Poduzetništvo predstavlja sposobnost pojedinca da ideje pretvara u djela

Autor: Ante Pavić , 05. rujan 2013. u 21:00
U obrazovanje poduzetnika aktivno se uključilo i Ministarstvo poduzetništva i obrta

Ministarstvo poduzetništva i obrta u nekoliko je navrata najavilo osnivanje novog Regionalnog centra za razvoj poduzetničkih kompetencija za zemlje jugiostočne Europe (SEECEL).

Poduzetničko obrazovanje do prije 20-ak godina jedva da je postojalo u Hrvatskoj, a danas se već nudi široka lepeza različitih tečajeva, školskih i studijskih programa posvećenih poduzetništvu.

U obrazovanje poduzetnika aktivno se uključilo i Ministarstvo poduzetništva i obrta iz kojega su u nekoliko navrata najavili da će u zagrebačkom naselju Kajzerica za dvije godine na ukupno 16 tisuća četvornih metara niknuti novi Regionalni centar za razvoj poduzetničkih kompetencija za zemlje jugoistočne Europe (SEECEL), investicija vrijedna oko 30 milijuna eura koja će se financirati iz Fonda za regionalni razvoj Europske unije. Iz njega bi, prema ambicioznim zamislima, trebali izlaziti poduzetnici iz Jugoistočne Europe s naučenim vještinama koje će im trebati u njihovom budućem poduzetničkom životu. 

 

30milijuna

eura vrijedna je investicija Regionalnog centra za razvoj poduzetničkih kompetencija

Strategija učenja
Osim toga, Ministarstvo je najavilo i uvođenje poduzetništva u školama, što znači da je obrazovanje poduzetnika postalo pitanje "biti ili ne biti" u Hrvatskoj. To i ne čudi, budući da malo i srednje poduzetništvo čini 99,4 posto svih registriranih poduzetnika, potom 64,7 posto ukupno zaposlenih, doprinosi 44 posto udjela u bruto domaćem proizvodu i 40,5 posto udjela u ukupnom izvozu Hrvatske. U Strategiji učenja za poduzetništvo 2010.-2014 navodi se: "Istinsko zaživljavanje poduzetništva podrazumijeva sustavan pristup razvoju niza osobina ličnosti – stvaralaštva, samostalnosti, kritičnosti, inovativnosti, inicijativnosti, sposobnosti razumnog preuzimanja rizika, organizacijskih sposobnosti, sposobnosti vođenja i upravljanja, suradničkih vještina i drugih osobina. Njihov sustavan razvoj najdjelotvornije se ostvaruje kroz formalni sustav odgoja i obrazovanja. Poduzetnička kompetencija je zato uvrštena u sve europske nacionalne kurikulume kao jedna od osam temeljnih kompetencija. Srednje strukovno obrazovanje je nezamislivo bez usvajanja znanja, stjecanja vještina i razvoja sposobnosti, te razvoja kvaliteta ličnosti potrebnih za poduzetnička ostvarenja. Kvaliteta visokoškolskih programa također pretpostavlja uvođenje izbornih i fakultativnih programa i modula o poduzetništvu radi spoznavanja, razumijevanja i usvajanja logike ekonomskog sustava, te osnovnih tehnika poduzetničkog razmišljanja. 

Ministarstvo sufinancira
Korištenje primjera dobre prakse i razmjena ideja ocjenjeni su učinkovitim metodama u obrazovanju i usavršavanju poduzetnika". Ministarstvo već sufinancira učeničke zadruge u učenička poduzeća u osnovnim i srednjim školama koje specijaliziranim programima uvode učenike u poduzetništvo, koordinativne aktivnosti za uspostavu informatičkog sustava Središnji ured vježbeničkih tvrtki (SUVT).  Promiče se i potiče stvaranje poduzetničke kulture mladih te obrazovanje za poduzetništvo u predškolskim ustanovama, osnovnim i srednjim školama, pa je očito da i u izvršnoj vlasti smatraju kako Hrvatska ima nedovoljno razvijenog poduzetničkog znanja kojega što prije treba podići na zadovoljavajuću razinu. Samo je prošle godine izdvojeno 400.000 kuna u nekoliko programa edukacije poduzetnika, obrtnika i zadrugara. Tako su organizirani obrazovni programi poduzetnika početnika, poduzetnika u rastu i razvoju, obrtnika i poduzetnika u zadrugama.

Jednako tako i akademsko poduzetništvo – znanje za gospodarstvo kojim se potiče poduzetničko obrazovanje na visokoobrazovnim institucijama sufinanciranjem specijalističkih diplomskih stručnih studija i  poslijediplomskih specijalističkih studija, doktorskih disertacija od posebnog značaja za malo  gospodarstvo, interdisciplinarnih projekata u funkciji poduzetništva, te studentskih poduzetničkih inkubatora.Dodatnu zbrku predstavlja i činjenica da se u Hrvatskoj mnogi brkaju pojam poduzetnika, trpajući u isti koš i vlasnike, menadžere, direktore. To je posljedica nedovoljnog iskustva s poduzetništvom te s divljom privatizacijom u kojoj su na temelju sumnjive privatizacije državnog kapitala izronili ljudi od kojih neki danas svijet gledaju kroz zatvorske rešetke.

 

64,7posto

ukupno zaposlenih su mali i srednji poduzetnici

Što je idealan poduzetnik
Što je onda to poduzetničko obrazovanje, razlikuje li se uopće od klasičnog obrazovanja i tko ga pruža? Uobičajeno je da se u poslovnim školama menadžment, organizacija i ostali zadaci poduzetnika proučavaju na statičan način, kroz tipično poduzeće i tipične aktivnosti koje se odvijaju u svakom poduzeću. Međutim, ne postoji tipičan menadžer ili poduzetnik niti tipično poduzeće. Poduzeće je sustav, živi organizam koji se stalno mijenja, raste i razvija se. U poslovnom životu poduzeća odvijaju se neprestano dinamička,  turbulentna gibanja, a unutar poduzeća odvijaju se dinamički poslovni procesi. Sve se to odvija u vrlo promjenjivoj okolini", navodi Marijan Ožanić u svojem radu Obrazovanje poduzetnika tijekom rasta i razvoja poduzeća.  

Činjenice je da ne postoji idealni poduzetnik koji će usvojiti univerzalno znanje i cijeli ga život uspješno primjenjivati u dinamičnom okružju. Kao što nema idelanog menadžera koji će u svakom trenutku odgovoriti jednakim mjerama na izazove u svojem okruženju, tako nema niti idealnog programa, odnosno škole koja će ga u potpunosti pripremiti na poduzetnički život. Stoga se sve više smatra da je cjeloživotno učenje uvjet bez kojega se ne može. Europski parlament i Europsko vijeće, u svojim preporukama za razvoj poduzetništva, naveli su definiciju i načela te ključne kompetencije cjeloživotnog učenja. Prema tom gledištu, poduzetništvo predstavlja sposobnost pojedinca da pretvara ideje u djela. Ono podrazumijeva kreativnost, inovativnost, sposobnost razumnog preuzimanja rizika, kao i sposobnost planiranja, organiziranja te vođenja projekata kako bi se postigli određeni ciljevi. Kod zaposlenika potiče svjesnost o cjelovitosti rada i razvija sposobnost iskorištavanja prilika. Ukratko, bez potrebnih znanja poduzetnici su osuđeni na odlazak s tržišne pozornice. 

Natalija Havidić

Poduzetnici se bore sa svakodnevnim teškoćama i nemaju vremena za edukaciju

"Kroz dosadašnji rad uvidjeli smo da poduzetnici najčešće nemaju potrebna znanja s područja zakonodavnog okvira za poduzetništvo, plasiranja proizvoda i usluga na tržište, poslovnog planiranja te računovodstva i financijskog upravljanja. Kao potporna institucija za poduzetnike često se susrećemo sa nezainteresiranošću poduzetnika za edukacijom te smatramo da velika većina poduzetnika nije pripremljena za borbu na sve zahtjevnijem tržištu", kaže Natalija Havidić, ravnateljica Agencija za regionalni razvoj Virovitičko-podravske županije VIDRA. Prema njezinom iskustvu, poduzetnici čije osnovno obrazovanje ne obuhvaća stjecanje znanja o ekonomskom aspektu poslovanja, o relevantnom zakonodavstvu i slično ne mogu se nositi sa svim barijerama i obvezama koje ih čekaju u njihovom poduzetničkom pothvatu. Iako VIDRA pruža, kako kaže, dovoljno kvalitetnih programa za stjecanje poduzetničkih znanja, Havidić primjećuje da "s obzirom na gospodarsku krizu koja već predugo zahvaća privatni sektor, nije čudno da poduzetnici nemaju dovoljno vremena niti sredstava za potrebno obrazovanje, jer se moraju baviti svakodnevnim poteškoćama".

Komentirajte prvi

New Report

Close