Porezna funkcija postaje ključan strateški savjetnik za promjene poslovnog modela

Autor: Matea Njirić , 09. studeni 2021. u 22:00
Sudionici istraživanja svjesni da i porezni timovi mogu imati važnu ulogu u kreiranju dodane vrijednosti/SHUTTERSTOCK

Tradicionalno orijentirana na izvještavanje i usklađenost, u razdoblju pandemije ova funkcija se iskazala brzom reakcijom i poduzimanjem niza radnji kako bi pomogla svojim društvima u snalaženju na novom teritoriju.

Pandemija koju nam je donijela 2020. godina u potpunosti je promijenila način na koji društvo i poslovno okruženje funkcioniraju. Godine pred nama međutim donose priliku da preoblikujemo budućnost.

Dok su vlade fokusirane na smanjenje financijskog deficita i oporavak gospodarstva, izvršni direktori iz poslovnog sektora promišljaju o restrukturiranju financija, ubrzanju digitalne i održive transformacije i implementaciji novih poslovnih modela.

U tim okolnostima raste značaj porezne funkcije, bilo da djeluje samostalno ili u okviru financijskog odjela društva.

Tradicionalno orijentirana na izvještavanje i usklađenost, u razdoblju pandemije ova funkcija se iskazala brzom reakcijom i poduzimanjem niza radnji kako bi pomogla svojim društvima u snalaženju na novom teritoriju: od suradnje s odjelom za ljudske resurse radi procjene učinaka rada na daljinu do analize financijske stabilnosti poslovanja u novonastalim okolnostima.

Model za budućnost

Taj se zamah može iskoristiti i u narednim razdobljima jer su porezi stručnjaci svjesni slojevitih posljedica uvođenja novih digitalnih proizvoda i modela distribucije, poreznih olakšica, potpora i poticaja i učinka vladinih politika o održivosti te svojim radom mogu doprinijeti rastu i razvoju poslovanja.

Porezna funkcija postaje ključan partner poslovanju, zbog čega njene aktivnosti iziskuju istovremeno korištenje (ograničenih) kapaciteta za ispunjenje strateških zahtjeva i zadataka iz područja usklađenosti i izvještavanja.

Sudionici Deloitteova istraživanja* o transformaciji porezne funkcije smatraju da su zahtjevi nastali u pandemiji naznaka onog što nas čeka. Ponuda hibridnih proizvoda i usluga koji proizlaze iz digitalizacije poslovanja, održivost te promjene u protokolima za izvještavanje proizašle iz digitalizacije poreznih tijela su trendovi koji zahtijevaju strateške smjernice poreznog tima.

Kako bi porezni tim doista ispunio očekivanja u pogledu strateške podrške poslovanju, potrebno je redefinirati opseg njegovih aktivnosti, osloboditi resurse i transformirati raspoloživu tehnološku infrastrukturu.

Upravo se zbog toga rutinske aktivnosti poreznog izvještavanja izdvajaju u centre zajedničkih aktivnosti, drugim timovima unutar odjela financija ili vanjskim pružateljima usluga. Međutim, i u tom dijelu je potrebno sagledati širu sliku i pronaći ravnotežu između zadataka koji ostaju u nadležnosti poreznog tima i zadataka koji se izdvajaju izvan njega.

Na primjer, podnošenje PDV obrazaca je tradicionalno jedan od značajnijih zadataka izvještavanja koji se izdvaja iz porezne funkcije u centre zajedničkih aktivnosti ili vanjskim pružateljima usluga.

Međutim, s obzirom da se porezna tijela diljem svijeta sve više okreću nadzorima nad indirektnim porezima s ciljem ubiranja dodatnih prihoda, ključno je da porezna funkcija zadrži određenu razinu kontrole nad PDV izvještavanjem društva i to na način da prihvati svoju ulogu ključnog partnera poslovanju i surađuje s poslovanjem odmah u začetku transakcije.

To će omogućiti prepoznavanje optimalnog načina provedbe transakcije te postavljanje parametara za njeno ispravno evidentiranje u poslovnim knjigama i poreznim obrascima, što će dovesti do ušteda u vremenu koje je potrebno izdvojiti za pripremu PDV obrasca.

Prema Deloitteovom istraživanju, sudionici su svjesni da njihovi porezni timovi mogu imati značajnu ulogu u kreiranju dodane vrijednosti za poslovanje, posebno u dinamičnim područjima kao što su digitalna ekonomija i održivost.

Također prepoznaju i trenutna ograničenja u radu poreznog tima, posebno u dijelu koji se odnosi na potrebu za educiranjem poslovanja o područjima gdje savjeti poreznog tima mogu pridonijeti povećanju profitabilnosti.

Porezni timovi su npr. uključeni u inicijalna razmatranja akvizicija, međutim još uvijek ih se pravovremeno ne uključuje u razgovore o novim proizvodima, restrukturiranjima i digitalnoj transformaciji.

Sljedeći korak

Iz svega navedenog je jasno da trendovi u poslovanju ukazuju na rastući značaj porezne funkcije. Porezna funkcija postaje poveznica između vlade i poslovanja te ključan strateški savjetnik zadužen za predlaganje promjena u poslovnom modelu, restrukturiranje lanca opskrbe te oblikovanje željenih ishoda kao odgovor na globalne scenarije gospodarskog oporavka.

Sljedeći korak je na financijskim direktorima, koji moraju procijeniti u kojem području porezna funkcija može ostvariti najveću stratešku vrijednost za poslovanje i koje su postojeće mogućnosti za povećanje sposobnosti i kapaciteta bez povećanja troškova.

*Deloitteovo istraživanje ‘Tax Transformation Trends: Operations in focus’ temelji se na mišljenjima 304 člana višeg menadžmenta društava koja posluju u 5 ili više zemalja s prihodima većim od 750 milijuna dolara

Komentirajte prvi

New Report

Close