Prema PISA podacima, razlike u uspjehu učenika osnovnih škola povezane su sa socioekonomskim statusom, geografskom regijom i rodom. Hrvatska također ima nizak udio visokoobrazovanih (Hrvatska: 28,7%; EU-28: 39,9%, prema Eurostatu) te vrlo nisko uključivanje odraslih u nastavak obrazovanja (Hrvatska: 3%; EU-28: 10,8%, prema Eurostatu).
Razlozi zbog kojih do toga dolazi nisu uvijek manjak želje ili motivacije, nekada su institucionalne prirode, a prepreke koje tako nastanu dovode do nejednakosti u pristupu obrazovanju. S ciljem otklanjanja obrazovnih nejednakosti i omogućavanja jednakog pristupa obrazovanju, pokrenuta je nova nacionalna mreža stručnjaka, znanstvenika i organizacija civilnog društva koja će istražiti obrazovne nejednakosti u Hrvatskoj, od predškolskog do visokog obrazovanja.
EU projekt
Mreža se okuplja pod nazivom Tematska mreža „Cjeloživotno obrazovanje dostupno svima“, u sklopu projekta kojeg vodi Institut za razvoj obrazovanja, a sufinancira Europska unija iz Europskog socijalnog fonda. Želja njihovih aktivnosti je, naravno, donijeti preporuke koje će otkloniti obrazovne nejednakosti i raščistiti šikaru nejednakosti s kojom se mladi često susreću na putu do obrazovanja i ostvarenja svojih ciljeva promatranih u obrazovnom kontekstu.
Svrha Mreže je istraživanje te rješavanje problema društvenih nejednakosti u pristupu, pohađanju i završavanju obrazovanja u Hrvatskoj tj. omogućavanje jednakih obrazovnih mogućnosti pripadnicima socijalno isključenih društvenih skupina.
“Do sada nije postojala ni jedna mreža ili koalicija organizacija civilnog društva (OCD-a) koja povezuje razine obrazovanja od predškolskog do visokog obrazovanja, obuhvaćajući i obrazovanje odraslih. Također, nije do sada postojala strukturirana inicijativa između OCD-a, znanstvene zajednice i javne uprave na otklanjanju alarmantnih obrazovnih nejednakosti. Trenutno, OCD-ovima u području fale kapaciteti za kvalitetno i koordinirano djelovanje u području obrazovanja: znanja (o drugim dijelovima obrazovanog sustava; o uzrocima obrazovnih nejednakosti); vještine (za provedbu istraživanja; za javno zagovaranje); i umreženost s drugim dionicima. Jačanjem navedenih kapaciteta i koordiniranim djelovanjem, OCD-i mogu imati važnu ulogu u procesu javnog ukazivanja na probleme obrazovnih nejednakosti i u predlaganju preporuka za javne politike”, započela je razgovor s nama voditeljica projekta TEMCO iz Instituta za razvoj obrazovanja Mia Lakatoš.
Projektom će se na nacionalnoj razini zagovarati ostvarivanje jednakih mogućnosti na svim razinama obrazovanja (predškolsko i rano osnovno, srednjoškolsko, visokoškolsko, obrazovanje odraslih) za pripadnike različitih marginaliziranih skupina (osobe nižeg socio-ekonomskog statusa, osobe s invaliditetom, izbjeglice, azilanti i tražitelji azila, Romi, osobe iz ruralnih sredina i dr.).
Mrežu čini tim od 25 stručnjaka iz 10 organizacija, a njihov cilj je raditi na umrežavanju i jačanju kapaciteta barem 12 udruga i 3 druge ustanove za učinkovitiji rad na zagovaranju javnih politika u cijeloj vertikali obrazovnog sustava. Nadalje, provest će se 4 znanstvena istraživanja u suradnji znanstvene zajednice i udruga o dimenzijama obrazovnih nejednakosti na razini ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, osnovnog, srednjeg i visokog obrazovanja te obrazovanja odraslih. Na kraju, jednako bitno za spomenuti je da planiraju održati 6 strukturiranih dijaloga s donositeljima odluka (na nacionalnoj i lokalnoj razini), obrazovnim ustanovama i korisnicima obrazovnog sustava radi utvrđivanja društvenih potreba, raspravljanja rezultata istraživanja i zagovaranja preporuka za obrazovnu politiku.
Očekuju rast
Znanje je moć, rekli su već odavno najveći, a riječ je o onoj moći koju mogu posjedovati baš svi. Stvar je samo želje, upornosti i rada, stoga bi se sve druge okolnosti trebale isključiti nalazeći mehanizme koji na njih mogu djelovati. Mreža ima svoje aseve u rukavu, a osnivanjem Mreže priča se tek zakotrljala. “Nastavak rada tematske Mreže planiran je i po završetku provedbe projekta: Projekt je poticaj uspostavi Mreže, no kroz 3 godine trajanja projekta ona će biti uspostavljena kao funkcionalna, samoodrživa i otvorena platforma organizacija civilnog društva, javnih obrazovnih ustanova te znanstveno-istraživačkih instituta usmjerena na rješavanje društvenih nejednakosti u pristupu, pohađanju i završavanju obrazovanja u Hrvatskoj u cijeloj obrazovnoj vertikali.
Od originalnih 10 članica, planirano je da mreža naraste na minimalno 16 aktivnih članica do kraja provedbe projekta”, zaključila je voditeljica projekta TEMCO Mia Lakatoš.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu