Plovila budućnosti mijenjaju putnički prijevoz na Jadranu

Autor: Poslovni.hr , 03. veljača 2023. u 13:43
Foto: Pixabay

Trenutačno razvijaju četvrtu, još napredniju generaciju brodova.

Solarcat je električni putnički katamaran koji svu potrebnu energiju crpi iz vlastitih izvora. Jedinu buku i vibracije stvaraju vjetar i valovi. To je ekološki osviještena inovacija tvrtke iCAT. Njihova je misija razvijati putnički prijevoz na Jadranu i šire povezivanjem otoka na tehnološki napredniji način, piše HRT.

“Na ideje o takvim brodovima dolaziš u nekim večernjim satima u ljetnom periodu kad razmišljaš što sve postoji, što je moguće napraviti i to je nekakav put koji većina ljudi koji se bave s razvojem inovacije prođe. Brodovi zato što mi je to nekakva struka i logičan slijed da se držim razvoja u svojoj struci. Katamarani, to je nešto što me fasciniralo i dok sam studirao, a s aspekta prijevoza putnika oni daju najveću površinu, odnosno optimalan raspored palube za prijevoz putnika”, rekao je Tomislav Uroda.

U svoju inovaciju uklopili su solarne panele za proizvodnju energije, litijske baterije za akumulaciju i elektro pogon.

“Ovi naši brodovi, ta 3 u Nacionalnom parku Mljet, a postoji i jedan koji je kasnije izgrađen, funkcioniraju na način da prevoze putnike na nekim kratkim izletničkim turama. Oni sve potrebe koje imaju za električnu energiju dobivaju iz vlastitih izvora, a to je ta solarna elektrana na krovu broda. Energija se akumulira u baterijama i kompletan pogon broda i sve ostale energetske potrebe na brodu se dobivaju iz te energije koju brod sam proizvodi”, objasnio je Uroda.

Njihov solarno-električni katamaran jedan je od prvih samoodrživih brodova na svijetu.

“Neka krstareća brzina je 5 do 6 čvorova. To je brzina koju možete održati i uspostaviti jednu veću autonomiju plovidbe. Maksimalne brzine su nekih 9 do 12 čvorova ovisi o pogonskom setu. Oni su projektirani za 50 do 100 putnika”, kaže.

I kad je oblačno vrijeme, ovi katamarani neometano plove.

“Brodovi imaju svoje baterije, te baterije je moguće napuniti na bilo kakvom obalnom priključku. Nisu potrebni punjači jer oni punjače imaju integrirane na brod. I te baterije daju autonomiju do 10 sati. Generalno, brodovi ima autonomiju nekih 100 nautičkih milja. Maksimalno to rastežemo do 180 nautičkih milja tijekom ljetnih mjeseci i to uz prosječnu brzinu pet do šest čvorova. Znači da cijeli dan plovite. Više vam autonomije ni ne treba od toga”, smatra.

Trenutačno razvijaju četvrtu, još napredniju generaciju brodova.

“Sad pokušavamo unaprijediti pogonski dio, akumulaciju baterija i funkcionalnost cijelog sustava. I onda pored toga idu nekakvi funkcionalni dijelovi vezani uz putnike, odnosno razmještaj palube”, otkriva Uroda.

Inovator Tomislav Uroda jedan je od začetnika inicijative o jadranskoj floti u kojoj bi plovio čak 21 zeleni katamaran.

“Inicijativa je logičan slijed višegodišnje suradnje između nas, FSB-a i FER- a na razvoju električnih brodova, pa onda tu postoje različite komponente koje se razvijaju, kao što se razvija autonomne brodove, nekakve energetske optimizacije i ideja je bila stvoriti jednu platformu i predstaviti javnosti u ovom trenutku kad je to aktualna tema o tome što se može napraviti”, kazao je Uroda.

Uspješna je to međunarodno prepoznata priča. Suradnje se nižu, a nadamo se da ćemo uskoro na cijelom Jadranu vidjeti ova ekološki prihvatljiva plovila.

Komentirajte prvi

New Report

Close