Iako posljednjih desetljeća svjedočimo sve većim restrikcijama i kontrolama putnika u zračnom prometu, posebno nakon terorističkih napada na SAD, dio sudionika prometa i dalje je zadržao dobar dio povlastica po pitanju privatnosti i brzine prelaska granica.
Prije svih, zrakoplovne posade, ali i putnici u generalnoj avijaciji, kako se stručno nazivaju manji privatni i poslovni zrakoplovi i mlažnjaci.
No, uočene se brojne nepravilnosti i zloporabe povlastice, naročito po pitanju počinjenja najtežih krivičnih djela poput terorizma i trgovine narkoticima, pa države sve više zadiru i u taj segment.
Brojni primjeri
Na tom tragu je naše Ministarstvo unutrašnjih poslova ovih dana u procuduru javne rasprave pustilo Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama zakona o prijenosu i obradi podataka o putnicima u zračnom prometu u svrhu sprječavanja, otkrivanja, istraživanja i vođenja kaznenog postupka za kaznena djela terorizma i druga teška kaznena djela.
Kako naglašavaju iz MUP-a, prijetnja koju predstavljaju terorizam i teška kaznena djela nadilazi granice i zahtjeva poduzimanje aktivnosti na raznim područjima. Na globalnoj razini prihvaćeno je i u praksi potvrđeno da ne samo putnici, nego i članovi posade zrakoplova mogu predstavljati realnu sigurnosnu ugrozu povezanu s kaznenim djelima terorizma i drugim teškim kaznenim djelima.
Iako Direktiva (EU) 2016/681 ne propisuje obvezu država članica da donesu potrebne mjere kako bi osigurale da zračni prijevoznici prenose jedinici za informacije o putnicima podatke o posadi zrakoplova, već samo podatke o putnicima, na međunarodnoj je razini prepoznato da je korištenje podataka o posadi zrakoplova ključan i učinkovit alat u suzbijanju kriminalnih prijetnji.
Korištenje podataka o posadi i njihova procjena u odnosu na unaprijed određene kriterije procjene omogućuje identifikaciju osoba koje prije takve procjene nisu bile osumnjičene za sudjelovanja u počinjenju kaznenih djela.
Iz MUP-a ističu da su brojni primjeri u kojima se pokazalo da su počinitelji, iskorištavajući status člana posade, koristili letove, odnosno zračni prijevoz s ciljem pripreme ili počinjenja teških kaznenih djela.
“Primjera radi, u studenom 2018. dovršeno je kriminalističko istraživanje usmjereno na suzbijanje međunarodne trgovine droga i oružja, a u sklopu kojega su u MZL Franjo Tuđman u Zagrebu uhićeni 56-godišnji državljanin SAD-a koji je upravljao zrakoplovom i 55-godišnji kopilot, državljanin Nigerije.
U dijelu prtljažnog prostora zrakoplova pronađeno im je više od jednog kilograma kokaina, a utvrđena je sumnja da su se spomenuta dvojica muškaraca organizatori povezali u zločinačko udruženje kako bi kokain koji su nabavili iz afričke države Mali dopremili u Zagreb, a gdje je trebao biti zamijenjen za veću količina vatrenog oružja i streljiva”, naglašavaju iz MUP-a.
Bitno i zbog Schengena
Povrh toga, navode, članovi posade imaju pristup prostorima i zonama u zračnim lukama i zrakoplovima kojima putnici nemaju pristup, uslijed čega predstavljaju i veći sigurnosni rizik zbog mogućeg iskorištavanja tih okolnosti radi počinjenja kaznenih djela.
Ovim Prijedlogom predlagatelj predlaže dopuniti odredbe o prikupljaju podataka kojima bi se stvorile zakonske pretpostavke za prikupljanje i daljnju obradu podataka o članovima posade zrakoplova na međunarodnim letovima, a istovremeno će se i uskladiti regulativa s onom u Europskoj uniji što je posebno bitno zbog očekivanog ulaska naše zemlje u Schengen za nekoliko mjeseci.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu