Poduzetnici ‘Adria Balkan’ vole riječima, realizacija daleko

Autor: Božica Babić , 04. lipanj 2015. u 22:00
Stipan Bilić; Boris Teški/PIXSELL

U prehrambenoj industriji nema konsolidatora koji bi odradio okrupnjavanje kao što je Konzum s Mercatorom.

Adria Balkan ili, možda samo 'Adria' mogao bi biti naziv krovnog brenda za lepezu proizvoda iz sektora hrane i pića proizvedenih u zemljama regije u budućoj zajedničkoj promidžbi na trećim tržištima. Inicijativa se opet zakotrljala među poduzetnicima koji su prošlog tjedna sudjelovali na Summitu 100 u Portorožu.

Poduprili su je iz Hrvatske Agrokor i Atlantic te MK grupa iz Srbije. Od lokalnih vlasti zatražili su neka poreznim olakšicama stimuliraju njihovo povezivanje radi jačanja izvozne konkurentnosti. Spomenuta ideja nije novost: u ljeto 2013. vlasnik Agrokora Ivica Todorić predlagao je čvršću suradnju zemalja nastalih raspadom Jugoslavije, ali i šire regije ističući kako "moramo početi raditi svoj mali Benelux."

 

Bilić

Svi poduzetnici ocjenjuju samo svoj, ne i nacionalni interes, a bez te dimenzije nema realizacije. potvrđuje to slučaj bivše države

Srpski poduzetnik Miodrag Kostić, vlasnik MK grupe, u siječnju 2014. čak je složio i ime nove kompanije AMANP, od prvih slova Agrokora, MK grupe, Atlantica, Nektara i Podravke. Agrokor je već učinio prvi korak, akvizicijom Mercatora izrastao je u najmoćnijeg trgovca regije. Gleda li se proizvodni asortiman u trokutu Agrokor – Atlantic – MK Grupa, razvidno je da Todorićeve i Kostićeve tvrtke rade podudaran biznis. Bave se stočarstvom i preradom mesa, biljnom proizvodnjom, trgovanjem, turizmom…

Kostić je lokalni kralj šećera, godišnje sam proizvede oko 300 tisuća tona (šećerane u RH zajedno 182.000 tona), dok je Todorić lider u proizvodnji jestivih ulja, sladoleda i vode. Tedeschi se pak sa svojim asortimanom uklapa u mogući zajednički tržišni nastup. Novonastala kompanija imala bi godišnji prihod oko 8,5-9 milijardi eura i zapošljavala bi više od 70 tisuća ljudi. "Bilo bi i vrijeme da nešto naprave, o tome pričaju već 7-8 godina. No, kad vidim potencijalne igrače i njihovu količinu ega, mislim da će i dalje sve ostati samo u sferi priče", komentira konzultant Boris Teški.

 

Teški

Bilo bi i vrijeme da nešto naprave. No, kad vidim potencijalne igrače i njihovu količinu ega, mislim da će i dalje sve ostati u sferi priče

U redovima prehrambene industrije, među svim potencijalnim sudionicima na razini regije, ne vidi konsolidatora koji bi preuzeo inicijativu za okrupnjavanje biznisa kako je to Konzum s integracijom Mercatora odradio u maloprodaji. Ipak, dodaje, odluči li izaći iz farmaceutike, Atlantic bi ne samo efikasno konsolidirao vlastiti portfelj već bi imao na raspolaganju i sredstva za neke nove akvizicije u regiji. Direktor Kondina Stipan Bilić inicijativu ocjenjuje zanimljivom, no nije uvjeren u njezinu provedbu.

"Svi poduzetnici ocjenjuju samo svoj, ne i nacionalni interes, a bez i te dimenzije nema realizacije", ističe. U bivšoj državi jedinstveno tržište bilo je uređeno zakom, no unatoč tome nije postojalo. "Nije bilo zajedničkih brendova, npr., hrvatski proizvođači lokalno su prodavali čak 70% hrane i pića, u ostalim republikama 20%, a ostatak u izvozu. Wal-Mart je svojedobno tražio godišnju isporuku 15.000 tona Gavrilovićeve zimske, tvornica u Petrinji to nije mogla sama proizvesti, a nije dala nikome recepturu. Na gubitku tog izvoza izrastao je mađarski brend PIK", prisjeća se Bilić. 

Komentari (2)
Pogledajte sve

Za nekoliko godina biologija ce odraditi svoj dio, pa ce konacno doci sve na svoje mjesto. Ovi, vjeciti kadrovi iz socijalizma, jos uvijek zive u iluziji, da drzava MORA rjesavati njihove osobne probleme. Veliki ce pojesti male ili ce ih prisiliti da se organiziraju, da bi mogli opstati. Oni koji su budu opirali ce jednostavno propasti. Trziste od 500 mio. je pred vratima, za poljoprivrednu i prehrambenu industriju imamo dosta kadrova, koji su duplo jeftini nego recimo u Njemackoj. Znaci, treba poraditi na produktivnosti. Sve ostale resource su pred nosom.

Prehrambeni sektor je osuđen na REGION koliko se god zbog toga nekome dizala kosa na glavi. Prije će propasti nego bilo koji proizvod u značajnijoj količini izvest u EU

New Report

Close