I bez Zakona o posredovanju tržište posredovanja nekretnina počelo se “čistiti” i prvi put se bilježi trend gašenja agencija za promet nekretninama. Razlozi su pad prometa zbog visoke cijene nekretnina, prvenstveno u Zagrebu, nestručnost i konkurencija. Iako nema točnih podataka o tome koliko u Hrvatskoj uopće ima agencija za prodaju nekretnina, pa je onda teško odrediti i broj onih koji su se zatvorile i otvorile, iz HGK su potvrdili smanjenje njihova broja.
Lagana zarada
“Broj agencija je teško odrediti zbog veoma širokog registra djelatnosti i zato što mnoge od njih ne provode likvidaciju koja je ipak trošak. Agencije se stalno zatvaraju i otvaraju, ali po informacijama s terena prvi put se događa da ih se više zatvara nego otvara. Trend je vidljiv u cijeloj Hrvatskoj, a najjači je u Zagrebu. Ljudi ipak sve više traže profesionalnost i tim poslom se više ne može baviti bilo tko za razliku od situacije u 1994. ili 1998. godini kada su se agencije masovno otvarale iako su imale jednog ili dva zaposlena i telefon”, kaže Dubravko Ranilović, predsjednik Udruženja za posredovanje nekretninama pri Hrvatskoj gospodarskoj komori. Pad prometa nekretninama zbog visokih cijena glavni je razlog za zatvaranje agencija koje su se masovno otvarale zbog lagane zarade. Kako govore nedavno predstavljeni podaci, razlika između traženih i dobivenih cijena po četvornom metru stana u Hrvatskoj je 260 eura (od traženih 1660 eura dobije se 1400 eura). Agent bi trebao biti taj koji će prodavatelju objasniti realnost tražene cijene umjesto da se prihvaća posredovanje za traženu cijenu, a onda se nekrentina prodaje po godinu ili više dana.
Kaotično stanje
Siniša Horvat iz agencije Posredništvo obrazlaže da je to jedan od triju glavnih razloga, koji uzrokuje gašenje agencija – otvorili su ih oni koji nemaju pravno obrazovanje nuženo potrebno za prodaju nekretnina, ni iskustvo ni hrabrost suprostavljanja kupcu i želju da im objasni da njihov stan na određenoj lokaciji jednostavno ne može vrijediti traženu cijenu. Agencije najviše gube na preprodaji polovnih stanova, a ne toliko na novogradnji, čiji investitori su se ipak nešto realnije postavili na tržištu. “Drugi razlog je što su cijene nekretnina dosegle svoj strop i mora uslijediti njihov pad, a treći je što veliki investitori ili osnivaju svoje agencije ili traže velika i iskusna trgovačka društva. Sadašnje stanje je potpuno kaotično, agencije preuzimaju jedne od drugih oglase pa se dobiva osjećaj da je u Zagrebu na tržištu 10.000 nekretnina, a zapravo ih je samo dvije tisuće i slabo se prodaju po traženim cijenama”, nastavlja Horvat. “Povođenje za traženim cijenama kako bi se ostvarila veća provizija i umjetno napuhavanje ponude ne vodi nikamo osim u pad prometa i zatvaranje agencija. Ostat će samo one koje imaju jako financijsko zaleđe, profesionalni pristup i surađuju s investitorima od početka izgradnje do kraja prodaje nekretnine. To će dovesti do pročišćavanja tržišta jer dosad je vladala nelogičnost da su ljudi za bilo kakav kvar u kućanstvu zvali stručnu osobu, ali kada su to kućanstvo trebali prodati, birali su bilo koga”, objašnjava Horvat.
Odlaze špekulanti
Analitičar Josip Tica s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu smatra da je gašenje agencija za promet nekretnina logičan slijed događaja u situaciji kada promet nekretninama pada, a cijene se zadržavaju na istim razinama ili rastu. Iako još nisu poznati podaci Ministarstva financija o prodaji nekretnina u prvom kvartalu, on očekuje da će se nastaviti stagnacija na tržištu i trend da je u 2005. prodano 3000 stanova manje nego 2004., a lani ih je prodano 4500 manje nego 2005. Indikator stanja, kaže Tica, ne treba promatrati u prosječnoj traženoj cijeni, nego je puno bolji indikator cijena novogradnje i što se uz nju nudi. Većina investitora gradi kreditima banaka i ne mogu mjesecima ili godinama čekati da se stan proda, a u tom dijelu cijene ne rastu. “Prije pet godina agencije su se otvarale zbog brze zarade koju nitko nije htio propustiti. Kada se tržište počelo restrukturirati, pojavili su se problemi, prvo će s njega otići špekulanti, a ostat će samo oni koji se ozbiljno žele baviti posredovanjem. Znatan indikator je priljev sedam milijardi kuna jer on pokazuje da se špekulantski fokus pomaknuo s nekretnina na burzu na kojoj se može najbolje zaraditi. Jedni lijek za povećanje prometa je smanjenje cijena, ali to će se događati polako jer treba u obzir uzeti i iracionalni element o vrijednosti vlastitog stana koji se teško mijenja”, objašnjava Tica.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu