Nakon 15 godina maštanja, Hrvatska odlučuje o kupnji borbene eskadrile zrakoplova, a povijesni je to događaj i zato što je riječ o dosad najvećoj financijski pojedinačnoj kupnji naoružanja, vrijednoj više od tri milijarde kuna (u 10 godišnjih rata). MiG-ovi 21 odlaze za koju godinu u muzeje, a hrvatski će piloti kroz tri godine već letjeti na prva dva isporučena borbena lovca.
Prema preporuci stručnjaka iz povjerenstva Ministarstva obrane (MORH) nad našim će nebom letjeti rabljeni, no moćni i modernizirani izraelski F-16 C/D Barak. Do 2022. trebala bi biti kompletirana cijela eskadrila 10 jednosjeda i dva dvosjeda, koji služe i za obuku pilota, ali i kao borbeni lovci. Prije tri mjeseca ovakvu je preporuku jednoglasno prihvatio Odbor za obranu Hrvatskog sabora, a onda se čekalo na sjednicu Vijeća za obranu. Premijer Andrej Plenković želio je još jednom provjeriti ponude za nove i rabljene F-16-ice iz SAD-a, Grčke Izraela i Švedske (za JAS-39 Gripen), a stigla su i jamstva da u poslu s Izraelcima nema tzv. skrivenih troškova i mogućih problema s održavanjem i pričuvnim dijelovima.
400 milijuna
eura minimalna je vrijednost kupnje izraelskih zrakoplova F-16
Povijesni posao
Kako je ovdje riječ o pojedinačnoj nabavci naoružanja u iznosu od minimalno 400 milijuna eura (na 10-godišnji kredit), kupnja se već naziva "povijesnom". Sjednica Vijeća za obranu tu je važna jer se odluka donosi u politički kvalificiranom sastavu i uključuje troje predsjednika, Kolindu Grabar-Kitarović, Gordana Jandrokovića, Plenkovića, te ministre Damira Krstičevića, Mariju Pejčinović-Burić, Zdravka Marića, načelnika Glavnog stožera OSRH generala Mirka Šundova, predsjednika saborskog Odbora Igora Dragovana i savjetnika predsjednice Vlade Galića.
Što se izbora zrakoplova tiče, koplja su se mjesecima lomila između izraelskog F-16 Baraka i švedskog Gripena. Obje opcije imale su pluseve i minuse, no čime se vodilo povjerenstvo u preporuci kupnje rabljenog i starijeg zrakoplova a ne novog Gripena, bit će jasno kada budu objavljeni nalazi povjerenstva, koje je uspoređivalo stotine varijabli unutar ponuda. Generalno, s obzirom na to da je MORH naručio nabavku višenamjenskog zrakoplova, onog kojeg HRZ može upotrijebiti u svim uvjetima i koji pored nadzora zračnog prostora biva opremljen i za gađanje ciljeva na zemlji, elektronsko ometanje i napadačke aktivnosti u dubini prostora protivnika, Izraelci su uvjete zadovoljili za 400 milijuna eura.
Švedska odgovarajuća ponuda približila se milijardi eura, a ona iz SAD-a, primjerice svoti od 1,5 milijardi eura. Kritike zbog nabavke "izraubanih" Izraelaca još će se nastaviti sve dok stručnjaci MORH-a ne pojasne kako i zašto ove avione ne drže starim, nego, naprotiv, modernim, efikasnim i sposobnim da izdrže još oko 2800 sati naleta. Prednost je data i strateškoj vojnoj i industrijskoj suradnji s Izraelom.
Rokovi, obuka, troškovnici…
Nakon odluke Vijeća za obranu, završnu donosi na sjednici vlade Plenković. Tada MORH i Izraelci počinju izrađivati konkretni ugovor gdje će precizirati detalje oko obuke pilota i tehničara i troškovnike, rokove i sl. Predviđeno je da će ti pregovori oko ugovora trajati dva do tri mjeseca. Bude li sve u redu, ugovor o kupnji F-16-ica mogao bi biti potpisan uoči ljeta, za kada se očekuje dolazak izraelskog ministra obrane Avidora Liebermana u RH.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu