Paradoks portala poput Airbnba: jačaju lokalnu ekonomiju i ruše tržišnu utakmicu

Autor: Marija Crnjak , 18. svibanj 2015. u 22:00
Airbnb lani je potaknuo otvaranje čak 10 tisuća radnih mjesta

Gosti Airbnba troše više od hotelskih, prosječan ostavi 290 dolara više lokalnoj zajednici i ostaje 2 noći dulje.

Vodeći "sharing economy" rezervacijski portal Airbnb lani je samo u New Yorku generirao promet od 1,15 milijardi dolara izravne i neizravne potrošnje gostiju, potaknuvši otvaranje čak 10 tisuća radnih mjesta, pokazala je analiza američke konzultantske kuće HR&A, otkrivši sve jaču snagu "sharing" ekonomije u segmentu smještaja.

Portali poput Airbnba omogućuju najam objekata koji ne moraju imati turističku kategorizaciju i udovoljavati posebnim propisima te se temelje na osnovnoj ponudi i potražnji i velikim dijelom na povjerenju. Već su uzrokovali velike promjene u kulturi putovanja, ističu u tvrtki koja posluje u 190 zemalja svijeta, jer su gradove poput New Yorka učinili dostupnijim putnicima, ali i omogućili lokalnom stanovništvu dodatan izvor prihoda. Pokazalo se da je 90 posto Airbnbovih domaćina iznajmljuje vlastite domove, a 72 posto ih novac koristi za plaćanje režija. Tipični njujorški domaćin iznajmljuje svoj dom na pet noći i od toga na mjesec zaradi 640 dolara. Više od 80 posto kapaciteta iznajmljuje se izvan tradicionalnih hotelskih kvartova, jačajuči gospodarstvo u dijelovima koji nikad nisu zarađivali od turizma, jer 42 posto potrošnje ostaje u tim kvartovima.

 

Pukšar

To bi mogao biti posao agencija za zaštitu tržišnog natjecanja, no one se često postave kao nenadležne

Lani je 301 milijun dolara otišao izravno iznajmljivačima, dok je 844 milijuna prihoda ubilježila poslovna zajednica grada New Yorka. Pokazalo se da gosti Airbnba troše više od tipičnih hotelskih gostiju, prosječan ostavi 290 dolara više u lokalnoj zajednici te u prosjeku ostaje za gotovo dvije noći dulje od hotelskih gostiju. Broj gostiju koji su odsjeli u New Yorku preko Airbnba lani je porastao 85 posto prema godini ranije. Istodobno je ostatak turističkog sektora, hotelijeri, prijevoznici i agencije, pod sve većim pritiskom brojnih propisa, od standarda kvalitete i prava potrošača do tržišne utakmice, ističu vlasnici turističkih tvrtki kojima jačanje sličnih projekata gotovo predstavlja nelojalnu konkurenciju.

"U nezavidnoj smo situaciji, s jedne strane nam dahću za vratom silni propisi koji se množe k'o gljive poslije kiše i određuju se sve više kazne, a s druge na tržište ulaze davatelji usluga za koje to uopće ne vrijedi. Ne odnosi se to samo na agencije, nego i na hotelijere, prijevoznike i sve druge pružatelje usluga. To bi mogao biti velik posao agencija za zaštitu tržišnog natjecanja, no one se često postave kao nenadležne", ističe Ivan Pukšar, vlasnik agencije Kompas Zagreb.

 

1,15mlrd.

dolara potrošnje gostiju generirao je Airbnb lani u New Yorku

No, "sharing" ekonomija, ističe Pukšar, dobrim je dijelom i nastala kao odgovor na sve čvršću regulativu u tradicionalnom poslovanju, koja se, osobito u turističkom sektoru, pokazala kao veliko ograničenje. "Sve ide u tom drugom smjeru, prema liberalizaciji poslovanja. Na primjeru prijevoza, nakon taksista pojavit će se 'uber autobusi'. Na Jamajci, primjerice, rade privatni autobuseri, koji voze na izlete i imaju odličnu uslugu za 10 puta nižu cijenu od one koju biste platili da izlet bukirate preko agencije, koja plaća desetke nameta i nema izbora. Putnici su tu često na dobitku", kaže Pukšar. 

Hrvatski konkurent – startup Spotie

Airbnb i Booking.com napadaju besplatnom provizijom 

Airbnb je dobio i lokalnu, hrvatsku konkurenciju. Startup Spotie, odnosno tvrtka Typing iz Dubrovnika, natječe se s tom uspješnom američkom kompanijom nudeći svoje usluge iznajmljivačima i turistima besplatno. Airbnb, kao i Booking.com, za svoje usluge uzima proviziju od pet do dvadeset posto. Hrvatski servis Spotie uzima nula posto provizije. Poslovni model Spotija sličan je prvim koracima Googlea, odnosno iznajmljivačima za euro nude višu poziciju na svojoj tražilici. Tvrtka pregovara o kapitalu za širenje. (B. Ivezić)

Komentirajte prvi

New Report

Close