-post kontrolu postupaka (javnih) nabava. Nakon malo više od godine dana, počeo sam raditi u uredu za provedbu infrastrukturnih projekata (ured za kontrolu provedbe projekata) i to je taj segment poslovnog razvoja kojeg najviše cijenim.
Dakle, dobio sam priliku raditi i naučiti cijeli ciklus jednog projekta koji prolazi kroz sve faze u kontekstu EU fondova: od prijavljivanja na “natječaj”, procesa evaluacije, ugovaranja te kontrole provedbe projekta i kontrole provedenih postupaka (javnih) nabava. Danas, nakon malo više od 4 godine, značajno sam odmakao od svoje početne pozicije međutim prostora za napredak uvijek ima. Mlađim kolegama bih preporučio samo da krenu i sustav EU fondova će ih tjerati naprijed. Dok se god ne boje rasta i razvoja, nema te prepreke koja se ne može savladati.
* Sadržaj omogućio SAFU