IFC će i vlasnički s nama ući u Zračnu luku Zagreb, a pomoći će i kreditom

Autor: Gordana Grgas , 04. veljača 2013. u 16:52
Charles Paradis

Radovi na terminalu počet će u travnju ili ubrzo nakon tog roka. Plan reorganizacije ZLZ-a, dogovoren s Vladom, iznijet ćemo uskoro.

Kako se Francuska voli hvaliti da je treća u svijetu po ulaganjima svojih tvrtki u inozemstvu, današnji posjet 20-ak šefova francuskih kompanija ne bi trebalo shvatiti olako. Možda ih ipak nešto privuče da investiraju, unatoč tome što hrvatski ministar gospodarstva smatra da ima mnogo poželjnijih destinacija.

Nadajmo se da će, ako se   sretne s Charlesom Paradisom, predsjednikom Poslovnoga vijeća francusko-hrvatskih poduzeća u MEDEF Internationalu i generalnim direktorom zaduženim za koncesije u Bouygues Constructionu, biti optimističniji od onog što je demonstrirao za nedavna susreta s malim i srednjim poduzetnicima u Zagrebu. To više što Paradis u razgovoru za Poslovni dnevnik uoči dolaska nije dao dramatično loše ocjene poslovne klime u Hrvatskoj. Nije zabrinut ni oko ulaganja u Zračnu luku Zagreb (ZLZ), a Bouygues je okosnica francuskog konzorcija koji je dobio 30-godišnju koncesiju za upravljanje i izgradnju novog terminala ZLZ-a, ulaganje teško oko 250 milijuna eura. U posao se uključuje i IFC iz  Grupe Svjetska banka, kaže nam Paradis, a iz IFC-a još nema službene potvrde nego informacija da razmatraju ulazak s oko 20 milijuna eura.Ukupno bi partneri u konzorciju, među kojima je i Croatia osiguranje, uložili 100 milijuna eura, a krediti će pokriti ostalo. Na gradnji bi trebale biti angažirani Viadukt, Zagorje Tehnobeton te Zagreb Montaža, a IGH razvija projekt u skladu s idejnim rješenjem. Kao rezultat ulaganja očekuje se rast broja putnika na pet milijuna, a u 30 godina konzorcij bi trebao platiti gotovo 90 milijuna eura fiksne koncesijske naknade, plus varijabilna naknada na ukupne prihode.

Svi se žale na poslovnu klimu u Hrvatskoj. Kakva je vaša ocjena? Imate iskustvo iz prve ruke.
Kao prvo, važno je napomenuti da je u posljednjih desetak godina Hrvatska uspjela značajno popraviti imidž u Francuskoj. Zahvaljujući širokoj promociji Hrvatske kao atraktivne turističke destinacije, klišeji i sjećanja na konflikte iz 90-ih su izblijedjeli. Hrvatske vlasti posvećuju veliku pažnju tome kako strani ulagači doživljavaju poslovnu klimu i posve razumiju nužnost da se ona poboljša u svim aspektima: pravnom okviru, administrativnoj efikasnosti, transparentnosti itd. Iskustvo moje kompanije pokazuje da su hrvatske vlasti dosad obavile odličan posao. Broj francuskih kompanija, iz svih sektora, koje uspješno vode svoje projekte u Hrvatskoj, same ili s lokalnim partnerima, dokazuje da se međunarodni ulagači danas mogu ovdje osjećati ugodno.

Hoće li, unatoč ekonomskoj krizi u Europi, ulazak Hrvatske u EU biti okidač za ulaganja?
Ulazak Hrvatske u EU ima i političke i ekonomske implikacije. Na političkoj razini, to je bez sumnje glavno postignuće, nagrada za hrvatske napore u modernizaciji, boljem upravljanju i prilagođavanju europskim normama i standardima. Srednjoročno, hrvatska privlačnost za ulaganja porast će zbog tog novog okruženja. Gledano čisto ekonomski, ulazak u EU znači za Hrvatsku, unatoč ekonomskoj krizi u Europi, dodjelu velikog iznosa novca kroz tzv. strukturne fodnove. U razdoblju 2014.-2020. ne manje od 10 milijardi eura trebalo bi biti alocirano Hrvatskoj kroz projekte za modernizaciju i razvoj gospodarstva. Nema sumnje da će to pokrenuti nove investicije u Hrvatskoj.

Bouygues s konzorcijem ZAIC (Zagreb Airport International Company) priprema značajnu investiciju u ZLZ. Tko će sve sudjelovati u tome?
Ulagači će biti Bouygues, Aeroports de Paris, TAV, tvrtka koja upravlja istanbulskim aerodromom, Viadukt te Croatia osiguranje. IFC (International Financial Corporation, dio Grupe Svjetska banka, op. ur) će biti taj koji će popuniti preostali ulagački dio.

Kako stojite s podrškom banaka? Je li postignut dogovor? Pregovarali ste sa sedam banaka.
Aktivno pregovaramo s nekoliko banaka, uključujući i IFC. Posao još nije zaključen.

U travnju, koliko razumijem, planirate preuzeti Zračnu luku Zagreb. Je li Vlada odobrila plan reorganizacije aerodroma koji joj je ZAIC uputio lani?
Da, planiramo preuzeti Zračnu luku Zagreb u travnju. Plan reorganizacije aerodroma dogovoren je s Vladom.

Što podrazumijeva ta reorganizacija?
Ništa posebno, ali tu će informaciju zajednički objaviti ZAIC i Vlada, i to uskoro. Cilj je, očito, povećati promet i kvalitetu usluga na zagrebačkom aerodromu.

Kakvi su vam poslovni planovi za zagrebački aerodrom ove godine?
Glavni nam je cilj povećanje prometa i trenutačno pregovaramo s aviokompanijama da otvore nove rute.

Hoće li radovi na novom terminalu početi u travnju? Što još trebate učiniti kako biste mogli početi?
Radovi će početi u travnju ili ubrzo nakon tog roka budući da treba obaviti neke pripreme i dovršiti poslove na projektiranju terminala prije fizičkog početka radova na lokaciji. Lokacijska je dozvola pribavljena, a aplikacija za građevinsku se priprema.

Bouygues je kroz Bina-Istru koncesionar na istarskom ipsilonu, u suradnji s Hrvatskim cestama. Koji su ulagački planovi ove godine?
Bina-Istra priprema financiranje dodatne tranše za istarski ipsilon, što podrazumijeva gradnju drugog kolnika između tunela Učka i Pazina, odnosno od čvorišta Vranja do Rogovića. Projekt je tehnički vrlo napredovao i građevinska dozvola za dio od Lupoglava do Rogovića je već tu. Uskoro bi trebao početi otkup zemljišta, pa predviđamo da ćemo s radovima početi nakon ovogodišnje ljetne sezone.

Koje druge prilike za ulaganja Bouygues vidi u Hrvatskoj?
Zainteresirani smo za gradnju i nekretninske projekte, kao i radove u sektoru prometa, poput mosta za Pelješac, kao i željeznicu. Projekti u turizmu, hoteli, te zdravstvu, primjerice gradnja bolnica, koji se pokreću u Hrvatskoj mogli bi predstavljati dobre prilike, iako bismo se radije koncentrirali na projekte koji podrazumijevaju JPP ili koncesijsku shemu, gdje možemo dati veću vrijednost u smislu financiranja ili pak pravnog inženjeringa.

Dva milijuna eura u travnju, o Buniću bez komentara

Vlada je najavila da će ZAIC imati sve spremno do travnja. Tada očekuje i dva milijuna eura koncesijske naknade. Je li to i vaš plan?

Da, dva milijuna eura bit će plaćeno kako je i dogovoreno, čim preuzmemo Zračnu luku Zagreb.

Znate li da je vlasnik i direktor Zagorje Tehnobetona Miroslav Bunić pod istragom Uskoka? Je li to problem za vas jer bi ta tvrtka trebala biti među onima koje će graditi novi terminal?

Ne želim komentirati pitanje Zagorje Tehnobetona.

U Zagreb dovodi francusku poslovnu kremu

Koji je cilj posjeta izaslanstva MEDEF Internationala?

– MEDEF International organizacija je zadužena za međunarodne bilateralne odnose MEDEF-a, francuske poslovne konfederacije koju čini 800 tisuća kompanija. Od osnutka 1989. MEDEF International je razvio bliske odnose s Hrvatskom. Naš posjet Zagrebu nastavak je dijaloga i prilog građenju jačeg poslovnog partnerstva. Izaslanstvo MEDEF Internationala koje vodim okuplja 20-ak top menadžera francuskih kompanija. Oni su francuski poslovni lideri svjetske klase u sektorima poput građevinarstva i prometne imfrastrukture, inženjerstva, bankarstva, usluga, telekomunikacija, agroindustrije i obrane. Neke od tih kompanija već su aktivne u Hrvatskoj. Za druge kompanije to je prva prilika da više doznaju o hrvatskom tržištu, njegovim mogućnostima za poslovanje i partnerstva. Posjet Zagrebu francuskim će kompanijama pružiti priliku da se sretnu s osobama koje u Hrvatskoj donose odluke na najvišoj razini. Nadamo se da ćemo imati čast sresti se s predsjednikom RH Ivom Josipovićem i članovima Vlade. Zahvaljujući izravnim susretima s njima, nadamo se da ćemo više doznati o sektorskim prioritetima, o hrvatskom poslovnom okruženju, ulagačkim prilikama i predstojećim reformama važnima za privatni sektor te o perspektivama koje se otvaraju s hrvatskim ulaskom u EU. Raspravit ćemo također kako francuske kompanije mogu aktivnije pridonijeti gospodarskom rastu u Hrvatskoj.

Komentari (1)
Pogledajte sve

U Hrvatskoj je porez na dobit 20 % + 12 % + 18 % prirez Zgb !

U Srbiji je porez 16 % .

Večim ulagačima 10 godina porez u Srbiji je nula !

Zato u Hrvatsku ne ulažu ni domaći a ni strani ulagaći .

New Report

Close