HŽ Putnički prijevoz (HŽPP) trebao bi uložiti gotovo 6,4 milijuna eura u bolju informiranost putnika i online prodaju karata. Novac za ovu investiciju stiže iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO).
Hoće li to ulaganje uvesti red u prilično kaotičan sustav informiranosti i kupnje karata za vožnju vlakom znat ćemo tek kada bude realizirano sve što HŽPP temeljem poziva, objavljenog na stranici Fondovi EU, planira implementirati. A implementirati mora mnogo toga. Kako odgovaraju iz HŽPP-a – provedbom projekta modernizirat će se vlakovi WiFi i GPS sustavom, a sustav će biti usklađen sa zahtjevima informacijske i kibernetičke sigurnosti.
Naime, GPS, koji je trenutno ugrađen u 25 vlakova, ovim bi projektom trebao biti ugrađen u dodatnih 29. Usto, kažu iz HŽPP, modernizacijom prodajnog sustava unaprijedit će se online prodaja (putem weba i mobilne aplikacije) i prodaja putem mobilnih terminala te implementirati sustav informiranja putnika u vlaku.
Brojni planovi
“Putnicima će biti omogućena jednostavna i brza kupnja karata za unutarnji i međunarodni promet putem weba ili mobilne aplikacije te kupnja karata karticama. Baze podataka iz sustava koristit će se za kreiranje ponuda u cilju unaprjeđenja prodajnog sustava i podizanja razine zadovoljstva putnika”, uvjeravaju iz HŽPP-a.
Kada bi taj moderan, 21. stoljeću primjeren sustav, trebao zaživjeti, iz državne kompanije nisu odgovorili. Pregledom Elektroničkog oglasnika javne nabave (EOJN) jasno je da neće uskoro jer se za većinu onoga što treba napraviti tek provodi proces javne nabave (a znamo da on zna potrajati). Još krajem prošle godine (u prosincu 2022.) raspisani su natječaji za ugradnju GPS sustava (procijenjena vrijednost 1,5 milijuna eura) te onaj za nabavu hardverske opreme vezane uz nadogradnju ICT sustava (procijenjena vrijednost 664 tisuće eura).
U veljači su raspisana još dva – onaj za ugradnju WiFi-a u vlakove procijenjene vrijednosti 663 tisuće eura te za informatičku i kibernetičku sigurnost (procijenjena vrijednost 291 tisuću eura). Za sve se ove natječaje tek čeka odabir izvođača. Za projekte unapređenja online prodaje karata te sustava informiranja putnika natječaji bi tek trebali biti raspisani.
Loša iskustva
Ante Klečina, predsjednik Saveza za željeznicu te predavač na Odjelu za održivu mobilnost i logistiku Sveučilišta Sjever, pozdravlja ovaj projekt i namjeru HŽPP-a da modernizira sustav. Napominje da dobro informiranje motivira građane da koriste javni prijevoz, pa bi svako ulaganje u isto trebalo donijeti znatna poboljšanja. Online prodaju karata HŽ Putničkog prijevoza pak ocjenjuje osrednjom.
“Pretpostavljam da će osuvremeniti sustav te da ćemo moći, jednom kada se prijavimo u njega, vrlo jednostavno kupiti kartu”, kaže Klečina dodajući da se nada da će HŽPP naći dobrog izvođača koji će sustav dovesti na razinu aplikacija kakve ima njemački Deutsche Bahn ili Austrijske federalne željeznice.
A trenutni se izvođač, odgovoran za kreaciju integralnog sustava prodaje karata, poznatijeg kao ISPRO, a koji uključuje i online prodaju karata, definitivno nije proslavio. Za kreiranje tog sustava još 2014. odabrana je zajednica ponuditelja na čelu s domaćom informatičkom tvrtkom KING ICT. HŽPP je sustav, koji je lansiran 2016., prema podacima iz EOJN-a, platio 51,4 milijuna kuna bez PDV-a (6,8 milijuna eura). Usto, svake godine HŽ Putnički prijevoz plaća njegovo održavanje.
Samo će ove godine za osnovno održavanje ISPRO servisa King ICT-u isplatiti nešto više od milijun eura (1.055.146 eura). Istovremeno, online se proda vrlo malo karata – 8,1% od ukupno prodanih, odgovaraju iz HŽPP-a.
Ova brojka i ne treba čuditi jer putnici aplikaciju za kupnju karata recenziraju ocjenom 1,6. Jedan korisnik piše da aplikacija “neće nikako očitati kupljene karte”, a drugi da su mu “pare skinute s računa, aplikacija ne radi, karta nije poslana na mail, a na zahtjev za reklamaciju ne odgovaraju”.
Loše je iskustvo imala i naša sugovornica koja je htjela ostati anonimna. Kaže da kartu putem mobilne aplikacije nikako nije mogla kupiti jer nije mogla pristupiti plaćanju. Ova putnica, koja gotovo svaki vikend putuje na relaciji Zagreb-Krapina žali se i na lošu informiranost.
Primjerice, kaže, zbog radova je vlak kasnio o čemu putnike nitko nije obavijestio. Također, napominje, informacije je tražila na stranicama HŽPP-a, no nikakve obavijesti nije bilo. “Obožavam vlakove no putovanje se njima u Hrvatskoj zna pretvoriti u pravi horor”, ističe.
Za popravak ovih nedostataka HŽ Putnički prijevoz na raspolaganju ima 6,4 milijuna eura europskog novca. Nadamo se da ćemo rezultate i osjetiti.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu